Alexandre Cabanel (28 septembrie 1823 - 23 ianuarie 1889) pictor francez.
Negutatorul din Venetia
Important pictor si profesor, castigator al Prix de Rome in 1845, fiind unul dintre cei mai influenti si respectati reprezentanti ai traditiei academice si unul dintre cei mai inversunati adversari ai impresionistilor.
Talentul sau de desenator s-a facut remarcat inca de la varsta de 11 ani, dar cum tatal sau era prea sarac pentru a-i putea plati studiile, Cabanel a primit o bursa de stat cu care in 1839 a plecat la Paris. Aici se inscrie la Ecole des Beaux-Arts, unde il are ca profesor Francois-Edouard Picot.
La prima sa participare la Salonul oficial, in 1843 prezinta lucrarea Agonie in gradina, castigand locul al doilea in competitia pentru Prix de Rome, situandu-se astfel in urma lui Leon Benouville. Cei doi vor pleca totusi impreuna la Roma, intrucat laureatul din 1842 nu plecase la bursa. In 1852 Cabanel prezinta o compozitie in stil academic, Moartea lui Moise, la Salon. Realizeaza numeroase tablouri pentru Alfred Bruyas, protectorul si sponsorul sau principal, lucrari care demonstreaza directia in care evoluase artistic in perioada petrecuta in Italia.
Revine la Paris, unde arhitectul Jean-Baptiste Ciceron Lesueur il angajeaza sa realizeze decoratiunile interioare pentru Salon des Caryatides din Hotel de Ville (distrus din pacate in 1871). Cabanel reuseste o lucrare impresionanta, asa ca va primi si alte comenzi pentru lucrari de arta decorativa, cele mai multe pentru hoteluri, dar si pentru Luvru. Prea putine din aceste lucrari s-au pastrat, dar in cele ramase se remarca atentia acordata contururilor si finisajului, amintind de rococo.
In 1855 Cabanel prezinta cateva lucrari, intre care Seara de Toamna si Martir Crestin, care il consacra ca stralucit reprezentant al traditiei academice, primind in acelasi an Legiunea de Onoare. Este ales membru al Institutului in 1863 si este profesor la Ecole des Beaux-Arts. Va castiga la trei editii ale Salonului Marea Medalie de Onoare, iar lucrarile sale, cu eroine romantice, sunt foarte populare printre colectionarii europeni si americani, la fel ca si scenele sale mitologice.
Nasterea lui Venus, Muzeul d' Orsay
In 1863 prezinta publicului lucrarea Nasterea lui Venus, cumparata imediat de Napoleon III, ceea ce a facut ca faima artistului sa creasca din nou. In 1867 picteaza o versiune enorma a Paradisului Pierdut pentru Ludwig II, Regele Bavariei, iar in 1868 tablou Ruth pentru Imparateasa Eugenie.
Portretele semnate de Cabanel sunt tot mai populare, fiind preferatul aristocratilor. A facut parte adesea din juriul Salonului, iar elevii sai au participat la randul lor la numeroase editii. Datorita lor, Cabanel avea sa influenteze indirect, mai mult decat oricine altcineva, asa-numita "belle epoque" a picturii franceze.
Tablourile sale sunt marcate clar de traditia academica, ceea ce l-a facut foarte popular in timpul vietii, dar dupa moarte noile generatii i-au respins tablourile, considerandu-le comerciale si invechite.