Francois Boucher (29 septembrie 1703 - 30 mai 1770), pictor francez, gravor, designer, reprezentant al curentului Rococo.
Considerat de critici artistul tipic pentru Rococo, stil caracterizat prin eleganta, imaginatie, detaliu si inteligenta, Boucher a fost o personalitate reprezentativa pentru stilul de viata frivol si elegant al curtii franceze de la jumatatea secolului XVIII. A fost pentru scurt timp elevul lui Francois Le Moyne, iar in perioada de inceput a fost foarte apropiat de Watteau, realizand numeroase gravuri dupa tablourile acestuia. Castiga in 1723 mult-doritul Prix de Rome. Intre 1727 - 1731 locuieste in Italia, iar la intoarcerea in Franta devine rapid un artist la moda, asaltat de comenzi. Avea sa aiba o cariera artistica de succes, fiind unul dintre cei mai populari si apreciati pictori ai epocii. A fost director al fabricii Gobelins din 1755 si apoi Director al Academiei si Pictor regal din 1765. Era si artistul favorit al iubitei lui Ludovic XV, Mme de Pompadour, careia i-a predat lectii de pictura, realizand si o serie de portrete ale acesteia.
Madame Pompadour
O personalitate artistica puternica, Boucher a reusit sa stapaneasca toate formele artei decorative si ilustrative, de la decoratiunile colosale realizate pentru castelele regale din Versailles, Fontainebleau, Marly, Bellevue, pana la modelele desenate pe evantaiele in voga. Realizeaza de asemenea sute de tablouri, paneluri decorative, tapiserii, decoruri de teatru, ilustratii de carte. S-a facut cunoscut in special pentru tablourile cu subiecte mitologice si portrete, redand in special imaginea femeii cu o senzualitate aproape agresiva. Spre sfaristul carierei lui Boucher insa, dupa o viata plina de onoruri si satisfactii, artistul a constat cu dureroasa surpriza ca gustul publicului incepe sa favorizeze neoclasicismul. Maestrul de altadata avea sa fie atacat vehement, in special de Diderot, pentru stereotipurile si artificialitatea din lucrarile sale, si mai ales pentru faptul ca prefera sa foloseasca aceleasi motive si teme, in loc de a se inspira din natura. Chiar daca acuzatiile erau reale, tablourile lui Boucher, desi marcate de o anume superficialitate, sunt valoroase prin farmecul si precizia executiei.