La ultima restaurare, efectuata in 1991, expertii au constatat ca autoportretul era destul de deteriorat, mai ales in coltul din stanga sus si dreapta jos. Semnatura artistului se gaseste in coltul din stanga sus, fiind aproape imposibil de citit. Tot ce se mai vede este litera R si cifrele 163, posibil si un 0. Tabloul, cumparat de Muzeul National din Copenhaga in 1956, are in spate o istorie de licitatii si achizitii. A facut parte din colectia mai multor pasionati, majoritatea din Olanda si Franta. Cand a fost vandut pentru prima oara la Rotterdam, pretul final a fost de 35 de florini. Ulterior, a fost cumparat de Contele Duchatel din Paris, un bogat colectionar si de artistul Henri Delaborde, elevul lui Ingres, care va deveni mai tarzriu director al Cabinet des Estampes al Bibliotecii Nationale din Paris. Tabloul a fost expus mult timp in casa vaduvei lui Delaborde, unde a fost imprumutat pentru o expozitie la Haga de catre Abdraham Bedius, in 1903.
Opera il prezinta pe Rembrandt ca un tanar serios, chiar trist. Este reprezentat pe un fundal cafeniu, purtand o haina de aceeasi culoare, cu un guler alb in stil renascentist. Pe cap poarta o bereta neagra. Figura personajului este realizata cu tuse fine. Privirea tanarului este concentrata si cautatoare. Lucrarea este realizata pe un suport special de
cupru. Sunt cunoscute doar cinci lucrari realizate de Rembrandt pe acest tip de suport. In privinta autenticitatii tabloului, parerile sunt impartite. Daca in trecut specialistii in istoria artei erau siguri ca lucrarea fusese executata de Rembrandt, acum este considerata o lucrare de categoria B (opere despre care nu se stie cu siguranta ca au fost realizate de Rembrandt). Motivatia cercetatorilor a fost ca tehnica folosita nu este caracteristica pentru stilul lui Rembrandt. Mai mult, numeroasele restaurari, mai mult sau mai putin reusite, au facut autentificarea si mai dificila.
Cu toate acestea, dupa ultima restaurare realizata in atelierul Muzeului National in 1991, opinia generala a inceput sa se schimbe, chiar cei mai vehementi constestatari incepand sa creada ca lucrarea ar putea sa fie autentica. Exista puternice simlitudini la nivelul luminozitatii, expresiei si realizarii personajului intre aceasta lucrare si alte autoportrete, cum ar fi cel de la Leipzig, realizat intre 1630-1632.
20-09-2005
Foto : Rembrandt, "Autoportret"