Pana pe 19 august 2007 Muzeul Metropolitan de Arta din New York, SUA, gazduieste una dintre cele mai interesante expozitii ale acestei veri, reunind peste 65 de capodopere din colectiile celor doi frati Clark, Robert Sterlin Clark (1877 - 1956), fondatorul Institutului de Arta Sterling and Francine Clark din Williamstown, Massachusetts, si Stephen Carlton Clark (1882 - 1960), unul dintre cei mai importanti sustinatori ai Muzeului Metropolitan de Arta, caruia i-a donat numeroase lucrari.
Camille Corot, Castelul Sant'Angelo, Roma, 1835-40
Este o expozitie inedita, reunind lucrari ale maestrilor artei din secolul XIX si primele decenii ale secolului XX, semnate de nume precum Pissaro, Monet, Renoir, Homer, Sargent, Cezanne, Seurat, Matisse, Picasso, Eakins si multi altii. Este o adevarata panorama a artei din acea perioada in Europa si America.
Auguste Renoir, Cepe, 1881
Expozitia de la Muzeul Metropolitan de Arta din New York ofera celor interesati sansa de a descoperi cum rivalitatea dintre cei doi colectionari, adesea interesati de lucrarile aceluiasi artist, i-a determinat sa cumpere numeroase piese foarte rare, a caror valoare a crescut enorm in ultimele decenii. Manifestarea marcheaza si implinirea a jumatate de secol de la infiintarea Institutului de Arta Sterling and Francine Clark, co-organizator al expozitiei.
Claude Monet, Campuri de lalele la Sassenheim, langa Leiden, 1886
Povestea rivalitatii dintre cei doi frati si colectionari este cel putin la fel de interesanta ca si lucrarile expuse.
Robert Sterling Clark (1877-1956) si Stephen Carlton Clark (1882-1960) s-au nascut intr-o familie instarita, fiind mostenitorii vastului imperiu financiar Clark. Au studiat la cele mai bune scoli ale vremii, fiind atrasi inca de la bun inceput de arta. La varsta de 22 de ani, Sterling a plecat intr-o calatorie in Europa, stabilindu-se in final, in 1910, la Paris. Era atras de atmosfera artistica de aici, dar si indragostit de o frumoasa actrita franceza, casatorindu-se cu ea mai tarziu. Stephen Clark a preferat sa ramana la New York, pentru a conduce afacerile familiei.
Paul Cezanne, Jucatorii de carti, 1890-92
Cei doi au inceput sa colectioneze opere de arta in jurul varstei de 30 de ani. Sterling a renovat o impunatoare vila din Paris, si a inceput sa cumpere lucrari ale vechilor maestri si nu numai, dorindu-si sa deschida un muzeu deosebit. La New York Stephen prefera sa cumpere creatii moderne, mai ales dupa ce vizitase expozitia din 1931 de la Armory, alegand compozitiile care ii placeau, fara se fie prea interesat de valoarea materiala a lucrarii. Cand Sterling i-a cerut sprijinul pentru infiintarea mult visatului muzeu, Stephen l-a sfatuit ca pentru moment sa continue achizitiile. Cei doi frati au continuat sa cumpere opere de arta si sa se sfatuiasca in privinta noilor achizitii pret de un deceniu. In 1923, in urma unor dispute privind averea familiei, ruptura a fost brusca si finala, cei doi Clark evitandu-se pentru tot restul vietii.
Edward Hopper , Casa langa calea ferata, 1925
Sterling avea sa isi transforme visul in realitate abia in 1955, cand a fondat Institutul de Arta Sterling si Francine Clark, in Williamstown, Massachusetts. Colectia pe care o alcatuise cu grija, pastrand-o departe de ochii publicului, a socat si a incantat. Stephen Clark a preferat sa colectioneze lucrarile pe care le considera "reusite", donand adesea numeroase panze muzeelor. Muzeul Metropolitan de Arta din New York a beneficiat de cateva donatii impunatoare in anii '60..
Foto : metmuseum.org
Iulie 2007