După succesul lansării cărții „Viața între clădiri. Utilizările spațiului public” în iunie 2011, Jan Gehl revine în București pentru o dezbatere despre cum pot fi redate orașele de astăzi oamenilor, un subiect important și relevant pentru București în contextul apropiatelor alegeri locale.
Un veteran al proiectării urbane, Jan Gehl a dovedit o înțelegere profundă a modului în care folosim orașul, iar „Orașe pentru oameni”, cea mai recentă carte a sa, grupează toate cunoștințele dobândite de-a lungul carierei pentru îmbunătățirea spațiilor urbane și a calității vieții în orașe.
Arhitectul Jan Gehl a transformat orașe din întreaga lume, bazându-se pe cercetarea directă a spațiilor publice și discutând cu oamenii despre ce și-ar dori. Fie că a fost vorba de Copenhaga, orașul în care locuiește și astăzi, de New York, metropola care și-a propus să devină un model de sustenabilitate reorientându-se către oameni, sau de Guangzhou, într-o continuă transformare, motto-ul său a ramas tot timpul același: „doar arhitectura care ia în calcul scara umană și interacțiunile care se produc la nivelul ei este o arhitectură de succes”.
Cu toții ar trebui să avem posibilitatea de a vedea un copac de la fereastră sau să stăm pe o bancă în apropiere de casă, lângă un loc de joacă pentru copii, sau să ajungem pe jos la un parc în maximum zece minute. Zonele bine proiectate îi inspiră pe oamenii care locuiesc acolo, în timp ce orașele prost concepute își agresează cetățenii.
„Poate cel mai puternic mesaj pe care Jan Gehl l-a transmis în vizita sa în București din 2011 a fost că la noi este altfel nu poate să mai fie o scuză. Asta s-a spus și în Copenhaga lui natală la începutul anilor ‘60, asta a auzit la început și în New York și la Melbourne și la Amman. Asta se aude acum și la București, unde se spune că trebuie și noi să ne consumăm modernitatea, să ne finalizăm infrastructura, că în 1989 românii și-au câștigat dreptul de a conduce mașina. Jan Gehl arată însă de mai multe decenii că omul, nu mașina, trebuie să fie în centrul actului de a gândi orașul și că recucerirea orașelor pentru oameni se poate întâmpla cu succes în toate contextele economice și culturale. Gehl este un guru al designului urban contemporan; lucrările lui despre spațiu public și bune practici în transformarea orașelor sunt cărți de căpătâi”. (Gruia Bădescu, membru al echipei care a elaborat Planul Integrat de Dezvoltare Urbană – PIDU pentru București)
Vă invităm așadar să participați la o nouă dezbatere în cadrul căreia Jan Gehl ne va arăta cum grija pentru oameni poate oferi răspunsuri și soluții pentru problemele orașelor contemporane, și bineînțeles și pentru București.
Despre igloo media
Editura igloo media a fost înfiinţată în 2001 şi în prezent este una dintre puţinele companii editoriale din România specializate în publicarea cărţilor de arhitectură, design interior şi patrimoniu. Misiunea sa, declarată încă de la început, este ridicarea standardelor culturii vizuale într-o societate care îşi caută încă reperele în domeniul arhitecturii şi al politicilor urbane. În afara revistei lunare Igloo habitat & arhitectură, situată la interferenţa dintre arhitectură, design, patrimoniu, cultură urbană şi artă contemporană, editura numără următoarele serii editoriale – igloo patrimoniu, igloo best, igloo pocket, igloo profil, igloo guide, igloo art, igloo boks, Anuala de Arhitectură a Municipiului Bucureşti şi Arhitecturi văzute prin Igloo.
igloo.ro
Publicarea cărții “Orașe pentru oameni” a fost susținută de Ordinul Arhitecților din România din Fondul Taxa timbru de arhitectură.
credit foto : Ashley Bristowe
Iunie 2012