"Revolutionary Tides" prezinta afise din perioade diverse : America din era New Deal, Uniunea Sovietica din epoca cincinalelor impuse de Stalin, Revolutia Culturala din China, miscarile de protest din anii 60, Iranul Ayatollah-ului Khomeni. Unele dintre lucrarile expuse sunt realizate de graficieni cunoscuti in intreaga lume, precum John Heartfield, Gustav Klutsis, si Xanti Schawinsky, incluzand lucrari dintre cele mai diverse, de la o ilustratie pentru lucrarea "Freedom of Speech" de Norman Rockwell
la portretele pe matase ale liderului comunist Mao Tse-Tung create de Andy Warhol.
Afisul, un mod de comunicare cu masele modern, dar mai ales o modalitate eficienta de convingere si manipulare, au servit ca adevarat "laborator" pentru dezvoltarea conventiilor grafice de reprezentare a maselor ca actori pe scena politica. Aparitia politicilor bazate pe suveranitatea si forta maselor a creat si imaginea masei ca forta colectiva. In acelasi timp, noua forma de arta, a afisului popular a influentat scena politica si a facut sa apara noi actori si noi metode a castiga influenta. Afisul a stat la baza propagandei secolului XX, devenind repede o forma de arta rafinata si destinata mai ales sustinerii sau impunerii ideilor si regimurilor totalitare.
Expozitia este organizata in trei mari sectiuni : Figuri, Numere si Simboluri - fiecare prezentand o anumita conventie grafica, element iconografic sau tema. "Figuri" analizeaza grafica afisului politic al secolului XX, precum reprezentarea multimilor asezate ca armate sau figuri geometrice si abstractizarea acestora in forme de relief, modele repetitive si simbolice. "Numere" subliniaza legatura existenta intre notiunea moderna a puterii politice si ideea cantitatii, incluzand date statistice, cifre ale productiei industriale, construirea si distrugerea la scala larga. "Simboluri" este dedicata examinarii interactiunii intre imaginea multimii si reprezentarile grupului, respectiv simboluri ale partidului, portretele conducatorilor sau figuri exemplare din randurile maselor.
Jeffrey T. Schnapp, director al Stanford Humanities Lab si autor/editor a peste 15 carti si peste 100 de articole, este curatorul acestei expozitii, care este insotita si de un catalog editat in cele mai bune conditii grafice.
19-09-2005
Foto : afis de propaganda sovietica