In Venetia lui Vivaldi, cu soprana Julia Lezhneva si contratenorul Franco Fagioli
Nu cred ca exista vreun om care sa fi vazut Venetia si sa nu fi ramas impresionat de acest oras care traieste intr-un ritm aparte si inspira atata frumusete si maretie. si nu cred ca pentru Venetia, dincolo de cantecele gondolierilor, care inca mai pot fi ascultate intr-o gondola pe un canal, exista o mai buna descriere decat in muzica lui Antonio Vivaldi – stralucitoare, vivace, dar si cu momente lirice, uneori intunecate. Un spirit atat de bine surprins de coperta discului lansat in 23 martie 2018 de casa Deutsche Grammophon; un proiect ambitios semnat de Ansamblul I Barocchisti condus de Diego Fasolis, Corul Radioteleviziunii Elvetiene si nume de solisti dintre cele mai mari care astazi abordeaza repertoriul baroc: soprana Julia Lezhneva si contratenorul Franco Fagioli. Un proiect ambitios – dirijorul Diego Fasolis isi propune ca versiunile de pe acest disc sa devina de referinta pentru lucrarile pe care le include: Gloria, Nisi Dominus si Nulla in mundo pax.
Premizele sunt foarte bune: Ansamblul I Barocchisti a devenit sub conducerea lui Diego Fasolis o autoritate in interpretarea muzicii baroce, folosindu-se de instrumente de epoca si cunoscand foarte bine specificul acestui stil aparte in istoria muzicii. Contratenorul Franco Fagioli este una dintre cele mai cautate voci care abordeaza astazi repertoriul baroc: nu doar ca vocea sa este atat de speciala prin timbru (contratenorul este un barbat care canta cu timbru feminin), dar si prin intinderea vocii, care acopera atat ambitusul de soprana, cat si cel de alto. si nu doar ca vocea are o calitate speciala nativa, dar si Franco Fagioli se dovedeste un cantaret extrem de sigur si care stie sa transmita emotie, ceea ce se simte cel mai bine in lucrarea Nisi Dominus in care este unicul solist.
Julia Lezhneva, care a cantat si in cadrul festivalului Enescu la Bucuresti, poate fi considerata un adevarat fenomen. Are doar 28 ani si un palmares impresionant, vocea ei este descrisa drept voce cristalina de inger. intr-adevar, vocea Juliei Lezhneva are nativ o calitate deosebita, cristalina, dar si cu o carnatie speciala, cu o agilitate iesita din comun care ii permite adevarate acrobatii tehnice, solicitate de partitura dificila din lucrarea Nulla in mundo pax (penultima parte a acestei lucrari este un exemplu in acest sens).
Pe scurt, un disc care merita sa figureze in colectia celor care iubesc muzica baroca, pe a lui Vivaldi in special. Poate fi ascultat pe site-ul proiectului Radio Romania Muzical Discurile anului 2018 .
Daniel Hope si “Journey to Mozart”
Ce-mi place cel mai mult la Daniel Hope este ca toate proiectele lui au ceva special, iesit din comun si ca prin modul cum canta si transmite emotie, ma face sa am o speranta intemeiata ca muzica clasica are un viitor si in secolul XXI. Daniel Hope e un artist sincer, direct si foarte inteligent; a studiat cu Yehudi Menuhin, in preajma caruia si-a petrecut intreaga copilarie si a mostenit din modul acestuia din urma de a vedea si interpreta muzica.
in 9 februarie 2018, Daniel Hope si-a lansat un nou disc, la Deutsche Grammophon: acest “Journey to Mozart”. Un act de curaj, pentru ca, nu-i asa, de ce ai mai da bani sa cumperi un disc cu muzica lui Mozart, de atatea si atatea ori abordata in trecut?
Ei bine, chiar merita sa dai banii sau macar sa asculti acest album pe o platforma de streaming, daca ai abonament. Pentru ca Mozart in interpretarea lui Daniel Hope si a Orchestrei de Camera din Zurich, al carei director este din 2016, are o personalitate aparte: inglobeaza si experienta interpretarilor care vor sa recreeze modul cum se canta in vremea lui Mozart, dar si caldura si inventivitatea timpurilor noastre. Daniel Hope se concentreaza asupra lui Mozart, geniul atipic, un om cu daruri muzicale cu adevarat iesite din comun, dublate de o personalitate calda si plina de viata.
“Journey to Mozart” aduce, firesc, lucrari de Mozart: Concertul nr.3 pentru vioara si orchestra, Adagio KV 261 si o transcriptie foarte reusita a celebrei parti Alla turca din Sonata nr.11 pentru pian, o versiune pentru vioara si orchestra cu percutie de tip otoman care vrea sa recreeze Viena din vremea lui Mozart, pentru care asediul turc din 1683 era inca foarte aproape.
Insa avem nu doar Mozart, ci si compozitori care au avut legatura cu Mozart si a caror creatie descrie foarte bine epoca in care a trait Mozart. il avem pe Christoph Willibald Gluck, cu doua dansuri din opera “Orfeu si Euridice”, creatorul operei clasice, care, evident, a avut o importanta influenta asupra lui Mozart. Avem partea a doua dintr-un concert in Re major pentru vioara si orchestra de Josef Myslivecek, unul dintre prietenii lui Mozart, un compozitor ceh astazi foarte putin cunoscut. Tot foarte putin cunoscut este astazi si numele lui Johann Peter Salomon, autor al unei romante pentru vioara si orchestra de coarde incluse pe acest disc; Salomon, el insusi violonist, a fost unul dintre marii impresari ai finalului de secol XVIII si inceputului de secol XIX, cel care a promovat, prioritar, muzica lui Mozart in Anglia si cel care, se pare, a dat titulatura “Jupiter” Simfoniei nr.41 de Mozart.
Nu putea lipsi Joseph Haydn, legaturile dintre Mozart si Haydn fiind foarte stranse. Mozart i-a dedicat lui Haydn 6 cvartete scrise intre anii 1782 si 1785; Haydn spunea ca Mozart este cel mai mare compozitor care a trait vreodata. Doar 3 dintre partiturile concertelor lui Haydn pentru vioara si orchestra s-au pastrat pana astazi; pe disc figureaza Concertul in Sol major, o muzica senina asa cum este, in general, muzica lui Haydn.
Asadar, “Journey to Mozart”, cu adevarat o calatorie intr-un timp in care nu stiu daca viata era mai usoara si oamenii mai veseli, dar in care a trait un om care ne lumineaza si astazi vietile, cu muzica sa. Pentru cei care mai stiu sa aprecieze asa ceva...
Albumul poate fi ascultat pe site-ul proiectului Radio Romania Muzical Discurile anului 2018.
Ambele albume prezentate sunt disponibile si in Romania, in magazinele de specialitate si pe www.getmusic.ro.
Cristina Comandasu