Reconstituirea "fizica" e impresionanta, nimic de zis, dar inca de la inceput constructia scenariului pare subreda si conformista - din felul in care prezinta protagonistii, de pilda. Fata de naturalismul din filmul lui Greengrass, aici e vorba de o reconstituire artistica in traditia "epopeii nationale americane" de care ne e noua, uneori, jena. Dar sunt cel putin trei lucruri care ar putea sa ne domoleasca umorile. Primul - atentatele in sine si trauma pe care au provocat-o; al doilea - faptul ca cei doi eroi politisti exista cu adevarat si ca au fost intr-adevar blocati 12 ore sub daramaturi inainte de a fi descoperiti de un fost puscas marin; al treilea motiv este ca initiatoarea proiectului, producatorul Debra Hill, care s-a hotarat dupa ce a citit in ziare despre John McLoughlin si Will Jimeno, a pierdut batalia cu viata si a murit de cancer in 2005.
Filmul este impresionant pe bucati datorita reconstituirii perfecte a atentatului si a decorului post-apocaliptic. Exploziile, prabusirile, groaza oamenilor au un inalt nivel de imediatete. Insa, concentrandu-se doar pe istoria celor doi barbati care se ajuta unul pe altul sa ramana treji, plus flashback-urile idilice si chiar si cu reactiile sotiilor din exterior, filmul devine la nivel dramaturgic la fel de claustrofobic precum decorul. Emotia ca drama e atat de apropiata in timp se desira pana la finalul fericit, dar poate reaparea pe generic la vederea datelor de pe ecran - numele colegilor lui McLoughlin si Jimeno care n-au avut norocul lor. Stone rateaza subiectul. Si altele... "Diavolul se imbraca de la Prada" - de David Frankel. Ecranizarea best-seller-ului semnat de Lauren Weisberger mizeaza pe Meryl Streep si merita sa fie vazut aproape din acelasi motiv. Filmul e spectaculos in prima jumatate, cu toata defilarea de haine frumoase si de zvon de viata buna, dar, odata ce te prinzi unde merge basmul modern al "Cenusaresei" (si n-ai citit romanul inspirator), interesul se cam dezumfla. "Avionul cu serpi"/"Snakes on a Plane" - de David R. Ellis. Un martor ce urmeaza a fi folosit in acuzarea unui mare mafiot e transportat din Honolulu spre Los Angeles. Ca sa-l lichideze, mafiotul umple avionul cu serpi. Nu era mai simplu si mai curat sa incerce sa-l impuste decat sa se complice cu reptilele drogate cu feromoni? Filmul - in care joaca si Samuel L. Jackson - e uneori atat de stupid incat pare o parodie. Un articol de Iulia Blaga