Inainte de evaluarea din martie a tuturor directorilor de teatru din Bucuresti, primarul Adriean Videanu a solicitat ajutorul criticilor de specialitate. Luni seara, el a convocat in jur de zece specialisti, printre care Ileana Lucaciu, Ludmila Patlanjoglu, Cristina Modreanu si Doina Papp, la o discutie despre problemele teatrelor si despre cei care le conduc. Dintre acestia, Florin Calinescu, de la Teatrul Mic, si Mircea Diaconu - de la Teatrul Nottara - s-au remarcat drept directorii cu cele mai mari reclamatii.
Primarul i-a primit in audienta la sfarsitul lunii trecute pe actorii Claudiu Istodor, Oana Ioachim si Cristian Iacob, de la Teatrul Mic, care au depus un memoriu de protest fata de directorul Florin Calinescu.
Teatrul Mic asteapta primaria
La Teatrul Mic, Claudiu Istodor are un rol in productia `Razboi cu Troia nu se face`, prima regizata de Florin Calinescu pe o scena de teatru. Actorului angajat i-a revenit rolul lui Ulise, pe care corul batranilor troieni il acompaniaza la negocierile pentru Elena, cea imbracata ca o dansatoare de cabaret, cu o injuratura ce rimeaza cu `nu e`.
De cand actorii au protestat la adresa lui, directorul nu vrea sa dea nicio declaratie, pe motiv ca reclamatia, in opinia sa nemotivata, vine doar de la cativa angajati. Dupa spusele lui Istodor insa, unul dintre semnatari s-a retras pentru ca a primit amenintari, iar ceilalti sunt dintre cei care au plecat. `Altii au dat inapoi, nici nu ne asteptam sa fim sustinuti de mai multi`, explica actorul.
El povesteste ca acum, la Teatrul Mic, atmosfera s-a mai destins. `Se asteapta masurile clare. Atunci, unii colegi nu-mi mai vorbeau, acum au inceput sa carcoteasca si nesemnatarii`, adauga Istodor.
Calinescu a ratat Troia
Criticii de specialitate acuza de vulgaritate si lipsa de coerenta spectacolul lui Calinescu. Doina Papp ii da verdictul: `Nu doar inutil, ci si nociv. Nicio legatura cu autorul piesei, Jean Giraudoux, cu Troia, cu teatrul`. Criticul de teatru ii atribuie trei caracteristici: `Prost-gust, vulgaritate, nonsens pe bani publici`.
Totodata, Doina Papp descrie atmosfera din sala, cand a vazut ea spectacolul: `Stanjeneala publicului o egala pe aceea a actorilor. Le era rusine unora de altii. Ce performanta!`. Pe scena, la Teatrul Mic, publicul vede actori, printre care Dan Condurache, de la care are asteptari mari.
In schimb, replicile de duzina si prost-gust inserate in piesa originala lasa senzatia ca actorii au iesit pe scena sa se amuze ca niste baietei fara prea mari capacitati intelectuale. Ei par obsedati de glumele cu tenta sexuala si, pe deasupra, convinsi din cine stie ce motiv ca trebuie sa nu para prea rafinati. `Regizorul detesta piesa, ii scoate tot farmecul si o transforma intr-un spectacol vulgar, schematic`, explica si Adrian Mihalache. `E complet ratat`, conchide criticul de teatru.
Criterii
Performanta
Directorii teatrelor din Bucuresti, in afara de cel al Teatrului National, aflat in subordinea Ministerului Culturii, sunt angajati pe termen nedeterminat de Primaria Generala. Evaluarea lor se face dupa patru criterii, conform Hotararii de Guvern 125/1999: gradul de indeplinire a standardelor de performanta, asumarea responsabilitatii, adaptarea la complexitatea muncii, initiativa si creativitate.
Catalina George