La Editura Paralela 45 au aparut recent doua noi traduceri dupa romane de Victor Erofeev, "Stalin cel bun" si "Frumoasa rusoaica", vandute in 1.000 de exemplare in mai putin de o luna de la aparitie.
In Franta, "Frumoasa rusoaica" s-a vandut in peste 50.000 de exemplare, iar in SUA, a trecut de 140.000 de bucati vandute. La Curtea Veche a fost publicata alta carte care a facut cariera in Occident, "Sectantii", de Iuri Mamleev, considerata una dintre cele mai sumbre scrise vreodata.
Pe langa acesti autori, cele doua edituri au scos pe piata romaneasca si alti rusi, printre care Vladimir Sorokin si Victor Pelevin.
Au atacat sistemul sovietic
Cartile lor, vandute, dupa caderea regimului sovietic, in milioane de exemplare in Rusia, surprind o lume aberanta, asupra careia isi indreapta, fiecare in felul sau, discursul critic. Ceea ce le-a adus si problemele.
"Sectantii", de Iuri Mamleev, a circulat in samizdat in Rusia inca din anii ‘60, dar n-a fost publicata aici decat cu aproape 30 de ani mai tarziu. In schimb, a aparut la o editura americana in 1980.
"Succesul, pe langa marea lui valoare literara, vine si din forta lui de soc la coliziunea cu sistemul oficial", considera criticul Mihai Iovanel. Celalalt autor, Victor Erofeev, publicat de Paralela 45, fiul unui diplomat rus care credea sincer in Stalin, priveste sistemul rusesc cu ironie cand acida, cand dublata de nostalgie. In romanul "Stalin cel bun", Erofeev si cativa prieteni publica o revista underground, care produce un scandal politic.
Tatal este amenintat ca, daca nu-si potoleste fiul, va avea de suferit. Comunist convins si admirator al lui Stalin, tatal ambasador isi incurajeaza insa fiul sa nu cedeze.
De ce nu-i iubesc politicienii
Chiar daca in anii ‘90 au publicat cu succes in Rusia, pe noii scriitori rusi politicienii si extremistii au continuat sa-i hartuiasca. "Toti sunt autori angajati, cu atitudine foarte severa fata de politica rusa", explica scriitorul basarabean Vasile Ernu.
Pentru atitudinea sa, Sorokin si-a vazut cartea "Grasimea albastra", inca netradusa la noi, arsa in Piata Rosie de catre nationalistii rusi chiar la sfarsitul anilor ‘90.
Cu acest roman, Sorokin loveste in miturile nationalismului rus si nu numai. Alta carte a sa, "Gheata", publicata de Curtea Veche, vorbeste despre o secta ai carei membri se considera iluminati si-i cauta pe ceilalti "frati", cei asemenea lor. Scopul lor e sa conduca lumea, iar pe cei care nu sunt iluminati ii ucid.
Prin personajele lui, Sorokin critica de fapt orice tip de aberatie ideologica, indiferent ca e politica sau religioasa. Personajul Pustota (care inseamna pustiu) al lui Victor Pelevin, din "Mitraliera de lut", publicata la Curtea Veche, traieste in doua lumi. Cand se trezeste in ospiciu, cand in mijlocul revolutiei bolsevice, fascinat de capitanul pe care-l urmeaza.
In cartile acestor scriitori, violenta si socul sunt la ele acasa. Fiecare dintre personajele lui Sorokin are dementa lui, care iese la iveala cand te astepti mai putin. La Mamleev, toti traiesc intr-un cosmar sufocant ca si cum s-ar misca intr-o lume cat se poate de calma.
Literatura manifest
"Literatura lor e ca un manifest intarziat al unui popor trecut prin totalitarism", explica scriitorul basarabean Mitos Micleusanu. Admirator al lui Mamleev, considera despre acesta ca "a reusit sa faca o sinteza foarte puternica a literaturii ruse, prin romanele sale existentialiste si cu tenta de avertisment apocaliptic".
Cat despre cum sunt acesti scriitori in viata privata, Vasile Ernu, care i-a cunoscut pe Erofeev, Sorokin si Pelevin la Moscova si Frankfurt, povesteste ca "sunt niste oameni foarte normali, cu care poti sta de vorba la un ceai. Acum ei insa traiesc retrasi, dau rar interviuri si au devenit adevarate mituri in Rusia".
Teatru rus
Teroristii de toate zilele
Dramaturgii rusi i-au cucerit pe occidentali. Piesele fratilor Oleg si Vladimir Presniakov au avut succes atat in Europa, cat si in SUA. Regizoarea Gianina Carbunariu a montat la Teatrul Foarte Mic unul dintre cele mai bune spectacole ale ei, "Terorism", dupa o piesa a lor.
Scrisa cu putin timp inainte de 11 septembrie, piesa porneste de la un presupus atac cu bomba pe un aeroport pentru a descoperi terorismul pe care-l practica toti, de la cele doua batrane care palavragesc in parc, iar apoi planuiesc o crima, pana la amantul care-si pedepseste iubita legand-o de pat.
Catalina George