Cu toate ca au impartit acelasi statut, Luxemburg-Capitala Europeana se intinde pe o perioada mai mare de un an, fiind inaugurat pe 7 decembrie 2006 si inchis pe 31 decembrie 2007, in timp ce Sibiu-Capitala Europeana a debutat pe 1 ianuarie 2007 si s-a inchis pe 1 decembrie 2007.
Buget de 50 de milioane de euro Considerat de multi "prima campanie de imagine reala" a Romaniei si "cel mai amplu program cultural" organizat in Romania, "Sibiu - Capitala Culturala Europeana 2007" a inghitit de la bugetul de stat o suma de 50 de milioane de euro, pentru lucrari de reabilitare (circa 40 de fatade ale cladirilor si ganguri din Sibiu), achizitia de echipamente (cortul Pavilion 2007, doua scene si gradene, un pian Steinway), reabilitare mai multor lacasuri de cult, organizarea de proiecte culturale, promovarea programului, reabilitarea aeroportului din Sibiu. "Aceasta este suma totala, investita de Ministerul Cultruii si Cultelor si de autoritatile de la Sibiu pentru Capitala Culturala Europeana", sustine Sergiu Nistor, comisarul guvernamental al programului "Sibiu-Capitala Culturala Europeana 2007".
2007 - un an al evenimentelor culturale Evenimentul "Sibiu-Capitala Culturala Europeana 2007" a debutat pe 1 ianuarie, in prezenta presedintelui Traian Basescu si a premierului Calin Popescu Tariceanu, printr-un concert simfonic pentru oficiali si invitati si printr-o serie de manifestari artistice si pirotehnice, in Piata Mare din Sibiu, la care au asistat peste 40.000 de oameni.
Pentru inchiderea programului sunt pregatite mai multe concerte de muzica clasica, sustinute de Orchestra de Camera "Virtuozii" din Bucuresti, sub bagheta dirijorului Horia Andreescu si Filarmonica de Stat din Sibiu, sub conducerea lui Meir Minsky, recitaluri folclorice sustinute de Orchestra Populara a Radiodifuziunii, Ansamblul Cindrelul Junii Sibiului, si de solisti precum Veta Biris sau Sava Negrean Brudascu, o parada a celor mai cunoscute Fanfare din tara, printre care si "Fanfara 10 Prajini", si focuri de artificii.
Capitala Culturala Europeana a fost un prilej pentru derularea la Sibiu, in acest an, a circa 220 de proiecte, la care, potrivit estimarilor autoritatilor locale, au ajuns circa un milion de turisti. Manifestari importante, care aveau in mod obisnuit alte locatii de desfasurare, au ajuns si la Sibiu. Astfel, Festivalul International "George Enescu" a dus, in septembrie, sase concerte in Capitala Culturala Europeana. TIFF ?ul, desfasurat de obicei la Cluj, a ajuns in iunie si la Sibiu, cel mai cunoscut festival de film romanesc deschizandu-se in Capitala Culturala cu filmul lui Cristian Mungiu, "4 luni, 3 saptamani si 2 zile", castigatorul Palme d?Or.
Cea de-a V-a editie a Premiilor Muzicale MTV Romania s-a desfasurat in Piata Mare din Sibiu, in timp ce Gala Premiilor UNITER s-a organizat in Pavilionul multifunctional din centrul Sibiului. Sibiu: Adunarea Ecumenica Europeana Cele mai mari evenimente din cadrul "Sibiu 2007" au fost insa, de departe, Adunarea Ecumenica Europeana, deschisa de presedintele Basescu, concertele sustinute de Opera de Stat din Viena si Scala din Milano, Festivalul International de Teatru "Radu Stanca", Festivalul de rock "Artmania", dar si "Sibiu.Dans. Festival". Nu au lipsit din programul Capitalei Culturale nici recitalurile lui Goran Bregovici si Julio Iglesias, care au umplut Piata Mare a Sibiului. La aceste evenimente s-au adaugat alte 40 de proiecte culturale, de dans, muzica, arte sau literatura, pe care orasele Sibiu si Luxemburg le-au organizat impreuna.
Toate acestea au avut un singur scop: cresterea vizibilitatii Sibiului, sub auspiciile noului statut, si cresterea numarului vizitatorilor Capitalei Culturale Europene. Astfel, in octombrie, primarul Klaus Johannis aprecia ca circa 600.000 de turisti au vizitat Sibiul de cand are statut de Capitala Culturala Europeana, estimarile fiind ca pana la sfarsitul anului se va ajunge la un milion de vizitatori. A crescut numarul de turisti Primarul raporta numarul mare de vizitatori in Capitala Culturala la cele 300.000 de persoane care au vizitat Sibiul in 2006. In plus, potrivit Primariei Sibiu, cei mai multi vizitatori ai "Sibiu 2007" au fost din tarile de origine germanica (60-70%), dar si din Franta, Italia, Spania.
Printre vizitatorii Capitalei Culturale Europene s-au remarcat si cateva personalitati, precum: presedintele Parlamentului European, Hans-Gert Pottering, Ducele Henri al Marelui Ducat de Luxemburg, Octavie Modert, secretar de stat in Ministerul Culturii din Luxemburg, Printul Mostenitor Frederik al Danemarcei, presedintele Republicii Federale Germania, Horst Kohler. In iunie, au ajuns la Sibiu si cei 48 de ambasadori ai diferitelor tari din intreaga lume acreditati la Bucuresti. In septembrie, in contextul Adunarii Ecumenice Europene, la Sibiu au fost Patriarhul Ecumenic al Constantinopolului Bartolomeu I, Jose Manuel Barroso, presedintele Comisiei Europene, Rene van der Linden, presedintele Adunarii Parlamentare a Consiliului Europei, Terry Davis, secretar general al Consiliului Europei, Jan Figel, comisar pentru Cultura, si Leonard Orban, comisar pentru Multilingvism.
