Deschiderea oficiala a Festivalului National de Teatru are loc maine-seara, la Sala Mare a Teatrului National, la ora 19.00, cu unul dintre spectacolele-eveniment invitate: „Filosofii”, regia si coregrafia Josef Nadj, productie a Centrului Coregrafic National din Orleans.
Celebrul coregraf francez Josef Nadj, unul dintre principalii initiatori ai ideii de teatru-dans, s-a nascut in 1957, in Voivodina (fosta Iugoslavie), intr-o familie de etnici maghiari. Studiaza artele plastice si istoria muzicii la universitatea budapestana, pentru ca in 1980 sa ajunga la Paris, unde se inscrie la scoala de actorie a mimului Marcel Marceau.
Si-a slefuit talentul de dansator alaturi de nume de referinta din domeniu, iar in 1986 isi fondeaza propria companie de dans, „Theatre JEL”. Din 1995 este directorul Centrului Coregrafic National din Orleans, cu care creeaza 14 spectacole prezentate cu imens succes pe tot globul. Printre ele, si „Filosofii”, montat in 2002 in cadrul Capitalei Culturale Europene din acel an, Bruges. Cariera impresionanta a lui Josef Nadj i-a adus anul trecut, la Torino, Premiul Europa.
Prezent la toate cele patru reprezentatii (urmatoarele vor avea loc in fiecare zi pana marti, dar de la ora 21.00), Josef Nadj, alaturi de trupa sa, se va intalni cu iubitorii artei sale la Teatrul Act, duminica, la ora 11.00. Inca se mai pot cumpara bilete la reprezentatiile de duminica, luni si marti, la pretul de 52,50 lei.
„Manechinele” lui Bruno Schulz
Spectacolul „Filosofii” pleaca de la cartea scriitorului polonez de origine evreiasca Bruno Schulz, „Manechinele”, dar textul acestuia nu este folosit pe scena, decat foarte fragmentar. Este vorba, explica Nadj, mai mult de un comentariu personal asupra operei, dar si a vietii tragice a autorului, avand ca element central prietenia dintre doi mari scriitori polonezi: Bruno Schulz si Witold Gombrowicz, doua dintre marile redescoperiri ale sfarsitului de secol XX.
Montarea lui Josef Nadj implica trei nivele concurente: instalatie, film, performance. Pe scena vor exista 24 de ecrane video, iar un film va fi proiectat pe 4 ecrane inconjurand circumferinta, acompaniat live de muzicieni. Cei cinci actori-dansatori incep prin a se plimba lent, derizoriu si visator, trimitand la Beckett si Kafka, scriitori foarte inruditi cu universul schulzian.
Structura spectacolului propriu-zis ar putea fi cea a unui banchet platonician. Patru discipoli sunt reuniti in jurul unei figuri centrale-detinator al cunoasterii, experientei, adevarului sau legii: figura maestrului, figura tatalui. In centrul montarii se afla relatia tata-fiu si, dincolo de ea, tema creatorului si a marionetelor, ce captiveaza prin mecanica sa de ceremonial al absurdului.
Impuscat in ceafa de un SS-ist
„Am descoperit textul lui Bruno Schulz, care m-a inspirat puternic si care, din punct de pornire, a devenit in final elementul central al cautarii”, isi aminteste Josef Nadj.
Nascut la Drohobycz, in Galitia, in 1892, Bruno Schulz nu si-a parasit intreaga viata orasul natal, unde a trait ca profesor de desen. Inchis in ghetoul din Drohobycz, a fost ucis pe 19 noiembrie 1942, impuscat in plina strada de catre un soldat SS. Mare parte a scrierilor sale au fost pierdute in valtoarea celui de-al Doilea Razboi Mondial, dar opera ramasa si redescoperita il situeaza drept unul dintre autorii majori ai secolului XX.
FESTIVAL
„Viata cu un idiot” vine la Bucuresti
Primul spectacol sub egida FNT are loc azi, la Sibiu, la ora 19.00, in Uzina Simerom - Sectia Mecanica: „Faust”, regia Silviu Purcarete, productie a Teatrului National „Radu Stanca”, din Sibiu, invitata in Festival. Maine, la ora 21.30, la Teatrul Bulandra - Sala Toma Caragiu, un alt spectacol foarte asteptat: „Viata cu un idiot” de Viktor Erofeev, montat de rebelul ucrainean Andriy Zholdak la Sibiu (pret bilet: 15.75 lei).
Evenimentul zilei de duminica este reprezentatia cu „Pescarusul”, montat de Andrei Serban tot la Sibiu, care va avea loc la ora 18.00, la Teatrul Ion Creanga (pret bilet: 31,5 lei).