Florin Calinescu, directorul Teatrului Mic, afirma ca si-a depus la Primaria Capitalei, pana la sfarsitul lunii septembrie, proiectul de management pentru institutia pe care o conduce, pentru ca data-limita de 10 septembrie era flexibila si ca primarul Capitalei, Adriean Videanu, a inteles intarzirea sa de doua saptamani. Directorul declara ca nu este subordonatul trupei si ca nu-l intereseaza parerile criticilor frustrati. Totusi Ordonanta nr. 26 din 14 iulie 2005 (actualizata), privind managemetul institutiilor publice de cultura, afirma la articolul 10 ca „nerespectarea termenului stabilit pentru depunerea proiectului de management atrage destituirea de drept din functie a respectivului conducator al institutiei publice de cultura”.Daca ceilalti directori de teatru din Bucuresti si-au depus proiectele pe 10 septembrie, Calinescu l-a depus pe 1 octombrie. El spune ca, daca ar fi sa se respecte fisa posturilor, ar trebui sa se desparta de toti actorii.
EVZ: Ati depus proiectul de management?Florin Calinescu: Am depus proiectul. L-am despus in forma ceruta, scris si electronic, pe un CD, in termenul comunicat de catre angajatorul meu, ordonatorul de credite. Trebuie sa tineti cont ca eu, ca director de teatru, nu sunt angajatul actorilor, al unui ziar, al criticilor de teatru sau al spectatorilor. Eu sunt doar angajatul Primariei Capitalei si, deci, singurii care pot sa-mi comunice pareri, opinii, sanctiuni, drepturi si obligatii sunt cei de acolo.
Stiati ca deadline-ul pentru proiect era data de 10 septembrie?Stiam de deadline tocmai pentru ca noi, directorii de teatre, l-am fixat. Primul deadline a fost in iulie. Nu cred ca era vorba de un fapt care sa zguduie Romania in halul asta, ca Florin Calinescu a incalcat vreo lege. Cei care puteau sa-mi fixeze alt termen si eventual o sanctiune au inteles situatia si ne-am incadrat in ea.
Totusi, ati intarziat. De ce?Eu nu am driblat nicio lege. Intamplator, in termeni strict legali, erau trei intarzieri, si nu mai conteaza daca e vorba de un minut sau de o saptamana. A fost un termen negociat. Primarul, in urma audierii mele, a inteles de ce nu am putut sa vin in ziua respectiva si cu asta basta. „Nu exista niciun conflict”Cum gestionati conflictul cu actorii nemultumiti?Nu exista niciun conflict. Nu am vreun conflict cu nimeni. Nu pot sa am un conflict cu trei angajati din 110. Daca jumatate din colectiv ar avea o problema, as pleca singur. Eu am venit la teatrul asta de drag, nu am venit obligat, nu traiesc din salariul de director. Se intamplasera mai multe lucruri dupa 1990. Am venit chemat de colectiv. Eu am fost actor acolo, inainte. As putea face o disertatie lunga despre cine sunt cei trei actori nemultumiti. Eu am incercat sa le fac bine, rand pe rand, actorilor nemultumiti.Unul dintre cei trei semnatari mergea si juca pe la Constanta. Puteam sa-l dau afara a doua zi. Sau altul? A avut de facut o operatie si am inchis ochii trei luni si l-am lasat sa se opereze. Ca nu pot sa-i angajez prietena, e altceva. Altcineva se viseaza directoare. Sa vina sa dea concurs. Poate pe domnul Pop, de la primarie, l-a deranjat ca in anumite emisiuni mai am pareri politice. Reprosurile nu sunt indreptatite?Nu putem sa avem numai succese. Dupa atatia ani de succese, a calcat si Calinescu stramb. Se intampla, suntem oameni. Daca ar fi sa respect fisa postului celor angajati, ar fi trebuit sa ma despart de toti, in frunte cu mine. Actoria e o meserie grea. Fiecare dintre noi visam sa-l jucam pe „Hamlet”. Din pacate, e un singur „Hamlet” in piesa respectiva.„Nu ma intereseaza babele cronicarese”De ce ati lasat sa plece actori talentati? De ce nu ati angajat altii?E o lume in miscare, actorii, regizorii sunt in miscare. Ce pot sa fac actorilor care vor sa plece la alt teatru? Cat despre angajari, pe usa teatrului e un anunt, de patru ani, in care Primaria Capitalei spune ca, potrivit unei ordonante a guvernului, nici in acest an nu putem sa angajam pe nimeni. Nu am putut sa angajam pentru ca nu ni s-a dat voie.