La acestia s-au adaugat si politicienii din Romania, in frunte cu presedintele Basescu si premierul Tariceanu. Promovarea Capitalei Culturale Sibiu De promovarea programului "Sibiu-Capiala Culturala Europeana 2007" s-a ocupat compania GAV/Scholz&Friends, care a primit de la MCC circa 1,5 milioane de euro pentru a face vizibil Sibiul la nivel national si international. Gav a demarat, propriu-zis, campania de promovare a Sibiului, in septembrie 2006, prin vernisarea expozitiei "Sibiu. Tanar din 1191" la sediul Parlamentului European de la Strasbourg, aceasta continuand si la Ambasada Romaniei din Berlin si la Maison de l?UNESCO, din Paris. In acelasi timp, activitatile de promovare au cuprins si componente de publicitate outdoor, TV (pe TVR, National Geographic, Travel Channel si Euronews), internet - site-ulwww.normal-sibiu.ro-, PR si media relations.
Tot pentru promovare, mai multe spoturi ale GAV, printre care "MetARTmorfoza", "Fabrikultura", "Marginimea" si "Vara vesela", au rulat, de-a lungul campaniei de promovare, pe televiziuni si internet. Campania face in prezent obiectul unui studiu realizat de MCC, Sergiu Nistor, comisarul programului "Sibiu 2007" declarand, in luna septembrie, ca agentia GAV/ Scholz&Friends si MCC au fost in "postura inedita" de a face pentru prima data in Romania o campanie interna si internationala de promovare a unui produs cultural. "Pana acum, am atins 63 milioane de impresii in Romania, prin campania TV, si 55 milioane impresii in Europa, prin difuzarea spoturilor pe Euronews, Travel Channel si National Geographic.
Bannerele de pe site-urile Euronews, Travel Channel si National Geographic au fost vizualizate de 1,9 milioane ori. Pentru media outdoor, care a sumarizat pana acum aproximativ 3.000 mp de spatiu expus pentru 150 zile, am avut o audienta de 10 milioane de persoane. Presa scrisa si audiovizuala relateaza constant si consistent despre evenimentele de la Sibiu (...) La aceasta data, 67% din populatia Romaniei stie ca Sibiul este Capitala Culturala Europeana a anului 2007", a spus atunci Sergiu Nistor. De promovarea Sibiului s-a ocupat si Autoritatea Nationala pentru Turism (ANT), care a alocat, la sfarsitul anului trecut, Consiliului Judetean Sibiu, suma de 2,45 milioane de lei pentru centre si sisteme de informare turistica, in cadrul prgramului "Sibiu 2007". Programul "Sibiu - 2007" a fost promovat in acest an, de ANT, in orase din Italia, Germania, Spania, Elvetia, dar si in SUA si Japonia, la targurile de turism sau prin mijloace outdoor.
The Guardian a mentionat orasul Sibiu in topul destinatiilor turistice Municipiul Sibiu, cu statutul sau de Capitala Culturala Europeana a anului 2007, a fost inclus de cotidianul britanic "The Guardian", pe unul dintre primele zece locuri ale website-ului "50 de locatii turistice fabuloase ale lumii". In grupajul de informatii turistice, Sibiul se afla pe pozitia a noua, devansat, printre altele, de orase precum New York sau Londra. Statutul de Capitala Culturala Europeana nu a ajutat insa Sibiul sa intre pe Lista Patrimoniului Mondial UNESCO.
Totusi, desi dosarul Romaniei a fost respins la Christchurch, in Noua Zeelanda, procedura de includere a centrului istoric al Sibiului pe Lista patrimoniului mondial UNESCO va fi reluata. Un eveniment de o asemenea amploare, cum a fost Capitala Culturala Europeana, intins pe o perioada de un an de zile, nu putea sa nu starneasca si nemultumiri. Astfel, in aprilie, compania GAV/Scholz & Friends a constatat ca drepturile de autor ale campaniei "Normal. Sibiu, tanar din 1191" au fost incalcate prin aparitia unei campanii false, intitulata "Real. Sibiu, tanar din 1191", legata de numele lui Marius Constantin, fostul director de comunicare al primarului Klaus Johannis. Desi nu foarte comentat, acest aspect a dus la inlocuirea lui Constantin din functie. O alta nemultumire a fost legata de modul in care Televiziunea Romana, partener al "Sibiu 2007", a promovat programul. Comisiarul programului, Sergiu Nistor, a declarat in ianuarie ca SRTv nu ofera suficiente informatii publicului sau despre "Sibiu-Capitala Culturala Europeana", catalogand transmiterea momentului deschiderii programului de catre televiziunea publica drept "mediocra" si "nereusita". Lucrurile s-au remediat in luna februarie, cand postul public a anuntat ca va mediatiza "Sibiu 2007" pe toate cele patru posturi ale sale: TVR 1, TVR 2, TVR Cultural si TVR International.
Sibiul este primul oras dintr-o tara care nu devenise inca membra a Uniunii Europene care a reusit, in 2004, cu sprijinul Luxemburgului, sa obtina statutul de Capitala Culturala Europeana. Programul "Capitala Culturala Europeana" a fost initiat de Consiliul de Ministri ai Culturii din Uniunea Europeana in 1985, cu scopul de a apropia popoarele Europei si de a celebra contributia oraselor la dezvoltarea culturii. Pana in prezent, peste 30 de orase au avut acest titlu. In 2008, statutul de Capitala Culturala Europeana va fi detinut de orasele Stavanger si Liverpool.