Jean Constantin, in rolul regelui Somali
Zilele trecute Cinemateca proiecta, in cadrul unui festival al filmului din Serbia, Am intalnit tigani fericiti (Premiul special al Juriului la Cannes). Uriasul succes din 1967 al lui Alexandar Petrovic, vandut in 109 tari, e un record greu de egalat.
Peste doua decenii, in 1988, Emir Kusturica dobandea aceeasi distinctie, si tot pe Croazeta, cu Vremea tiganilor, pentru ca, la capatul a inca unui deceniu, acelasi autor sa vina la Venetia cu Pisica alba, pisica neagra, de unde avea sa plece cu un Leu de argint.
Neuitand Satra lui Emil Loteanu, premiat in 1976 la San Sebastian, vom spune ca fascinatia unui popor ce traieste in orizontul libertatii salbatic-poetice s-a exercitat ciclic asupra cineastilor. Suprematia pare a fi detinuta, cel putin statistic, de cei din spatiul fostei Jugoslavii.
Astazi este imposibil sa te sustragi unor astfel de referinte. Spui „tiganii pe ecran” si in fata ochilor iti apar bunica si orataniile ei zburatoare sau batranul „cinefil” din filmele lui Kusturica. Se pare ca nici unii autori nu pot sa alunge de tot umbrele.
Chinuit de traditii
In recentul Roming (coproductie Infilm, Infinity, Media Pro Pictures, Televiziunea ceha), Jiri Vejdelek, regizor de succes in tara sa, si scenaristul Marek Epstein (Ryna) topesc influentele in creuzetul unor motive ce ne conving de rezistenta prin ani a gesturilor scolii cehe, cu lirismul ei nedespartit de ironie.
De altfel, unul dintre protagonisti, blandul Marian Labuda, face parte din cercul actorilor preferati ai lui Jiri Menzel (Satucul meu iubit, Sfarsitul vremurilor vechi, Opera cersetorilor, L-am slujit pe regele Angliei). El este cel care nareaza acum enigmatica poveste a unui rege-tigan, Somali, chinuit de blestemul de a nu putea raspunde unor traditii, cum ar fi sa danseze si sa fure. Culmea – munceste din greu intr-o fabrica. Pacostea se cere spalata: omul va pleca sa caute pasarea magica ce vegheaza focul tiganilor.
Jean Constantin - Un personaj mut
Din pacate, varianta romaneasca a difuzarii filmului a optat pentru inlocuirea vocii din off a naratorului, personaj al filmului, cu glasul unui actor roman, ceea ce distorsioneaza, intr-un fel, logica narativa, eroul Somali fiind proiectia imaginara a povestitorului, scriitor de ocazie.
Autorii au mizat pe incrucisarea calatoriei si a peripetiilor reale ale povestitorului, ale insotitorilor sai, cu initiaticul voiaj simbolic al lu Somali, personajul care i-a impus lui Jean Constantin sa fie mai tot timpul mut, experienta insolita dar deloc imposibila pentru actorul nostru. Interventia unei voci straine de film lasa cam golasa conventia unitatii celor doua istorioare.
Preturi bilete
„Roaming“ va putea fi vizionat incepand de azi in trei cinematografe din Bucuresti: CinemaPRO, Hollywood Multiplex si Movieplex. Pretul unui bilet la CinemaPRO este de 10 lei si 8 lei pentru primele doua proiectii ale zilei.
La Hollywood Multiplex pretul unui bilet variaza intre 8,90 lei in timpul saptamanii inainte de ora 17 si 17,40 lei seara la finalul saptamanii. Si la Movieplex pretul unui bilet variaza, in functie de ziua saptmanii si de ora proiectiei, intre 12 si 17 lei. (R.B.)