Fotograful Brassai a fost celebru inca din timpul vietii, impunandu-se prin viziunea sa artistica iesita din comun. Scriitorul Henry Miller spunea despre el "atunci cand il intalnesti iti dai seama ca nu e inzestrat cu ochi obisnuiti". Aceasta acuratete si profunzime a viziunii este demonstrata prin intreaga creatie a lui Brassai, care a incercat pe tot parcursul vietii sa scrie prin imaginile sale istoria fotografica a Parisului, cu oamenii, locurile si evenimentele sale.
Chiar daca Brassai a fost unul dintre cei mai importanti fotografi francezi, acesta era de origine maghiara, numele sau adevarat fiind Gyula Halasz. S-a nascut in Brasov, de unde si-a luat si pseudonimul si la inceput cel putin nu a fost deloc interesat de arta fotografica, ba chiar a respins-o vehement.
Micul si vechiul oras Brasov, inconjurat de multi, era un cadru idilic, dar si cel mai bogat oras din Transilvania. Tatal fotografului era maghiar, fiind profesor de literatura franceza la Universitatea din Brasov, iar mama era de origine armeana. Brassai a crescut in Ungaria, petrecand o perioada din copilarie la Paris. Chiar daca era inca un copil, orasul a carui istorie o va scrie cu ajutorul aparatului de fotografiat l-a fascinat si i-a lasat cele mai frumoase amintiri.
Inceputul primului razboi mondial il gaseste in scoala, dar se inroleaza la 17 ani intr-un regiment de cavalerie al armatei austro-ungare, avand astfel ocazia de a cunoaste si alti tineri intelectuali maghiari, intre care si compozitorul Bella Bartok. Dupa razboi a studiat pictura si sculptura la Academia de Arte Frumoase din Budapesta, iar mai tarziu a lucrat ca jurnalist. In perioada studiilor de arta a fost influentat de pictorul Janos Mattis-Teutsch, un promotor al maghiarismului, originar la randul sau din Brasov. Acesta facuse parte din Abstrakte Gruppe der Sturm din Berlin in 1918 si se intorsese in Ungaria dupa revolutia socialista. Dar Brassai isi dorea sa se intoarca in orasul care il fascinase.
Pentru Brassai Parisul era locul marcat de grandoare, iar fotografiile sale vor fi o explorare sensibila si adesea dramatica a locuitorilor orasului, a bulevardelor si strazilor intortocheate, a cladirilor.
A devenit cunoscut de la publicarea primului sau album fotografic, "Parisul Noaptea", acum considerat o lucrare clasica. Unele din fotografiile reproduse in paginile acestei carti sunt foarte luminoase si clare, in timp ce altele incearca sa surprinda ceata noptilor ploioase, iar o a treia categorie exploreaza latura intunecata a societatii pariziene, ascunsa.
Parisul devenind universul sau artistic, Brassai a continuat sa il fotografieze, iar reputatia sa a crescut constant. A avut expozitii personale la Biblioteca National din Paris, la George Eastman House in Rochester, la Institutul de Arta din Chicago.
Lucrarile sale au fost publicate in nenumarate reviste si alese pentru mai multe expozitii internationale. A fost ultima persoana care a aprimit Premiul P.H. Emerson chiar din partea lui Emerson. Brassai nu s-a limitat doar la fotografie, ci s-a ocupat si de desen, poezie si sculptura. A publicat albume cu desenele sale, precum si un volum de poeme.
Alaturi de alti artisti, precum Picasso, Moore, Calder sau Noguchi, Brassai a lucrat la o pictura murala pentru Palatul UNESCO din Paris.
Pentru Brassai fotografia poate fi definita prin urmatoarea fraza : "Trebuie sa incercam sa ne detasam uneori de temele noastre si chiar de arta fotografica, pentru a putea reveni la ele cu si mai multa energie si pasiune. Este cel mai important lucru pe care il putem face."
Bassai, Bijuterii in Montmartre, 1933
din albumul "Parisul Noaptea"