Curajoasa Anna Netrebko
Ea insasi spune: este nevoie de curaj pentru a inregistra un disc precum Verismo, care reuneste cele mai cunoscute arii din repertoriul lirico-spint semnat de compozitori italieni care au activat la granita secolelor al XIX-lea si XX, cunoscuti in istoria muzicii drept veristi (de la vero – adevar, intr-adevar operele lor sondand in realitatile sociale, prezentate fara niciun fard, un echivalent al naturalismului literar in muzica). Giacomo Puccini, Ruggero Leoncavallo, Pietro Mascagni, Alfredo Catalani, Francesco Cilea, Umberto Giordano, Arrigo Boito, Amilcare Ponchielli sunt acesti compozitori veristi; dintre toti, cel mai cunoscut si des cantat este Giacomo Puccini, “Tosca”, “Madama Butterfly”, “Turandot” fiind opere din care trebuie sa fi auzit macar o data o arie.
Abordand acest repertoriu, Anna Netrebko, o super-vedeta a operei contemporane, astazi ajunsa la 45 ani, este de doua ori curajoasa: o data, pentru ca intra pe un teritoriu unde au obtinut mari succese cele mai mari voci ale tuturor timpurilor, cantat de mii de ori inainte – e greu sa spui ceva nou si convingator, cand atat de multi inaintea ta au facut-o. Al doilea, pentru ca trebuie sa dea cu adevarat masura noii sale voci: Anna Netrebko si-a inceput cariera in urma cu 20 ani cu un repertoriu pentru un alt tip de voce – lirico-lejer; acum vocea ei s-a modificat, devenind mai plina, mai intunecata, asa incat, o adaptare de repertoriu era necesara. Insa o asemenea schimbare nu este deloc un lucru usor; sigur, nu este primul ei disc in noul repertoriu, insa repertoriul verist pune probleme complexe.
Verismo, un album inregistrat de Anna Netrebko alaturi de Orchestra Academiei Santa Cecilia din Roma, condusa de probabil cel mai important dirijor de opera al timpurilor noastre, Antonio Pappano, cred ca este o oglinda perfecta a Annei Netrebko, ceea ce de altfel, soprana si-a si propus. O artista de un indubitabil inalt calibru, una dintre cele mai frumoase si ofertante voci ale timpurilor noastre, cu standarde artistice foarte inalte si cu o sensibilitate care transpare in tot ceea ce canta; in acelasi timp, o Anna Netrebko umana, calda, poate imperfecta uneori, insa extrem de convingatoare. O Anna Netrebko casatorita de un an cu tenorul Yusif Eyvazov, evident foarte indragostita, care a ales sa cante pe albumul “Verismo” alaturi de sotul ei in actul 4 din opera “Manon” de Puccini – poate ca din punct de vedere artistic nu a fost cea mai buna alegere, pentru ca Eyvazov in mod evident nu are calitatile vocale native pe care le are Netrebko, insa, in acest context a fost, probabil, unica alegere pe Netrebko o putea face.
In orice caz, un album curajos, care merita ascultat macar pentru a putea face comparatii – o puteti face oricand pe site-ul campaniei Radio Romania Muzical Voteaza discul de muzica clasica al anului 2016. http://www.romania-muzical.ro/voteaza-2016/disc/video-soprana-anna-netrebko-albumul-verismo/1423551/3261/11
Si inca ceva: Anna Netrebko implineste pe 18 septembrie 45 ani. Este aniversata la Radio Romania Muzical cu difuzarea operei I Capuleti e I Montecchi de Vincenzo Bellini (ora 21.00), opera in care o puteti asculta pe Netrebko in repertoriul lirico-lejer belcanto pe care l-a abordat in prima parte a carierei sale. Tot pentru a face comparatii.
Alice Sara Ott – Wonderland
Am o afectiune deosebita pentru aceasta pianista germano-japoneza de 28 ani pe care am avut sansa de a o putea asculta si la Bucuresti, intr-un memorabil recital pe care l-a sustinut in 2012 cu ocazia aniversarii a 15 ani de existenta ai Radio Romania Muzical. Nu sunt prea multi pianistii care sa reuseasca o versiune live atat de spectaculoasa a Suitei Tablouri intr-o expozitie de Modest Musorgski...
Prima data, am cunoscut-o pe Alice Sara Ott ascultandu-i discurile – am ramas impresionata de interpretarea ei pentru integrala valsurilor de Chopin, ca si de Concertul nr.1 pentru pian si orchestra de Ceaikovski: era ceva atat de personal si de clocotitor in interpretarea ei...
Insa iti poti pune problema ca o inregistrare este doar o inregistrare si ca realitatea unui concert live poate sa schimbe o impresie despre un artist, in sens negativ. In cazul lui Alice Sara Ott, a fost exact invers: concertul live a fost inca mai impresionant decat ce ascultasem in inregistrari si aceasta vorbeste foarte mult despre calitatea artistica a acestei inca foarte tinere pianiste.
Nascuta dintr-o mama japoneza si un tata german, Alice Sara Ott traieste intre doua lumi: imi spunea intr-un interviu ca in Germania este considerata japoneza, iar in Japonia, lumea i se adreseaza in limba engleza. Cumuleaza insa valorile ambelor culturi pe care le reprezinta: virtuozitatea specifica interpretilor asiatici, dar si background-ul cultural extins al interpretilor europeni. Plus o nota zen venita din traditia japoneza – scopul ei este sa se simta un om fericit si implinit, si-si construieste viata astfel. Probabil asta o face sa reziste fizic si psihic la un program care altora li se s-ar parea ucigator: un concert la doua-trei zile, de fiecare data, in alt loc.
Wonderland este al optulea album de autor pe care Alice Sara Ott l-a inregistrat pentru o celebra casa de discuri, Deutsche Grammophon (sa nu uitam, are doar 28 ani!). Pe precedentele doua s-a indepartat de repertoriul consacrat al pianistilor: a cantat alaturi de Olafur Arnalds (Chopin project) si Francesco Tristano (Scandale). Cu Wonderland, album lansat pe 9 septembrie 2016, ea revine la repertoriul consacrat: lucrari de Edvard Grieg, printre care celebrul concert in la minor pentru pian si orchestra, alaturi de o selectie de piese pentru pian solo: piese lirice, dar si selectiuni din suitele “Peer Gynt”.
Alice Sara Ott face inca o data dovada maturitatii ei artistice in acest repertoriu dintr-o tara a minunilor, cu elfi, fiorduri si povesti: un concert inregistrat live alaturi de Orchestra Radiodifuziunii Bavareze din Munchen, condusa de Esa Pekka Salonen, de o calitate care poate face cinste oricarui mare pianist; dar mai ales, as adauga eu, o calitate absolut speciala a pieselor pentru pian solo: am ascultat de pilda una dintre mai emotionante versiuni pentru Cantecul lui Solvejg, o piesa celebra din Peer Gynt.
Albumul Wonderland poate fi audiat in integralitate duminica, 18 septembrie, de la ora 13.05, la Radio Romania Muzical sau oricand, pe site-ul campaniei Voteaza discul de muzica clasica al anului 2016. http://www.romania-muzical.ro/voteaza-2016/disc/video-pianista-alice-sara-ott-albumul-wonderland-music-box-12-septembrie/1423561/3261/11
Ambele albume sunt disponibile si in Romania, pe site-urile www.emag.ro si www.getmusic.ro, precum si in magazinele de specialitate (Get Music are si magazin pe str. Gen. Dona nr.16 din Bucuresti).
Cristina Comandasu
Septembrie 2016