Tinerii artisti care au reprezentat Studioul Experimental de Opera si Balet „Ludovic Spiess” (SEOB) la Milano, in cadrul evenimentului "Ospitalità delle Accademie dei Teatri d’Europa" au cucerit publicul numeros prezent in foaierul „Arturo Toscanini” al Teatrului Scala, in seara zilei de 23 februarie. Prin programul amintit, Accademia Teatro alla Scala invita in fiecare an o institutie muzicala (studio de opera) sau de invatamant superior de specialitate sa fie reprezentata la Milano de cei mai talentati tineri artisti, cu varsta de pana la 35 de ani.
“Pentru Accademia Teatro alla Scala a fost un eveniment cu totul special, care ne-a bucurat, pentru ca institutia noastra colaboreaza activ cu Opera Nationala Bucuresti din anul 2009 in cadrul proiectului studiOpera, o initiativa extraordinara care are ca scop implementarea in Romania a unui sistem formativ pentru profesiile artelor spectacolului”, se arata in mesajul primit de la Accademia Teatro alla Scala. Proiectul studiOpera este implementat de catre Opera Nationala Bucuresti (ONB) - prin Studioul Experimental de Opera si Balet “Ludovic Spiess” (SEOB) - in parteneriat cu Accademia Teatro alla Scala din Milano si SVASTA ICG Romania si cofinantat din Fondul Social European prin Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013 "Investeste in oameni!".
Soprana Irina Iordachescu, baritonul Ionut Pascu (formatori in cadrul proiectului studiOpera) si mezzosoprana Sorana Negrea, care a debutat in cariera artistica pe scena SEOB, acompaniati de maestrul corepetitor Ioana Maxim (formator studiOpera) au propus un program variat, care, in afara unei incursiuni in Franta lui Léo Delibes (Lakmé), a adus un omagiu in egala masura Italiei, prin compozitiile lui Ruggero Leoncavallo, Giuseppe Verdi, Umberto Giordano si Francesco Cilea, si Romaniei, prin muzica lui George Enescu, Aurel Eliade, George Grigoriu si Martian Negrea. Coordonarea artistica a concertului i-a apartinut Andei Tabacaru Hogea, manager de proiect studiOpera si coordonator SEOB, care a insotit tinerii la Milano. Peste 10 minute de aplauze au rasplatit performanta artistilor Studioului Experimental de Opera si Balet „Ludovic Spiess”, care din anul 2006, incurajeaza si promoveaza tinerii artisti lirici, dar care in acelasi timp cultiva si o noua generatie de public prin producerea de spectacole experime tale.
in foyer-ul Teatrului Scala, cu busturile lui Arturo Toscanini, Pietro Mascagni, Umberto Giordano care au vegheat concertul si au amplificat emotia, atmosfera a fost calda si entuziasta. Printre spectatori au fost prezenti Nadia Nigris, director adjunct al Accademiei, Paola Cavani, coordonatoarea evenimentului, Dante Mazzola si Katia Bortoletto, profesori ai Accademiei, Paola Bisi, responsabil Comunicare si Relatii Externe al Accademiei etc, iar din partea ONB Florica Jalba, manager de proiect adjunct studiOpera. Cu totii au apreciat repertoriul ales, calitatea vocilor, muzicalitatea cantaretilor si pronuntia in limba italiana, calitati pe care tinerii artisti romani si le-au perfectionat in urma cursurilor din cadrul proiectului studiOpera.
Iata si impresiile artistilor:
“Revenirea la Milano, la Scala, a readus in sufletul meu o emotie speciala, o energie si o inspiratie la un nivel pe care, probabil, il atingem rar in drumul nostru artistic... A fost o seara de gratie pentru mine si colegii mei, un program ales intr-un mod fericit, cu parteneri minunati, cu un public calduros si mai ales, pretios, daca ma gandesc la faptul ca in primul rand se afla Maestrul Dante Mazzola, pe care eu il apreciez enorm! In ochii sai am vazut tot ceea ce putea fi un raspuns la intrebarea Oare ce impresii am lasat in urma noastra? Sunt foarte mandra si fericita sa va spun ca am avut o seara minunata si ca ne-am intors cu o amintire pretioasa care ne va ramane pentru toata viata!'' Irina Iordachescu
“La absolvirea cursurilor din cadrul proiectului studiOpera se impunea si o certificare "pe viu" a profitului obtinut in urma investitiei atator eforturi umane; se pare ca am trecut cu bine si acest examen dificil. Aplauzele finale ne-au confirmat atingerea standardului de calitate in opera, impus in timp de publicul exigent al Scalei si mentinut tehnic prin stafeta artistica maestru-ucenic.” Ionut Pascu
“Pentru orice cantaret Scala este un mit si posibilitatea de a canta la Scala este un vis care, devenit realitate, il face foarte fericit, pentru ca apoi sa devina constient de importanta acestui fapt si de onoarea care i se acorda. Ma bucur si multumesc foarte mult pentru sansa care mi s-a oferit si pentru profesionalismul tuturor colegilor cu care am colaborat, deoarece pentru un tanar aflat la primii pasi pe scena lirica o astfel de oportunitate reprezinta un moment de exceptie in cariera.” Sorana Negrea “Pentru mine si, cred ca si pentru colegii mei, recitalul de la Scala a reprezentat o concentratie puternica de emotie si in acelasi timp de satisfactie; satisfactia ca am facut muzica la nivel inalt si ca am fost receptati si apreciati ca atare.” Ioana Maxim
I. C.
editor artline.ro
5 martie 2012