Considerat astazi de multi istorici si critici de arta (pentru a nu mai vorbi de admiratorii care fac adesea imposibilul pentru a gasi cartile ilustrate de el) cel mai important grafician britanic din perioada cuprinsa intre 1890 si sfarsitul Primului Razboi Mondial, Arthur Rackham (1867-1939) a fost la primii sai pasi in lumea artistica, ezitanti si mereu in cautarea unui echilibru, foarte departe de mitul care se va construi in jurul figurii sale. Ducand ilustratia de carte la un nivel neasteptat pentru contemporanii sai, nu este de mirare ca astazi editiile princeps ale cartilor cu desene realizate de Rackham, pentru a nu mai vorbi de lucrarile sale originale, fie ele doar schite si desene, foarte cautate si pe masura de scumpe la licitatiile de arta.
Nascut in 1867 intr-o familie numeroasa (avea nu mai putin de 11 frati), viitorul grafician a dovedit din primii sai ani de scoala o neobisnuita pasiune pentru desen si pictura, si chiar daca nimeni nu i-ar fi putut intui succesul de mai tarziu, familia l-a sprijinit si l-a incurajat sa continue. Dupa ce castiga mai multe premii si distinctii in perioada studiilor, incepe sa lucreze ca modest functionar de la varsta de 18 ani, continuand in paralel sa deseneze, inscriindu-se la cursurile sustinute la Scoala de Arta Lambert. In definitiv societatea victoriana nu era tocmai un loc prietenos cu artistii boemi, iar cel putin in prima perioada nimic din stilul folosit de Rackham nu prefigura personalitatea creativa de mai tarziu. Cum avea sa spuna mai tarziu un critic, Arthur Rackham era pe atunci un desenator bun, dar nimic mai mult.
Nici in perioada in care va lucra ca reporter si grafician pentru Westminster Budget (primul sau pas in lumea artistica) una din acele publicatii saptamanale care ii ofereau nu doar o relativa stabilitate financiara, dar si o carte de vizita pentru viitor, Rackham nu se simtea multumit de stilul si creatiile sale. Le va privi mai tarziu ca o cautare a sinelui, ca un experiment, o perioada de ucenicie. Dar este si perioada in care, lucrand foarte mult, incepe sa realizeze ilustratii pentru carti, si ce era cel mai important acestea erau adesea mai bine platite decat grafica pentru revista. Debuteaza cu desenele pentru o carte din 1893, To the Other Side, carte de calatorii (gen popular atunci) la pretul de doi silingi, ceea ce insemna destul de mult.
ilustratie Peter Pan
Va ilustra in urmatorii ani nu mai putin de 19 titluri, fara a se impune ca un grafician popular, dar cronologic se poate vedea cum stilul sau este tot mai putin tributar influentelor recunoscute – ii admira pe Albrecht Durer si Albrecht Altdorfer – sau nu, construindu-si o maniera proprie de a trata subiectele comandate, imbinare inspirata de grafica eleganta, umor, nostalgie si o anumita inocenta. Reuseste sa aiba succes cu ilustratiile pentru o editie a povestilor scrise de Fratii Grimm, publicata in 1900, pentru care face 95 de desene, si devine cunoscut pentru prima data in 1905, cand realizeaza grafica pentru Rip Van Winkle, un titlu clasic semnat de Washington Irving, prima carte cu adevarat marcata in cele 51 de compozitii color de stilul care il va impune pe Arthur Rackham ca unul dintre cei mai importanti graficieni britanici de carte. Este inceputul pe care Rackham il astepta inca din ziua in care in sfarsit reusise sa vanda o lucrare. Urmeaza o serie parca fara sfarsit de carti pe care le ilustreaza cu aceeasi pasiune si in acelasi stil usor de recunoscut si greu de imitat, in principal carti pentru copii: Peter Pan in Gradina Kensington (50 de ilustratii, publicata in 1906), Aventurile lui Alice in Tara Minunilor (1907), o editie noua din Grimm, cu ilustratii refacute si mult imbunatatite in acelasi an, grafica pentru o superba si astazi foarte valoroasa editie din Visul unei nopti de vara, si chiar in 1910-1911 o serie de inspiratie wagneriana, pentru multi Siegfried vazut de Rackham ramanand apogeul creatiei sale.
ilustratie Alice in Tara Minunilor
In buna masura Arthur Rackham s-a impus datorita stilului sau original si plin de viata si detaliu, dar in deplina consonanta cu gusturile epocii. O anumita responsabilitate, deloc neglijabila, pentru succesul sau, a purtat insa inspiratia editorilor de a publica cele mai multe dintre titlurile ilustrate de acesta in editii de colectie, chiar de lux, limitate, adesea pe hartie de cea mai buna calitate, cu legatura din piele si nu rareori semnate. Existau fireste si editii necartonate sau cartonate mai ieftine, pentru marele public, dar adevaratii colectionari si bibliofili, sau pur si simplu cei care isi doreau sa prezinte un cadou iesit din comun, alegeau editiile de lux.
Deja o celebritate si poate cel mai apreciat dintre graficienii de carte ai unei epoci ce astazi este privita de colectionari ca ”epoca de aur” a genului, Rackham continua sa lucreze la fel de febril, iar titlurile purtandu-i semnatura ies unul dupa altul. Spre deosebire insa de alti artisti, cel care se impusese ca un lider incontestabil al generatiei reusea de fiecare data sa pastreze acelasi nivel creativ si aceeasi maniera profund personala. Si se pare ca prefera sa isi dedice timpul cartilor pentru copii, deoarece in urmatoarele decenii va realiza grafica pentru editii din Fabulele lui Esop, Cenusareasa, editii de basme engleze si irlandeze, Peer Gynt, Furtuna, majoritatea fiind si astazi titluri arhicunoscute. De fapt ultimul sau proiect aveau sa fie desene pentru un titlu clasic al literaturii pentru copii, Vantul prin salcii.
A.L.
Decembrie 2015