Intre arta si banii folositi de orice stat din lume exista uneori legaturi si povesti extrem de interesante, pe care uneori nu le cunoastem. Ne este familiar portretul presedintelui american George Washington, care a aparut in Statele Unite pe bancnota de 1 dolar vreme de mai bine de un secol. Cu toate acestea nu este foarte cunoscut ca exista si o renumita opera de arta care a inspirat pana in cele mai mici detalii aceasta reprezentare pe bancnote.
Tabloul original a fost realizat in anul 1796 de Gilbert Stuart, pictor american cunoscut si pentru alte portrete de personalitati americane sau presedinti. Dar poate ca este prea mult spus “realizat”, din moment ce artistul nu a dus niciodata la bun sfarsit aceasta lucrare. De fapt, aici incepe partea interesanta a istorisirii.
Faimoasa opera de arta cunoscuta sub numele “Ateneul” (“The Athenaeum”) a fost folosita doar ca model pentru alte tablouri, dupa cum sustin fara nicio umbra de indoiala criticii de arta. Pentru a-l pastra pentru sine, se spune ca Gilbert Stuart ar fi cerut permisiunea direct presedintelui, acesta primind in consecinta tot o replica. Stuart a retinut, asadar, portretul si l-a utilizat pentru a picta alte 130 de exemplare, copii ale acestuia, pe care le-a vandut ulterior cu 100 dolari fiecare.
Aspectul izbitor de proaspat si de viu al personajului ajuns la varsta senectutii provine de la faptul ca pictorul a aplicat tonurile pielii subtil, in tuse distincte. Tehnica lui este vizibila chiar si in zonele umbrite de sub barbie, unde Stuart a folosit in alternanta tonurile de culoare inchise si deschise pentru a crea iluzia de umbra si lumina. Parul alb si ochii albastri ies cel mai bine in evitenta, prin contrast cu celelalte elemente care imprima operei omogenitate.
Perspectivele de pictor portretist ale lui Gilbert Stuart au fost brusc amenintate de debutul Revolutiei Americane. Urmand exemplul lui John Singleton Copley, Stuart paraseste America si se retrage in Anglia in anul 1775.
Chiar daca la inceput a intampinat dificulati in exercitarea vocatiei sale, pictorul a devenit apoi un protejat al lui Benjamin West, studiind alaturi de acesta pentru urmatorii sase ani. Prietenia se va dovedi una fructuoasa, Gilbert Stuart expunand la Royal Academy din Londra in 1777.
Sursa foto: wikipedia.org
I. C.
editor artline.ro