Premiul LUX nu este economic, filmul câştigător urmând a fi subtitrat în cele 23 de limbi oficiale ale Uniunii Europene, facilitându-se astfel difuzarea lor în spaţiul UE. Europarlamentarii vor avea sarcina de a alege filmul câştigător dintr-un număr de trei filme europene selecţionate anterior de experţi cineaşti.
Depăşirea frontierelor este una dintre principalele provocări ale filmului european în cadrul UE. În 2006, cota de piaţă a producţiilor europene a atins 27,6%, făcând faţă unei feroce concurenţe a filmului american, care are un buget mai mare pentru promovare şi facilităţi mai mari de distribuire, dat fiind faptul că sunt în limba engleză.
În plus, filmul european trebuie să înfrunte noi provocări precum impactul tehnologiilor digitale şi, ca urmare, schimbarea comportamentului publicului.
Europarlamentarul francez Gerard Onesta, care s-a aflat la Cannes la 26 mai, a declarat că premiul Palme d'Or de anul acesta ascunde prost 'slăbiciunea' industriei cinematografice a celei mai mari părţi a ţărilor Uniunii. În timp ce modelul de societate american a găsit la Hollywood cel mai puternic dintre vectorii săi, filmul european, fragmentat în vreo 20 de zone lingvistice ermetice, continuă să fie 'fragil' pentru că difuzarea lui se limitează la un număr foarte redus de teritorii, adaugă sursa citată.
"Faptul că recompensa constă în subtitrarea filmului premiat în toate limbile Uniunii va însemna dispariţia barierelor lingvistice şi va permite difuzarea imediată a filmului; se va demonstra, astfel, că diversitatea nu este un obstacol, ci un privilegiu", explică Gerard Onesta.
Industria cinematografică europeană produce tot mai multe filme iar numărul spectatorilor este în creştere. În 2006 s-au înregistrat 826 de filme produse în cele 25 de state membre şi 926 milioane de spectatori, ceea ce reprezintă o creştere de 3,6 faţă de anul anterior.
Anul acesta, la Cannes s-au prezentat 11 filme finanţate de programul european MEDIA, două dintre ele fiind premiate. Acest program, creat în 1990, vizează sprijinirea industriei audiovizuale europene, iar bugetul lui pentru perioada 2007-2013 este de 755 milioane de euro.