Cand spectatorii urca pe scena si fac spectacolul din mers...
Aversiunea fata de persoane infectate cu HIV, violenta in familie, discriminarea persoanelor cu handicap, migratia si efectele ei asupra copiilor, problemele pe care le intampina oamenii in contactul cu autoritatile statului sunt situatii care se pot rezolva si prin intermediul teatrului.
Multe organizatii neguvernamentale au facut de-a lungul timpului proiecte de `teatru social`. Fenomenul prin care cativa oameni folosesc metode teatrale pentru a rezolva diverse probleme sociale a inceput sa se dezvolte in intreaga lume de prin anii ’60-’70. In Romania astfel de metode au inceput sa fie puse in aplicare inca de la inceputul anilor ’90. Unele izolate, altele mari proiecte, atat din punct de vedere al bugetului, cat si al intinderii geografice sau in timp, aceste manifestari, in general, nu au beneficiat de mare atentie mediatica.
In primul rand ele nu sunt facute de vedete, iar in cele mai multe cazuri rezultatele nu sunt verificabile. Nici nu ai cum sa vezi daca un spectacol care ii indeamna pe spectatori (care in unele cazuri sunt rugati sa devina si actori pentru cateva minute) sa se comporte normal fata de fostii detinuti, de exemplu, ii va face pe acestia ca atunci cand intalnesc un om iesit din inchisoare sa nu aiba pareri preconcepute despre el si sa-l trateze ca atare.
Freedom House Romania a organizat o dezbatere despre `Teatru si schimbare sociala` la care a adunat reprezentanti ai catorva organizatii si oameni care au avut astfel de experiente. Fundatia Chance for Life si-a prezentat proiectul ei, `Spect-actori pentru non-discriminare`, desfasurat timp de un an in 15 orase din Romania.
Practic, cei de la fundatie, in colaborare cu alte organizatii din tara, au facut in diverse institutii de invatamant spectacole de teatru-forum care aveau ca tema anumite probleme specifice locului. Teatrul-forum este o metoda initiata de un regizor brazilian, Augusto Boal, si care se poate rezuma asa: se prezinta o piesa scurta, care trateaza o problema a comunitatii in care se joaca spectacolul, spectatorii sunt invitati sa ia locul unuia dintre actorii de pe scena si sa schimbe povestea, astfel incat sa gaseasca o rezolvare pentru problema pusa in discutie.
Cativa absolventi ai Facultatii de Teatru, reuniti in organizatia `Ofensiva Generozitatii`, au prezentat programul lor de anul trecut desfasurat in cartierul Rahova-Uranus. Metodele abordate de ei au fost altele, ei fiind preocupati in acelasi timp si de a scoate un produs artistic la finalul proiectului.
In contactul cu oamenii din acea zona au reusit atunci sa refaca un parc aflat in paragina, sa aduca in cartier reprezentanti ai primariei, sa convinga doua persoane sa isi reia studiile, dar si sa scrie cateva piese si sa faca un spectacol despre problemele celor care locuiesc acolo.
Acestea sunt doar doua exemple de astfel de proiecte care chiar au avut rezultate. La intalnirea Freedom House insa au participat reprezentanti ai mai multor astfel de organizatii care nu au vorbit depre realizarile lor. Ai sunt inca zeci de astfel de organizatii cu activitati notabile, preocupate nu de a-si face publicitate, ci chiar de a rezolva anumite probleme. Una din propunerile venite la intalnirea de vineri a acestora: infiintarea unei federatii de teatru social, care ar urma sa adune toate organizatiile preocupate de acest domeniu.