"Povestile umflate din mass-media accentuau aceasta paranoia", spune curatorul intr-un interviu din cotidianul britanic "The Daily Star".
"Vesticii erau portretizati ca eliberatori. Atunci ce erau ceilalti? Am incercat sa gasesc si un punct de vedere al celor din Orientul Mijlociu", mai spune Pajdic.
Kaled Ramadan, un artist de origine libaneza care locuieste in Danemarca, expune la Muzeul Freud haina sa de ploaie pe spatele careia este imprimata inscriptia "sunt arab".
Un israelian, Doron Solomons, proiecteaza un montaj in care a intercalat imagini cu fiica sa cu cele ale unui barbat oprit de patrula pe strada pentru a fi controlat daca detine sau nu bombe. Un fel de balet al inotatorilor este proiectat pe tavanul unei camere de Tatiana Strugar din Serbia.
La prima vedere nu sunt decat niste oameni care inoata, dar cine studiaza atent imaginile poate observa ca fiecaruia dintre acesti oameni ii lipseste cel putin un membru.
Filmarea este realizata la o sedinta de terapie a unor raniti in razboi. Americanul Jakie Saloum prezinta un film depre imaginea negativa a arabilor la Hollywood, in timp ce o londoneza, Oreet Ashery, a pus un evreu si un arab sa maseze in acelasi timp mana dreapta si stanga a unuia dintre spectatori.
Cel mai bun lucru din expozitie, sutine site-ul britanic 'thisislondon', care prezinta evenimentele culturale din capitala Marii Britanii este filmul artistului roman, Mircea Cantor. Video-ul intitulat "Departure" prezinta "frumusetea pura a animalelor in contrast cu instinctul brut", spune cronicarul in "The Daily Star". Artistul roman care traieste in Franta a pus impreuna intr-o camera alba, goala, un lup si o caprioara si a filmat reactiile acestora. Contrar asteptarilor, lupul, care fusese totusi hranit inainte, nu se repede la prada. Priveste de jos caprioara, miroase unul din locurile unde aceasta a calcat, apoi se asaza si isi linge labele. Caprioara e desigur nervoasa, dar nu se inghesuie intr-un colt cum ar fi de asteptat. Efectiv nu se intampla nimic, dar relatia dintre cele doua animale este foarte tensionata.
Pana acum expozitia care include video-uri, fotografie, performance, instalatii, desene si arta digitala a mai fost prezentata in alte doua orase britanice, Leeds si Southend, si criticata de unele ziare care sustineau ca ar fi o expozitie a teroristilor de la 11 septembrie. Curatorul sarb spune ca nici nu se putea un mai bun exemplu de manipulare mediatica si a inceput deja sa lucreze la o noua expozitie care va cuprinde 70 de artisti din Orientul Mijlociu. robert.balan@gandul.info
Robert BALAN