Romania lui Caragiale e produsul imaginatiei scriitorului, spune Ioana Parvulescu in eseul A'In Tara MiticilorA', publicat recent la Editura Humanitas: a nu se mai confunda cu Romania reala. A'Tara Miticilor nu e Romania contemporana lui Caragiale. E Romania din spectacolele contemporane lui Caragiale. (...) E o Romanie teatru, o Romanie gradina Iunion, careia domnul Caragiale ii e si director, si sufleorA', afirma, socant, Ioana Parvulescu in micul sau eseu A'In Tara MiticilorA', aparut de citeva zile la Humanitas. Ioana Parvulescu e primul comentator al lui Caragiale care ii contesta acestuia, politicos, dar fara sa ezite, capacitatea de observator al lumii despre care scrie. Ideea de la care porneste acest eseu e ca Tara Miticilor, adica Romania lui Caragiale, e o proiectie literara seducatoare a unei Romanii inventate de autorul A'MomentelorA', care nu-si gaseste corespondent in lumea reala a vremii. Cu alte cuvinte, comentatorii care il considera pe Caragiale un raportor al Romaniei vremurilor sale confunda o foarte puternica si convingatoare viziune literara cu Romania reala. Ioana Parvulescu foloseste, in sprijinul teoriei sale, un text clasic, A'Comediile dlui CaragialeA', prin care Titu Maiorescu ii sfatuia pe adversarii revoltati ai dramaturgului sa nu confunde realitatea artei cu realitatea insasi. Ulterior, toti marii comentatori ai lui Caragiale, inclusiv E. Lovinescu, adversarul sau postum, care considera ca, pe masura ce Romania se va moderniza, opera lui Caragiale va incepe sa dateze, au pus semnul egalitatii intre Romania reala si, sa zicem, A'O noapte furtunoasaA'. Contemporanul sau, Zarifopol, om cult si cu umor, il ia in serios pe observatorul Caragiale. Delavrancea nu-i reproseaza nimic la viziune. Contemporanii sai literati il considera pe autorul A'MomentelorA' un incontestabil observator al Romaniei sfirsitului de secol 19. Mai tirziu, Caragiale va fi citit si citat aproape ca un autor de literatura nonfictionala. A'MomenteleA' vor fi privite ca un fel de decupaje din realitatea cotidiana. Cele ce vor conta, apoi, in interpretarea textelor caragialiene vor fi accentul si atitudinea. Dar asta subintelegind ca Romania lui Caragiale e cea reala, nu una inventata de el, cum sustine Ioana Parvulescu. Eseista acestei ipoteze e, trebuie precizat, indragostita de Caragiale si nu face parte din categoria celor care joaca totul pe o carte indoielnica.
De unde i-a venit, asadar, autoarei A'Tarii MiticilorA' sa si-i puna in cap pe toti cei care vad in Caragiale pe marele observator al Romaniei vremurilor sale?
Ioana Parvulescu studiaza de ani buni istoria Romaniei din secolele 19 si 20. A publicat doua eseuri excelent documentate, unul despre Bucurestiul interbelic, celalalt despre Romania secolului 19. Cele doua carti anuntau intr-un fel acest volum, pentru ca descriau o lume diferita de aceea din A'MomenteleA' si din comediile lui Caragiale.
Romania pe care o descopera Ioana Parvulescu, pe masura ce se documenteaza, e una dinamica si din cind in cind eroica. E o tara care se misca rapid si in care, adesea, scriitorii nu inteleg la timp ce se intimpla in jurul lor. Ioana Parvulescu probeaza, cu citate, in cartea ei despre Bucurestiul interbelic, inapetenta la progres a scriitorilor care se opun, de pilda, A'regularizariiA' cursului urban al Dimbovitei, printre care se numara Arghezi. A'Lumea lui Caragiale, Tara Miticilor, este o gazeta, afirma Ioana Parvulescu. Tot ce se intimpla in aceasta tara traieste doar o zi, orice tema are variatiuni, totul e AcronicaA sau AfoiletonA sau Agroaznica dramaAA'.
Ce e, asadar, lumea lui Caragiale in interpretarea Ioanei Parvulescu? Iata definitia eseistei: A'Geografia literara isi are propriile ei teritorii, propriile harti si propriul glob. Lewis Carroll a imbogatit-o cu Tara Minunilor, Jonathan Swift cu Tara Piticilor, iar Caragiale cu Tara Miticilor. O tara care n-ar trebui intru totul confundata - oricit de ispititor ar parea - cu RomaniaA'. Sarja din acest eseu impotriva credibilitatii lumii lui Caragiale e, insa, si un atac indirect la contemporanii nostri care jura pe realitatea de tip 1/1 a lumii acestuia, de la la Andrei Plesu la Dan C. Mihailescu. Si oricit de politicos si-a formulat ipoteza, Ioana Parvulescu stie ca se va confrunta si cu ei.
Cristian Teodorescu