Intre 13 si 16 octombrie ICR New York a prezentat primul stand romanesc in cadrul targului anual de benzi desenate, anime, manga, jocuri video, film si televiziune bazate pe productii de gen - New York Comic Con 2011 (al doilea targ de profil ca importanta si amploare din S.U.A – dupa cel din San Diego – si cel mai important de pe Coasta de Est). Standul a constituit o surpriza si un punct de interes neasteptat in cadrul targului newyorkez, vizitat de peste 100 000 de oameni. A fost singurul in care s-a expus productia de BD a unei alte tari in afara de S.U.A. in istoria recenta a NY Comic Con doar Coreea de Sud a avut un stand similar, anul trecut.
NO SCHOOL – New Romanian Comics (sau standul 2018) a oferit publicului o sinteza intre istoria BD-ului romanesc si cele mai recente productii de benzi desenate autohtone. Autorii selectiei – artistii Matei Branea (Omulan), Alexandru Ciubotariu (Pisica Patrata), Sandu Florea (in lumea lui Harap Alb, dar si ilustrator la Batman sau Spiderman), editorul Miloš Jovanović (revista si editura Hardcomics) si Cristian Neagoe (Street Delivery) – au fost prezenti la targul din New York pe toata durata expozitiei organizate de ICR New York. Cei trei creatori de BD, din generatii diferite, au avut fiecare o sesiune de prezentare destinate presei si publicului – Alexandru Ciubotariu vineri 14 octombrie, Sandu Florea sambata si Matei Branea duminica. in afara acestor sesiuni, artistii au desenat la fata locului, au semnat carti si au discutat aproape neincetat cu vizitatorii.
Bucurandu-se de numeroase aparitii in blogurile de specialitate, standul romanesc a impresionat prin calitatea si ingeniozitatea benzilor desenate expuse. Artistii romani au realizat contacte cu editori si jurnalisti americani, deschizandu-se posibilitati pentru viitoare colaborari. Unul dintre cei mai cunoscuti vizitatori ai standului romanesc, Cory Doctorow (boingboing.net) – un guru al blogosferei mondiale – a facut duminica pe blogul sau, care are peste un milion de vizitatori saptamanal, un rezumat a ceea ce a insemnat prezenta romaneasca la Comic Con: “Don't miss the Romanian booth for a look at some of the weirdest, coolest comics being made in the world today.” (“Nu ratati standul romanesc, unde puteti vedea unele din cele mai ciudate si cool benzi desenate din lume, la ora asta.”) Multi alti pasionati de BD s-au declarat extrem de impresionati de faptul ca standul romanesc este “atat de diferit” si ofera o alternativa inedita la benzile desenate cu super-eroi din mainstreamul american.
Prin prezenta la New York Comic Con, ICR New York a reusit accesarea si apropierea unui public american extrem de divers, care in mod normal nu este interesat de oferta institutelor culturale straine din metropola americana. Institutul a continuat astfel linia sa de programare dedicata graficii si artelor urbane, inceputa in 2008. Pe durata targului new yorkez, ICRNY a realizat o cronica zilnica a prezentei romanesti la NY Comic Con.
Matei Branea este un creator de banda desenata si animatie si creatorul lui OMULAN – un personaj de BD care a devenit celebru prin numarul din 2003 publicat de Hardcomics. Matei Branea publica online episoade de animatie, benzi desenate si ilustratii de la mainstream la underground, de la productii de televiziune si publicitate pana la scurtmetraje pentru internet. in prezent, Matei se afla in faza de pre-productie pentru un scurtmetraj despre roboti balcanici, preda animatie la UNATC Bucuresti si pregateste o noua carte cu OMULAN.
Alexandru Ciubotariu a publicat grafica de revista si carte si numeroase benzi desenate. A semnat sase carti de benzi desenate si un album de street art (Pisica Patrata, Editura Vellant, 2009), primul din Romania. Pentru Romfilatelia a desenat mai multe serii de timbre editate in sute de mii de exemplare. A participat la concursuri BD si a castigat numeroase premii. A fost invitat sa participe la expozitii in Franta, Polonia, Cehia, Maroc, Grecia, Serbia, Spania, Portugalia, Ungaria, cea mai importanta fiind expozitia de la Centrul Belgian de Banda Desenata din Bruxelles (octombrie 2011 – mai 2012). Stabilit in prezent in Bucuresti, lucreaza ca grafician, colaborand cu diverse edituri si publicatii.
Sandu Florea a debutat in 1968 cu serialul Nazdravaniile lui Pacala in revista Luminita. Castigator al Premiului EUROCON pentru In lumea lui Harap Alb, Sandu Florea a semnat noua carti de BD, din cele 50 aparute in perioada comunista, a desenat primele BD-western romanesti, adaptand romanele lui Nicolae Frinculescu, iar in 1990 a editat impreuna cu acesta revistele de benzi desenate Carusel si Proteus. La sfarsitul lui 1991, Sandu Florea emigreaza impreuna cu familia in Statele Unite. In aprilie 1992 debuteaza la cea mai importanta editura de benzi desenate din SUA, Marvel Comics. De atunci Sandu Florea a desenat aproape 300 de benzi desenate, ilustrand aventurile a aproape tututor super-eroilor americani: Conan the Barbarian, X-Force, Dr. Strange, The Executioner, Thunder Strike, Blade, Buffy – the Vampire Slayer, Insane Clown Posse, Generation X, Spiderman Unlimited, Elektra, X-treme X-men, Hawkeye, Batman R.I.P. etc. in prezent, artistul romano-american a devenit un nume inconturnabil in cataloagele marilor edituri de benzi desenate americane, Marvel, DC Comics, Dark Horse s.a.
Hardcomics este prima editura de banda desenata romaneasca. Lansata in 2002 la Bucuresti, Hardcomics isi propune sa creeze o piata pentru benzile desenate in Romania si sa impuna un standard ridicat in continut si forma. in ciuda esecului financiar, dar bucurandu-se de un considerabil succes artistic, Hardcomics se incapataneaza sa ofere in continuare o platforma de expresie artistilor romani de comics.
Miloš Jovanović a intrat in industria benzii desenate la o varsta precoce. Pe cand avea numai 8 ani, se intretinea vanzand si facand schimb de reviste BD la targurile din orasul sau natal din fosta Iugoslavie. Treizeci de ani mai tarziu, pasiunea sa ramane neschimbata, doar ca acum traieste in Bucuresti si se considera parte din cultura romana. in 2002 a pus bazele Hardcomics, editura care a revitalizat banda desenata romaneasca, oferind o platforma de exprimare pentru artisti romani si, uneori, straini. Pana acum a publicat peste 30 de titluri (carti, reviste, ziare) si mai mult de 100 de autori. in timpul liber ramas, Miloš conduce un studio de design si vorbeste sase limbi.
Demarat in primavara anului 2006, Street Delivery a devenit un amplu eveniment urban care pe langa revalorificarea peisajului urban, strange laolalta comunitatile creative ale orasului. Castigand o legitimitate atat in ochii locuitorilor, cat si autoritatilor locale, Street Delivery a devenit o institutie a spatiului public urban.
Muzeul Benzii Desenate Bucuresti este un proiect pilot initiat de Alexandru Ciubotariu si derulat de Institutul Cultural Roman si Muzeul National de Arta Contemporana cu sprijinul clusterului EUNIC in Romania, al Centrului Belgian de Banda Desenata si in parteneriat cu Asociatia Bedefililor din Romania, in perioada 16 iunie – 16 octombrie 2011.
Octombrie 2011