Ceea ce pare un mare pas inainte fata de editiile trecute sau fata de Targul Gaudeamus, desfasurat in acelasi pavilion central al Romexpo, este ca aceasta editie Bookfest a avut un aranjament mult mai flexibil si mai bine ordonat, cautarea editurilor pe cele trei nivele (cel de baza si doua inele exterioare, de deasupra) nemaifiind atat de dificila. Chiar si editurile mai mici, care n-au avut bani decat de nivelele superioare, nu aveau de ce sa se planga, beneficiind de destui vizitatori. Daca jos aglomeratia si babilonia lansarilor faceau ca editurile sa se canibalizeze una pe cealalta, sus atmosfera era lejera, cartile puteau fi cercetate pe indelete si conversatiile se puteau duce in liniste. De altfel, ca la fiecare editie, de multe ori editurile mici si cu mai putine mijloace de mediatizare ofera surprize mult mai frumoase si elegante decat editurile pe val, cool si trendy.
Flexibilitatea expunerii a fost data si de faptul ca doar aproximativ trei sferturi din spatiul total, pentru care s-a platit chiria, a fost utilizat, un procent mai mic decat cel de la editia de anul trecut, desfasurata intr-una dintre halele complexului expozitional. Aspectul il face pe Grigore Arsene, directorul Asociatiei Editorilor din Romania, sa declare ca aceasta locatie, Romexpo, este cu totul improprie pentru un eveniment de o asemenea anvergura si ca intentioneaza ca editia 2007 sa fie ultima desfasurata in acest spatiu.
Daca in primele zile numarul de vizitatori nu parea prea ridicat si bucurestenii nu dadeau buzna sa-si cumpere sau sa priveasca la carti, lucrul era oarecum firesc si toata lumea astepta explozia de weekend, cand lumea are mai mult timp pentru asa ceva. Intr-adevar, editurile si-au scos parleala spre sfarsitul targului. Nici macar ziua de sambata nu s-a ridicat insa la nivelul din anii trecuti; desi era lume, atmosfera era destul de lejera si lansarile se desfasurau, totusi, intr-un cadru respirabil. Ca si cum ar fi asteptat ultima zi de targ, vizitatorii s-au imbulzit duminica, transformand cele trei nivele intr-un infern. Aerul conditionat nu mai facea de mult fata, din cauza ingramadelii lumea se misca cu viteza melcului, afluenta de public facea practic imposibil sa mai alergi de la o lansare la alta si sa ajungi la timp.
Chiar si presedintele Basescu s-a urnit duminica din casa si a vizitat Bookfest-ul. Lansarea la care seful statului a ales sa participe a fost cea a ultimei carti a lui Vladimir Tismaneanu, "Refuzul de a uita", unde fusese invitat de Editura Curtea Veche. Nu intamplator: volumul se constituie intr-o analiza atenta a comunismului, in stilul in care ne-a obisnuit Tismaneanu, si este, totodata, o argumentatie suplimentara a celebrului Raport al Comisiei Tismaneanu. Cu acest prilej, Traian Basescu a anuntat ca respectiva comisie isi va continua activitatea, sub o alta denumire si intr-o alta componenta. Dupa eveniment, presedintele a vizitat standurile expozantilor, a vorbit cu vizitatorii si a dat autografe, facand in acelasi timp o baie de multime si baie de carti.
Basescu nu a fost singura celebritate care a vizitat Bookfest in cele cinci zile. Printre vizitatorii standurilor de carti s-au numarat: oameni politici : Emil Boc, Theodor Stolojan, Raluca Turcan, Elena Udrea, Adrian Nastase, Dan Voiculescu; vedete mass-media : Mihaela Radulescu, Cristian Tudor Popescu, Radu Cosarca, Catalin Tolontan, Cristel Topescu, Alice Nastase, Radu Naum; artisti : Cristi Minculescu, Bianca Brad, Radu Beligan, Ioan Gyuri Pascu, Florian Pittis, Ioana Ginghina, Alex Papadopol si sportivi : Nana Falemi.
Ca si la editia trecuta, organizatorii au ales sa nu existe premii sau distinctii speciale, iar editurile nu sunt inca in masura sa dea o situatie exacta a vanzarilor. Mijloacele de contorizare a vizitatorilor si a numarului de carti vandute (care duceau la diplome gen "Cea mai ravnita carte" sau "Miss Lectura") n-au mai existat. Nemaifiind nici bilet de intrare, e greu de estimat numarul total al vizitatorilor. Sentimentul general, din discutiile purtate cu editorii si organizatorii, este ca vanzarile si prezenta sunt mai slabe decat in anii trecuti.
Este si un efect al mediatizarii mai slabe decat cea de anul trecut. Cauza acestei situatii este ca in acest an n-au existat sponsori. Targul a fost organizat din fondurile AER, ale editurilor, si din banii de la MCC, cei 47.000 de euro. In acest fel s-a pierdut publicul nou, care nu frecventeaza in mod curent targurile de carte. Pentru editia viitoare, organizatorii intentioneaza a intoduce un voucher de 5 RON, bani care sa poata fi recuperati de la orice editura din interior. Un alt motiv al refluxului de public este dezvoltarea distributiei de carte din Bucuresti; acoperirea este foarte buna prin librarii si hypermarketuri pentru editurile mari si medii, iar publicul editurilor mici, fara difuzare, este limitat. Organizatorii sunt constienti de minusurile acestui targ si stiu ce au de facut pentru editia viitoare; problema este doar sa atraga cat mai multi sponsori si finantatori permanenti : ne-a declarat Oana Bulexa, PR-ul acestei editii Bookfest.