„In aceasta carte de actualitate (Cartea tibetana a vietii si a mortii), Sogyal Rinpoche se concentreaza asupra felului cum trebuie inteleasa adevarata semnificatie a vietii, cum sa acceptam moartea si cum sa-i ajutam pe muribunzi si pe cei morti. Moartea este o parte naturala a vietii cu care toti va trebui sa ne confruntam, mai devreme sau mai tarziu. Dupa parerea mea, exista doua moduri in care o putem aborda cat timp suntem in viata. Putem opta fie s-o ignoram, fie sa infruntam perspectiva propriei noastre morti si, reflectand limpede asupra ei, sa incercam sa reducem la minimum suferinta pe care o poate aduce. Totusi, in niciunul din aceste moduri nu o vom invinge. Ca budist, eu consider moartea un proces normal, o realitate de care sunt constient ca va aparea atat timp cat raman in existenta aceasta mundana. Stiind ca nu pot sa scap, nu vad niciun rost sa-mi fac griji in aceasta privinta. Tind sa ma gandesc la moarte ca la schimbarea unor haine invechite si uzate, mai degraba ca la un sfarsit irevocabil.
Cu toate acestea, moartea este imprevizibila: nu stim cand sau cum se va produce. Astfel ca este doar o chestiune de bun-simt sa-ti iei anumite precautii inainte ca ea sa se intample in realitate. Fireste, cei mai multi dintre noi si-ar dori o moarte senina, dar este foarte clar ca nu putem spera sa murim impacati daca viata noastra a fost plina de violenta sau daca mintea ne-a fost mereu agitata de emotii precum furia, atasamentul sau frica. Astfel ca daca vrem sa murim bine, trebuie sa invatam sa traim bine: pentru a spera la o moarte senina, trebuie sa cultivam pacea in mintea noastra si in modul nostru de viata. Dupa cum veti citi in cartea de fata, experienta reala a mortii este, din punctul de vedere budist, foarte importanta. Desi modul sau locul in care vom renaste depinde in general de fortele karmice, starea noastra mentala din momentul mortii poate sa influenteze calitatea viitoarei renasteri. Astfel ca in momentul mortii, in pofida marii diversitati a karmei pe care am acumulat-o, daca facem un efort special pentru a genera o stare virtuoasa a mintii, putem intari si activa o karma virtuoasa si in felul acesta sa determinam o renastere fericita."
Sogyal Rinpoche
Sogyal Rinpoche s-a nascut in Tibet, fiind format de unul dintre maestrii spirituali desavarsiti ai acestui secol, Jamyang Khyentse Chokyi Lodro. Dupa ocupatia chineza a Tibetului, a plecat in exil cu maestrul sau, care a murit in Sikkim, Himalaya, in 1959. Rinpoche a primit apoi o educatie moderna, studiind la universitatile din Delhi si Cambridge. A inceput sa predea in anul 1974, continuand sa studieze cu numerosii sai profesori, indeosebi cu Dudjom Rinpoche si cu Dilgo Khyentse Rinpoche, care au fost principala sursa de inspiratie a acestei carti. Putini profesori au darul de a comunica al lui Rinpoche, si faptul ca traieste in Apus de peste douazeci de ani i-a permis sa inteleaga in profunzime mintea occidentala. Usurinta, umorul, caldura si familiaritatea cu care preda au facut din el unul dintre cei mai indragiti si mai cautati interpreti ai buddhismului tibetan pentru lumea moderna. Rinpoche calatoreste mult, predand in Europa, America de Nord, Australia si Asia. El este fondatorul si directorul spiritual al Rigpa, o retea internationala de centre si grupuri din intreaga lume care urmeaza calea buddhista sub indrumarea sa.
Sogyal Rinpoche a devenit unul dintre cei mai importanti maestri buddhisti care predau in prezent, considerat de multi maestri tibetani de prim rang ca avand de jucat un rol special in viitorul buddhismului, deopotriva in Apus si in Rasarit.
Editura Herald
Decembrie 2015