In spatiul virtual romanesc vocile celor care scriu despre carti se fac din ce in ce mai auzite. Faptul ca oameni care nu au o anume legatura cu literatura scriu si discuta despre ceea ce citesc fara inhibitii, fara limite de spatiu, fara presiuni editoriale sau de alta natura le da peste nas celor care deplang soarta literaturii, a culturii in general. Chiar daca nu se poate vorbi despre o "prezenta substantiala a blogurilor in Romania", considera Catalin Sturza, realizatorul emisiunii "Cultura.net" la radio Romania Cultural, bloguri ca "terorism de cititoare" (luciat.wordpress.com) - mai mult -, "culturavura" (culturavura.fourhooks.com) sau "ionuka" (ionuka.blogspot.com) - mai putin - sunt adevarate centre de dezbatere pe tema noilor aparitii editoriale. Nu exista o regula in alegerea cartilor care sunt citite, apoi comentate. Calitativ, considera Catalin Sturza, "recenziile sunt destul de inegale", iar avantajul acestui spatiu "il reprezinta libertatea de a scrie orice, intr-un stil relaxat, fara presiunea unui dead-line, fara limite de marime si fara interventii editoriale "de deasupra". Cu alte cuvinte, scrisul despre carti are, pe blog, toate trasaturile unui hobby, la fel ca filatelia sau gradinaritul. Se vede, deja, la unii autori, ca aceasta libertate e prielnica si exercitiul zilnic le asigura o dexteritate stilistica si analitica tot mai mare". Luciat, care detine blogul "terorism de cititoare", unul dintre cele mai active si de succes din blogosfera romaneasca, chiar recunoaste ca "daca-mi placea sa gatesc sau sa gradinaresc nu era nici o problema, imi faceam blog cu retete sau cu poze de plante". I-a placut pur si simplu ideea de blog, dar "imi place si sa scriu, mai spune ea. Sunt si foarte retrasa, deloc sociabila, exact ca intr-un profil clasic de internaut, asa ca n-aveam cu cine sa schimb impresii sau pe cine sa bat la cap cu parerile mele". Blogul ei nu e tocmai batran. Dar din mai 2006, de cand a fost inceput, a reusit sa-si creeze o identitate. "Am scris maniaca despre toate cartile pe care le-am citit integral", povesteste Luciat. Ritmul este de una-doua carti pe saptamana, iar criteriile sunt subiective: "In ultimul timp, am citit mai mult aparitii noi, romane traduse si romanesti si foarte putine carti de poezie, eseuri sau critica. Incerc sa aleg cu cap, fictiune, literatura adevarata - ma iau dupa reviste literare, dupa propriile mele preferinte (autori pe care-i cunosc sau despre care stiu ca ar trebui sa-i cunosc), dupa alti bloggeri sau vizitatori ai blogului meu, atunci cand stiu ca avem gusturi comune. Imi mai cad in mana si carti de divertisment pur, mai ales despre subiecte feminine: moda, retete de slabit". "Culturavura" nu este "strict literar, nici macar strict cultural. Doar de aceea se numeste culturavura, pentru ca patineaza prin cultura si inapoi", explica Criz. Nu posteaza chiar despre toate cartile pe care le citeste. "Daca citesc, sa zicem, 10 carti intr-o luna, ma bucur daca scriu (e vorba si de timp) despre trei-patru dintre ele. Le aleg de obicei pe cele care mi-au provocat o reactie puternica si despre care cred ca am ceva de spus. Ca un contraexemplu, imi e greu, aproape imposibil sa scriu despre poezie, desi citesc", spune Criz. Bloggeri angajati redactori in edituri Editurilor de la noi nu le-a luat mult pana sa descopere in bloguri o zona in care se emit si se creeaza opinii. Tritonic de exemplu a mers pana la a-si aduce bloggeri in echipa. Michael Hulica, cel care coordoneaza in prezent colectia fiction.ro l-a convins pe Bogdan Hrib, directorul editurii, exact cu si prin blogul personal, in 2005. Tritonic a mers mai departe: i-a contactat pe cativa dintre cei mai activi bloggeri care posteaza despre carti (ionuca: rainbow books, ioana stanescu: mostly harmless) si i-a invitat la sediul editurii. Se pare ca unii dintre acestia vor incepe sa lucreze ca redactori ca Tritonic. "Tocmai relatiile cu bloggerii fac parte din strategia de marketing", comenteaza Diana Geacar, PR-ul editurii. Madalina Cocea tine un seminar despre bloguri si jurnalism online la Departamentul de Jurnalism si Stiintele Comunicarii (Universitatea Alexandru Ioan Cuza, din Iasi). Nu stie daca se va ajunge vreodata la strategii de marketing gandite in functie de bloguri, "dar cu siguranta blogurile au devenit o voce care trebuie ascultata. Un exemplu este proaspat infiintatul club de lectura de pe blogul Bookaholics - 18 bloggeri care citesc si comenteaza carti la unison, fac recomandari, trimit linkuri, merg impreuna prin Diverta si isi transcriu virtual fisele de lectura. Exemplul Occidentului ne invata ca blogurile ii vor invata pe editori sa asculte vocea publicului lor". Madalina Cocea da ca exemplu un concurs initiat de o mare editura din SUA, care a lansat recent un concurs de literatura, al carei castigator va fi desemnat de bloggeri. "Candidatii vor posta succesiv primul, al doilea si al treilea capitol dintr-o carte, urmand a fi eliminati dupa fiecare capitol pe baza voturilor cititorilor online. Castigatorului ii va fi publicata cartea la editura Touchstone Fireside." "Pe masura ce se va maturiza, blogul lui Criz sau al Luciei T ar putea deveni un fel de publicatii culturale de sine statatoare. Editorii vor trebui sa tina cont, intr-un fel sau altul, de ele - macar ca le vor trece la revista presei, cu citate si cu aprecieri: au scris "de bine" sau "de rau"", spune si Catalin Sturza. Daca in afara, in momentul in care publicitarii au vazut in bloguri un teren numai bun in care sa-si planteze reclamele, contra cost, desigur, bloggeri si-au vazut amenintata tocmai independenta, bloggerii romani nu simt o amenintare in tendinta editurilor de a-i atrage in programele de protocol. Criz este convinsa ca, daca un blogger se lasa cumparat de cateva carti oferite si de o cafea, cititorii vor simti pana la urma. "Sa nu uitam ca publicul unui blog despre carti are o inteligenta mult peste medie, deci poate discerne, cel putin in teorie, intre autentic si fals. Iar daca apare suspiciunea de fals e simplu - cititorii pleaca spre alte bloguri", sustine Criz. "Cine s-ar apuca sa citeasca ceva ce nu-l intereseaza cu adevarat numai ca sa poata sa primeasca alte carti gratuite care tot nu l-ar interesa cu adevarat?", se intreaba Lucia T. Ea este de parere ca un blogger nu doreste nimic mai mult decat sa-i fie citit blogul si luat in seama, asemanand intrucatva ce face un blogger cu treaba unui jurnalist cultural. "Un ziarist sau un literat bun si respectat nu-si vinde "opinia" si credibilitatea pentru un salariu, o cariera, un loc in establishment. Atunci cu atat mai mult nu e de crezut ca un blogger ar renunta la credibilitatea lui, care e tot ce are", mai spune Lucia T. Indiferent daca vad in bloguri zone de opinie libere sau posibilitati de promovare, editurile recunosc ca arunca intotdeauna un ochi pe ce discuta aici. Manuela Paraschivescu, PR Manager la Editura Curtea Veche, observa ca "incepe sa creasca interesul real si implicarea cititorului in analiza produsului editorial" si ca "exista o zona de dezbatere si chiar de critica in spatiul virtual, care aduce unui editor informatii utile, fara intermediere, direct de la publicul vizat". Desi nu crede ca bloggerii ar reprezenta un segment de cititori diferit de cel clasic, Manuela Paraschivescu recunoaste ca "in scurt timp va trebui sa incepem sa gandim si strategii de promovare cu desfasurare preponderent in spatiul virtual". Elena Vladareanu