Andrei Serban a ales pentru premiera de vineri seara de la Teatrul `Radu Stanca` din Sibiu, pentru prima data in Romania, doua distributii care au jucat alternativ intr-un singur spectacol: `Pescarusul`, de A.P. Cehov. Celebrul regizor a repetat piesa vara trecuta, separat, cu actori din Bucuresti, din Sibiu, precum si cu doi actori din Cluj, respectiv Targu Mures, pentru doua versiuni de spectacol. Surpriza premierei oficiale de vineri seara care a deschis sezonul teatral al Programului Sibiu Capitala Culturala Europeana 2007 a fost imbinarea celor doua distributii in acelasi spectacol.
Regizorul Andrei Serban a venit special de la New York pentru aceasta premiera, pe care a ales s-o prezinte fara pauza timp de aproape trei ore. Publicul a umplut pana la refuz sala teatrului sibian, iar pe marginea scenei s-au asezat perne pentru a face loc tuturor celor 300 de spectatori. Printre invitati s-a numarat si primarul Sibiului, Johannis Klaus, alaturi de critici din Capitala.
Mai multi actori, un singur personaj
Povestea unei actrite celebre, Arkadina, care-si sacrifica fiul de dragul amantului ei, scriitorul Trigorin, povestea iubirilor, in care fiecare doreste pe altcineva decat cel de care este iubit, isi pastreaza peste veacuri universalitatea. Iar emotia fiecarei scene a fost continuata pe rand de actori, care au reusit sa prinda din culise emotia si sa continue interpretarea la aceeasi intensitate.
Altfel, intr-o scena intrau unii, iar in urmatoarea veneau celelalte fete ale personajelor, cu aceleasi costume. Astfel, au fost doua Arkadine, doua Nine, doi Treplev, trei Mase si un singur Trigorin. Din distributia bucuresteana au facut parte actorii Maia Morgenstern (Arkadina), Marian Ralea (Sorin), Andreea Bibiri (Nina), Tudor Aaron Istodor (Treplev), dar au lipsit la premiera oficiala Mircea Rusu si Serban Pavlu, ale caror roluri Trigorin si respectiv Medvedenko au fost sustinute numai de actorii din provincie.
Maia, mama pe scena si in viata
Maia Morgenstern joaca alaturi de fiul sau pe scena rolul de mama din viata reala. `Am creat o marca cu Maia Morgenstern in rolul Arkadinei alaturi de Tudor Aaron Istodor, in rolul fiului sau Treplev`, a spus directorul Teatrului `Constantin Chiriac`.
`Maia a ajuns la o varsta in care are in mod real foarte multe din datele personajului, iar una dintre cele mai puternice scene este confruntarea cu fiul sau`, a apreciat Serban.
`Arkadina nu-si sacrifica fiul pentru iubire, asta ar fi inca romantic, ci pentru o iluzie, aceea a scenei, a gloriei, a aplauzelor desarte. De aceea i-am distribuit impreuna: mama si fiu intr-o relatie adevarata, in care nu pot minti, nu pot exagera. Tudor, fiind inca student, nu are tehnica impecabila a Maiei, dar are o sinceritate si un adevar de la care poate castiga si ea, debarasandu-se de anumite clisee acumulate. Este o relatie care ii ajuta mult pe amandoi`, a precizat regizorul.
Este greu de descris emotia care a cuprins publicul dupa cele trei ore de spectacol neintrerupt, in care actorii au baletat inr-un carusel al incordarii si al atingerii limitelor. Serban a lucrat fiecare gest si zambet al protagonistilor si a incercat sa-i scape de sabloanele obisnuite. `E o suferinta strigata din rarunchi, din gesturi si din priviri, din adancul fiintelor actorilor. E vorba de un teatru in care din tunelul de foc al suferintei se naste un spectacol pur`, a explicat regizorul.
Un spectacol-tablou
Scaune si perne au fost puse de-a lungul unei scene goale, incadrate de un paravan realizat din pereti albi, translucizi de scenograful Andu Dumitrescu. O cortina imaginara, cu fundaluri-tablou, pictate de Marielle Bancou, s-a ridicat si toate privirile erau indreptate spre scena aflata in semiobscuritate.
Spectacolul mizeaza pe lumini si umbre in spatele peretilor albi, cu patru usi, prin care intra si ies personajele. `Am incercat impreuna cu scenograful Andu Dumitrescu sa anulam diferenta dintre scena si sala, spectatorii sunt in acelasi spatiu cu actorii, invitati si martori ai actiunii. Astfel ei devin implicati activ caci actorii ii privesc in ochi, li se adreseaza lor, spunandu-le: despre voi e vorba, despre viata voastra`, a afirmat Andrei Serban.
`Pescarusul`, care trimite la drama Ninei, este numai un simbol, reprezentat in spectacol de pene infipte in pereti albi, si nu apare decat in final sub forma unei pasari impaiate. Prin costumele moderne, semnate de Maria Miu, putem vedea o Nina in blugi sau o Masa in bocanci.
Si totusi, piesa lui Cehov isi pastreaza emotia si universalitatea. `Cu Masa Dinescu (n.r. - sotia poetului Mircea Dinescu) am incercat sa traducem in asa fel ca piesa sa aiba loc acum si aici, nu in Rusia romantica, ci in noi, ca sa ne vedem asa cum suntem, versiunea pastrand esenta lui Cehov, a doctorului care observa lumea la rece si la cald, cu o rigoare exacta si o simpatie plina de compasiune`, a explicat Serban.
Succes
Spectacol cu casa inchisa pana in luna martie
Premiera se joaca si in aceasta seara de la ora 19.00, cu distributia de la Sibiu.
Biletele sunt vandute pana la sfarsitul lunii februarie. Sala Mare dispune de 280 de locuri.
Productia a costat 47.900 lei (14.000 de euro). Anul acesta vor avea loc 15 premiere la Teatrul `Radu Stanca`, printre care un proiect ambitios ramane `Faust`, regizat de Silviu Purcarete, care va fi montat intr-o fabrica dezafectata.
In rolul lui Treplev au jucat Tudor Aaron Istodor si Adrian Neacsu, in rolul lui Sorin - Marian Ralea si Gelu Potzolli, in cel al Ninei - Andreea Bibiri si Cristina Flutur, in cel al Masei - Diana Fufezan, Raluca Iani, Ofelia Popii, al lui Trigorin - Adrian Matioc; decorul: Andu Dumitrescu; costumele: Maria Miu; traducerea si adaptarea: Maria Dinescu si Andrei Serban.
Simona Chitan