Beethoven cu Evgheni Kissin
“Doar cei care lupta zilnic pentru viata si libertate sunt vrednici de ele” – spunea Goethe. si cat de actual suna aceste cuvinte si astazi! Goethe, contemporanul unuia dintre ei mai mari compozitori pe care i-a dat omenirea, Ludwig van Beethoven, creatorul ales si de Evgheni Kissin pentru noul sau album aparut la casa Deutsche Grammophon. Beethoven, a carui muzica ilustreaza exact cuvintele lui Goethe, Beethoven, autorul a 32 de sonate pentru pian care reflecta transformarea societatii umane si a muzicii la trecerea dintre secolele al XVIII-lea si al XIX-lea; un Beethoven vizionar, demiurg, care prefigureaza in lucrarile sale, mai ales in cele tarzii, evolutia ulterioara a muzicii pana in epoca moderna.
E, deci, usor de inteles de ce Evgheni Kissin a ales Beethoven pentru acest album cuprinzand doua CD-uri care are o semnificatie speciala si pentru el, si pentru casa de discuri cu care lucreaza: este primul album semnat de Kissin pentru Deutsche Grammophon dupa o pauza de 25 ani; celebrul label i-a publicat lui Kissin concertul de Ceaikovski inregistrat alaturi de Orchestra Filarmonicii din Berlin, cu Herbert von Karajan la pupitrul, o inregistrare din decembrie 1988! Kissin avea atunci 17 ani si era considerat un copil-minune al pianisticii mondiale; incepuse sa inregistreze, de altfel, pentru casa ruseasca Melodia inca de cand avea 13 ani.
Astazi, Evgheni Kissin are 46 ani (este nascut pe 10 octombrie 1971) si o cariera de invidiat; a depasit cu brio faza copilului-minune si s-a transformat intr-un artist matur, exigent, recunoscut drept unul dintre marii pianisti ai timpurilor noastre.
Nu intamplator, cred, Evgheni Kissin a ales inregistrari din recitaluri live pe care le-a sustinut in ultimii 10 ani pentru acest nou album: el insusi marturisea ca prefera inregistrarile din concertele cu public, pentru ca energia si emotia sunt mai puternice atunci. Sigur, trebuie sa ai si puterea de a canta perfect textul muzical, pentru ca inregistrarea dintr-un concert nu poate suferi editarile unei inregistrari de studio. Iar acest album lansat pe 25 august ne ofera inregistrari fascinante pentru 5 sonate: nr.3, 14, 23, 26 si 32, in plus, mai rar abordatele Variatiuni in do minor pe o tema originala. Sub aceste numere se ascund cateva dintre cele mai cunoscute sonate de Beethoven: nr.14 “a lunii”, nr.23 Appassionata, nr.26 Les Adieux, dar si impresionanta si vizionara ultima sonata, nr.32, alcatuita atipic din doar doua parti contrastante.
Revista Gramophone scria ca Evgheni Kissin este cel mai bun pianist de origine rusa, interpret al muzicii beethoveniene, de la Emil Ghilels incoace. Cred ca muzica lui Beethoven este una dintre cele mai dificile de interpretat – nu neaparat in aspecte tehnice, care nici acelea nu sunt de neglijat, dar mai ales in ceea ce priveste exprimarea ideilor si sentimentelor incifrate de Beethoven in partitura. Solicita interpretului maturitate, echilibru emotional, gandire analitica – iar Kissin demonstreaza in aceste inregistrari realizate intre 2006 si 2016 ca afirmatia cronicarului de la Gramophone este, intr-adevar, foarte potrivita.
Noul album al lui Evgheni Kissin poate fi ascultat la Radio Romania Muzical, in doua episoade, duminica, 8 octombrie, ora 13.05 si luni, 9 octombrie, ora 19.00 sau oricand pe site-ul proiectului Discurile anului 2017. Discul in format fizic poate fi comandat aici.
Brahms cu pianistul Nelson Freire
Tot in 25 august s-a lansat si un alt album semnat tot de un mare pianist al timpurilor noastre – brazilianul Nelson Freire. si tot un disc cu o semnificatie speciala in biografia protagonistului, ca si in cazul lui Kissin: in 2017, Nelson Freire sarbatoreste 50 ani de activitate discografica; primul lui disc a aparut la casa Columbia in anul 1967, iar pe el se regasea Sonata a III-a pentru pian de Johannes Brahms, un opus monumental al literaturii romantice germane.
Nelson Freire are astazi 72 ani si pentru acest disc aniversar a ales sa revina la aceasta a treia sonata de Brahms – un arc peste timp binevenit. Evident, dincolo de aceasta sonata pe care Brahms a scris-o pe cand avea 20 ani, pe disc trebuiau alese si alte piese, iar Nelson Freire s-a oprit la alte lucrari din creatia lui Brahms, opusuri care jaloneaza toate etapele creatoare brahmsiene: piese op.76 scrise de Brahms la 46 ani si piese din ultimele cicluri pentru pian semnate de romanticul german – op.116-119, compuse in 1892; Brahms s-a stins din viata in 1897.
Nelson Freire este recunoscut drept un mare interpret in viata al muzicii lui Brahms – pentru casa Decca, cea cu care colaboreaza si astazi, a inregistrat mai recent cele doua concerte pentru pian si orchestra, alaturi de Orchestra Gewandhaus din Leipzig, condusa de Riccardo Chailly, inregistrari considerate de referinta in contemporaneitate.
intr-un alt registru estetic si stilistic, muzica lui Brahms solicita pianistului-interpret aceleasi atribute pe care le solicita si muzica lui Beethoven. Echilibrul emotional trebuie sa fie inca mai bine dozat, pentru ca orice este prea mult, inclusiv romantismul care devine romantiozitate, nu este potrivit.
Muzica lui Brahms i se potriveste manusa lui Nelson Freire, mult mai mult, cred, decat muzica lui Bach care a figurat pe precedentul lui album aparut in martie 2016. Corolar al intregului album cred ca sunt piesele din ciclurile op.116-119, expresie a unui rafinament si sinceritati creatoare greu de egalat: cand le-a scris, Brahms nu mai avea nimic de demonstrat, era deja o legenda in viata; le-a scris cu patosul si trairea interioara a unui om introvertit, consumat insa de iubirea pe care nu a impartasit-o niciodata. Despre emotie si iubire este vorba mai mult decat orice in aceste inregistrari de mare valoare care stau alaturi de cele ale iubitului nostru Radu Lupu.
Albumul Brahms semnat de Nelson Freire poate fi ascultat oricand pe site-ul proiectului Discurile anului 2017.
Cristina Comandasu