De ce credeti ca „Razboi cu Troia nu se face”, regizata de dv., a fost receptata atat de critic?E o piesa pentru oameni destepti. Trebuie sa fii putin educat, sa stapanesti niste mijloace teatrale, sa intelegi ce inseamna comedie bufa, neagra, surda chiar. Spectacolul se joaca cu oameni in sala. Nu am vazut sa vomite cineva.Eu nu fac teatru pentru babele cronicarese frustrate. Nu ma intereseaza cronicarii de teatru si criticii de teatru. Scurt pe doi. Teatrul se face pentru spectatorii care rup biletul - soferi de camioane, coafeze, ingineri, maistri militari. Media IQ-ului spectatorilor este cand sus, cand jos.
Vreti sa ramaneti directorul acestui teatru?Multi colegi au semnat o petitie in favoarea mea. Cum nu m-am aflat la originea faptelor celor trei, nu m-am aflat nici la originea faptelor celorlalti. Eu nu trebuie sa stau in birou. Ca sa fii manager si sa stai la birou ore, s-a dus naibii totul. Daca ar fi asa o nenorocire la Teatrul Mic, de ce se joaca cu sali pline? Am jucat de curand „O zi din viata lui Ceausescu” cu sala plina. Daca lumea ar avea probleme cu Florin Calinescu ar mai veni la teatru?ProiectePiese de Ionescu si ShakespeareIn ce consta proiectul dv. de managemet?Proiectul este sigilat la primarie, intr-un plic, va fi notat de o comisie si o sa aflam ce se va intampla dupa aceea.
Ce premiere pregatiti?Cele trei proiecte pe anul asta, cel putin pentru Teatrul Mic, sunt un Eugen Ionescu, un Shakespeare si inca o piesa pentru care asteptam sa definitiveze varianta scenica regizorul Claudiu Goga. Mai aveam trei-patru proiecte la Teatrul Foarte Mic. Acolo totul depinde insa de faptul daca va intra cladirea in consolidare.De ce au fost atat de putine premiere in ultima vreme?Intr-un an, au fost putine premiere. Daca vreti sa vedeti premierele, luati-le din 2000 incoace. S-au intamplat atat de putine premiere pentru ca un regizor n-a mai putut sa vina, un mare actor n-a mai vrut sa faca un spectacol si atunci am gasit de cuviinta sa fac eu un spectacol. Ar trebui sa analizati cum se poate conduce astazi un teatru in care depinzi de un regizor, care poate sa vina sa-ti spuna ca va lucra numai cu ce actori vrea el. Am avut in acelasi timp spec-tacole foarte bune la Teatrul Foarte Mic, spectacole premiate, care umbla in toata lumea. Cum puteti sa desfaceti Teatrul Foarte Mic de Teatrul Mic?Am avut mai putina activitate la Sala Mare. Am avut insa foarte multe spectacole la Sala Mica. Eu nu am nicio vina ca sala e mica si are 300 de locuri. Nu pot sa ma compar cu alte teatre din Bucuresti care au 700, 800, 1.000 de locuri.
La Teatrul Foarte Mic sunt foarte multe proiecte independente.Astea sunt nuante. Sunt proiectele Teatrului Mic toate, gazduite sau finantate partial. De ce nu intelegeti?SERIAL LA PRO TVPresedintele tarii, in „Anticamera”Din octombrie, Florin Calinescu este conducatorul tarii in „Anticamera”, cel mai nou serial de fictiune de la Pro TV, cu personaje savuroase si intrigi de culise. Calinescu nu este doar actor, ci si regizor principal. „Nu m-am gandit niciodata sa candidez la presedintie, dar m-am gandit sa fac un film despre asta”, a marturisit actorul. Presedintele Boerescu, interpretat de Florin Calinescu, este in aparenta un nebun scapat pe coridoarele Palatului Prezidential. In spatele acestei masti se ascunde insa un creier politic de exceptie, care este capabil sa duca la bun sfarsit absolut orice isi propune. Pentru un presedinte atat de atipic nu este de ajuns sa aiba o echipa competenta. El are nevoie de oameni capabili sa reziste deciziilor sale uluitoare, manifestarilor sale excentrice si, mai mult decat atat, sa poata remedia orice derapaj sau criza a presedintelui.