'Este timpul ca arta digitala sa iasa din calculator si sa improaste cu imagini de jur imprejurul nostru, chiar pe jos', cu aceasta replica a deschis curatorul independent Stefan Tiron vernisajul primei galerii de arta digitala din sud-estul Europei. Intr-adevar, peretii celor doua incaperi ale galeriei bucurestene 115, curatoriate de Silviana Bratu, de abia au putut sa faca fata lucrarilor de arta digitala semnate de 91 de artisti din 34 de tari. Artistii au fost selectati prin tehnici de 'headhunting', dar decizia de a printa lucrarile lor apartine curatorilor galeriei. Acestia au si cotat lucrarile cu preturi care incep de la 700 RON si urca pina la 2.500 RON. Cei prezenti, atit de diferiti, incit cu greu ti-ai putea imagina ce i-a adus impreuna, se pot lauda ca s-au plimbat deasupra artei, pentru ca podeaua galeriei este o bucata de cauciuc gros printat cu o lucrare de arta digitala. Cu toate prejudecatile cu care cei din lumea artei sint obisnuiti cind vine vorba despre lucrari contemporane, deschiderea galeriei a fost un succes de public, bine regizat de un PR performant.
Tablouri 'geniale" sau 'marfa"?
Dintre cei prezenti, ilustratorii, autorii de benzi desenate sau tinerii artisti contemporani te puteau lamuri imediat cum e cu noua tehnologie folosita in arta, ce este o ilustratie, o pictura 3D si ce programe de calculator au fost folosite. Le-au placut lucrarile, foarte diferite, conceptuale sau figurative, hiperrealiste sau suprarealiste, inspirate de desenele manga, de filmele SF. Dar, intrebati daca lucrarile expuse sint 'arta adevarata', se cam codeau. 'Unele lucrari sint geniale, dar multe sint marfa, pur si simplu', comenteaza o tinara pictorita, uitindu-se cu substrat la Dinu Patriciu, care se plimba prin galerie, in compania lui Mircea Dinescu, si parea prea absorbit de lista de preturi, ca sa mai arunce un ochilucrarilor expuse.
Arta contemporana, promovata de VIP-uri
Nu numai publicul obisnuit al expozitiilor de arta contemporana a fost siderat de aparitii neobisnuite precum cea a lui Catalin Botezatu sau a unui grup de hair-stilisti, ci si Silviana Bratu, care ne-a explicat ca, probabil, s-a produs vreo confuzie, pentru ca 'vernisajul se va intinde pe parcursul a trei zile consecutive, si, in fiecare seara, este invitat un anumit target. De exemplu, simbata seara sint invitate VIP-urile'. Unii autori de benzi desenate cred insa ca prezenta mondenitatii, a personalitatilor mediatice ca Liviu Mihaiu sau Stelian Tanase si Mircea Dinescu reprezinta cea mai buna tehnica de a promova arta contemporana si ca VIP-urile vor cumpara tablourile fie si din 'pur snobism'.
Lucia Popa