O serie de amendamente privind modificarea Legii Drepturilor de Autor a starnit protestele uniunilor de creatori si ale caselor de discuri.
Modificarile vor duce, sustin reprezentantii artistilor, la scaderea de pana la 20 de ori a veniturilor provenite din drepturi de autor si, ca atare, asociatiile de creatori solicita ca OUG 123/2005 de modificare a legii sa ramana in forma propusa de guvern.
Compozitorii, regizorii, actorii si interpretii considera ca modificarile facute de Comisia de Cultura a Camerei Deputatilor au fost introduse la presiunile operatorilor de cablu, care ar obtine, astfel, dreptul de a difuza produse culturale romanesti (muzica, filme etc.) fara a trebui sa plateasca drepturi de autor.
Drepturi doar pentru straini
Marul discordiei este reprezentat de doua amendamente. Unul dintre ele prevede ca retransmiterea obligatorie prin cablu a programelor romanesti (unde sunt difuzate majoritatea produselor culturale romanesti) in procent de 25%, existenta si in forma veche a legii, sa nu mai fie dublata de obligativitatea platii drepturilor de autor pentru creatorii romani, ci doar pentru cei straini.
Aceasta in contextul in care, conform datelor oferite de reprezentantii uniunilor, drepturile de autor platite intr-un an in Romania, provenite de la radio, TV si cablu, au un total de aproximativ 3.500.000 de euro, in timp ce, in Ungaria, la o populatie pe jumatate cat a Romaniei, aceste drepturi se cifreaza la peste 21.500.000 de euro.
Un alt amendament stabileste o dubla diminuare a drepturilor de autor, in functie de ponderea utilizarii, atat procentual, cat si a bazei de calcul, introducand, in plus, si o limita maxima a drepturilor conform "mediei europene".
Aceasta din urma limitare, sustin asociatiile de creatori, "nu exista si nu poate fi determinata", deoarece drepturile, in tarile europene, sunt stabilite diferentiat, de la stat la stat, prin negocieri libere. "Parlamentul se amesteca intr-o tranzactie intre particulari, iar unii particulari sunt favorizati in dauna altora", a declarat muzicianul Iulian Vrabete.
Compozitorul Marius Moga a criticat si el dur companiile de cablu si amendamentele parlamentare: "E absurd ca statul sa-mi impuna sa nu-mi incasez banii pentru munca mea. Intr-o luna, UPC castiga cat incaseaza artistii de la UCMR-ADA intr-un an".
Creatorii au criticat si decizia anuntata a companiilor de cablu de a mari costul abonamentului cu 16a, pe motiv ca marirea le-ar fi impusa de pretentiile exagerate ale asociatiilor ce gestioneaza drepturile de autor.
"Din 2003, cablistii au dat de fiecare data vina pe drepturile de autor la orice marire. In 2005, cand procentul de drepturi de autor a fost limitat la 2%, de la 6,2% cat era anterior, abonamentul nu numai ca nu s-a ieftinit, ci, dimpotriva, a fost majorat", a afirmat compozitorul Florin Grozea.
Operatorii de cablu resping acuzele
Reprezentantii Asociatiei de Comunicatii prin Cablu (ACC) resping insa punctul de vedere al artistilor si al societatilor care gestioneaza drepturile de autor. Directorul Consiliului Director al ACC, Radu Petric, spune ca exista acte oficiale inregistrate la Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor (ORDA) prin care se solicita majorarea procentului de drepturi de autor de la 2% la 17%.
Seful ACC afirma ca limitarea maxima a drepturilor de autori in functie de "media europeana" este un criteriu logic. "Nu pot sa spun cat este aceasta medie europeana, dar va pot da cateva exemple cu tarile din jur: In Ungaria este 1,8%, in Cehia 1,5%, in Polonia a scazut la 3%. La noi este de 2%. Deci cam asta ar fi media", spune Petric.
Cat priveste obligativitatea retransmiterii de programe romanesti, el considera ca nu e normal sa plateasca pe ceea ce statul a rechizitionat. "Statul imi rechizitioneaza un sfert din timpul de antena si ma si obliga sa platesc. Nu e corect", a tinut sa precizeze directorul.
"Greva muzicala" si masuri extreme
Creatorii si interpretii sunt hotarati sa protesteze si sa apeleze, la nevoie, la masuri extreme:"Una din solutii ar fi sa ne retragem cu totii operele de pe piata", sustine compozitorul Horia Moculescu. "Imaginati-va cum ar fi o zi fara niciun fel de muzica. Uniunea Producatorilor de Fonograme din Romania, Uniunea Compozitorilor si Muzicologilor din Romania-Asociatia Drepturilor de Autor, CREDIDAM,
Drepturi de Autor in Cinematografie-Audiovizual-Asociatia Autorilor Romani din Audiovizual (DACIN-SARA) si Uniunea Producatorilor de Film si Audiovizual din Romania (UPFAR-ARGOA) nu au exclus nici posibilitatea de a se adresa instantelor internationale.