Avem dreptul sa lucram mai confortabil
Mai multe imagini...
"4 luni, 3 sapatmani si 2 zile" nu ar fi aratat altfel daca ar fi avut un buget mai mare, spune proaspatul castigator al celui mai important premiu obtinut vreodata de un cineast roman. Dar "nu e normal ca pe termen lung sa facem bugete cu mai putini bani decat e necesar", a spus Mungiu, ieri, cand a prezentat pentru prima oara in fata publicului roman trofeul obtinut la Cannes. Bugetele mici ii fac pe regizorii romani `sa se oblige fata de niste oameni, sa faca tot felul de compromisuri`. Se apeleaza la prieteni, de obicei regizorul renunta la onorariu, actorii sunt rugati sa inteleaga `ca facem film cu bani romanesti` : asta in cazul in care nu se apeleaza la bunavointa lor pentru a lucra pe gratis :, iar bugetul final al filmului este de obicei mai mare decat cel cu care s-a pornit, cand de fapt ar trebui sa fie invers. `Imaginatia noastra este conditionata de tipul de buget la care avem acces`, spune Mungiu. Toate premiile obtinute in ultimii ani de romani ar trebui sa le dea dreptul realizatorilor de film sa lucreze `mai confortabil`, a mai spus Mungiu, care crede ca e nevoie de "un pic mai multa raspundere" in felul in care sunt investiti banii adunati si investiti banii din fondul cinematografic.
Simpatia pentru productiile romanesti a crescut in timp si, fara filmele premiate ale celorlalti regizori, nici al sau nu ar fi avut nici macar sansa de a fi selectat in competitia oficiala, a declarat Mungiu, care nu crede intr-un `nou val in cinematografia romana`. Sunt doar niste regizori care au in comun intoarcerea la poveste si simplitatea povestirii. Diferenta fata de filmele facute la sfarsitul anilor ’80 sau in primii ani dupa ’90 este doar de stil. `Acela intortocheat si metaforic nu mai e de interes pentru public`, spune el. Prin urmare, tinerii regizori au exploatat propriile resurse, povestile pe care le cunosteau, pe care le-au trait si care nu au putut fi spuse in timpul comunismului. Dar fiecare a facut-o in felul sau. De altfel, interesul ridicat pentru cinematografia romana vine tocmai din diversitatea filmelor, din faptul ca ele sunt foarte diferite unul de celalalt.
Sigur, marea majoritate a romanilor sunt tentati sa creada ca Oscarul este cea mai mare distinctie cinematografica ce poate fi acordata unui film. "Vine din setul de valori pe care-l avem fiecare in cinematografie. E normal ca, intr-o tara care vede 95% filme americane, sa existe aceasta conotatie speciala a Oscarului.` Dar premiile americane sunt doar niste premii nationale. `Pentru noi, care facem filme, Cannes inseamna respect profesional, respect pentru cinema. Adevarata confirmare e sa iei Palme d’Or`, au declarat la unison si regizorul, si criticii prezenti in sala la aceasta prima conferinta de presa din Romania. Acum, drepturile pentru filmul sau au fost vandute deja in peste 30 de teritorii. Ai asta s-a intamplat inainte de obtinerea premiului. "4 luni, 3 saptamani si 2 zile" va putea fi vazut in India, in Islanda sau in America de Sud. El si casa de productie, Mobra Films, au primit mai multe oferte de colaborare decat pot accepta. Ai aceste oferte nu au fost numai din afara tarii. Dar Mungiu nu se grabeste sa inceapa lucrul la un nou film. Il asteapta un vast turneu de promovare a acestuia. Cat despre acuzatia de plagiat facuta in lipsa vreunei proiectii publice in Romania, Mungiu a cerut oamenilor sa astepte sa vada filmul. "Din pacate, atmosfera a fost mult mai placuta pentru noi cat am fost la Cannes decat aici. Deocamdata, sa ne bucuram de acest premiu", a mai spus regizorul. Pentru prima oara in Romania, "4 luni, 3 saptamani si 2 zile" va fi proiectat azi, la deschiderea Festivalului de film de la Cluj. Data cand acesta va intra in cinematografe nu a fost inca stabilita.
robert.balan@gandul.infoRobert BALAN