Articol -
Bucuresti - ghid istoric si artistic, 1938
La intretaierea dintre Strada Postei cu Strada Stavropoleos, in colt, pe dreapta, sta pitulata intre constructii noi biserica Stavropoleos, monument de exceptionala frumusete. A fost cladita de caligarul grec Ioanikie in 1724, ca simpla capela pe langa hanul sau, care se gasea alaturi. Avea la inceput un plan dreptunghiular.
In 1730 refacandu-se, i se adauga abside laterale si pridvor. Ca aspect exterior, bisericuta aceasta este de o delicatete remarcabila. Fatadele sunt impartite in doua registre neegale - cel de jos mai inalt - de un brau format din bogate ghirlande de flori si frunze. Acest brau - opera de inteleapta restaurare, ca si turla de azi, refacuta in 1899, a arhitectului Ion Mincu - se intoarce in unghi drept la pridvor trecand pe deasupra golurilor acestuia. Registrul inferior este decorat cu o serie de firide alungite ale caror arcuri in acolada se sprijinesc pe semicoloane de zid angajate, cu capiteluri inflorite de stuc.
Mester stucator a fost Iordan - care n-a uitat sa-si lase semnatura pe peretele dinspre miaza-noapte al bisericii, deasupra ferestrei pronaosului. Registrul superior este decorat cu o serie de medalioane circulare, adancite in zid, continand fiecare cate un chip de sfant pictat. Remarcabile sunt de asemenea, frescele care impodobesc toata suprafata zidurilor, deasupra arcurilor firidelor si in jurul medalioanelor de pe registrul superior. Motivele picturale compuse din impletituri de frunze si flori sunt dispuse cu o simetrie perfecta fata de axe verticale.
Pridvorul este, alaturi de "loggia" palatului din Mogosoaia, exemplarul cel mai splendid de decor sculptural, atat de scump mesterilor din epoca lui Constantin Brancoveanu. Este ridicat pe 4 coloane libere de piatra foarte bogat decorate, cu baze inflorite, fusuri impodobite cu frunze de feeriga dispuse in chip de canale rasucite. Piedestalurile coloanelor sunt legate intre ele cu balustrade de piatra lucrate manual, reprezentand, cele doua laterale, cate un leu prins intre vrejuri si flori impletite, cu gratioase curburi, iar cel din centru pe Samson, luptandu-se cu leul. Profilele groase ale cornisei sunt inlocuite, pe fatada pridvorului, cu o friza de 13 medalioane cuprinzand chipul lui Iisus si a celor 12 Apostoli.
Intrarea in pridvor se face pe sub ambele arcade laterale. In centru, un frumos si bogat portal de piatra incadreaza usa si inscriptia. Cele doua canatrui ale usii sunt bogat sculptate cu diverse motive florale marunte. De remarcat cele doua panouri cuprinzand pe arhanghelii Mihail si Gavril.
Interiorul prezinta trei incaperi distincte: pronaosul, separat de naos prin trei arcade sprijinite pe stalpi de zidarie impobobiti cu stuc, naosul, largit de cele doua abside laterale si altarul, separat de naos printr-o tampla de lemn sculptat, care este una din cele mai frumoase din cate exista in Bucuresti.
Pictura, curatata in 1924, a fost pe alocuri retusata. Prin patina pe care i-a dat-o timpul si prin slabirea si amestecarea culorilor, cu ocazia spalarii lor, pictura aceasta prezinta un interes mai degraba istoric decat artistic. Iconografia, afara de cea a unor scene reprezentate in pridvor, este conforma cu regulile dupa care se conduceau zugravii vremii.
Curtea interioara a bisericii, limitata pe trei laturi, cu portice joase, formand un fel de chiostro, a fost adaugata de restauratorul bisericii in 1899. Sub portice, de jur-imprejur, sunt expuse fragmente de coloane, capiteluri vechi, inscriptii etc., aduse din alte parti. In fundul curtii, in cateva camere, se pastreaza numaroase mulaje, copii dupa unele cele mai importante lucrari de sculptura veche romaneasca (porti, rame de ferestre, coloane, capiteluri etc., dupa cele de la Hurez, Vacaresti, Curtea de Arges etc.).