La premiera de sambata seara a operei "Manon", de Jules Massenet, de la Opera din Viena, s-a aplaudat continuu 35 de minute. Starurile Anna Netrebko, cat si Roberto Alagna, care nu a mai cantat la Viena de 10 ani si a aparut prima data pe o scena dupa scandalul de la Scala, au fost indelung ovationati, alaturi de regizorul Andrei Serban si de scenograful Peter Pabst. La receptia de dupa premiera, la care au participat cancelarul Alfred Gusenbauer, ministrul culturii si primarul Vienei, Ioan Holender a declarat ca dupa "Povestirile lui Hoffman", montata in 1993 aici tot de Andrei Serban, "Manon" este cel mai mare succes al operei vieneze din timpul directoratului sau de 15 ani. Serban a mai montat la Staatsoper "Vaduva Vesela" si "Werther", care a iesit pe DVD si a devenit foarte populara, in ciuda controverselor. La "Manon", o montare moderna si neconventionala, cele 1.700 de locuri, cu pretul de pana la 220 de euro, au fost integral vandute.
Jocul extremelor"Manon", un film neorealistEVZ: Ati avut in distributie o artilerie grea: Netrebko si Alagna. Cat de "usor" a fost?Andrei Serban: Netrebko este o femeie de o mare simplitate si naturalete atat pe scena, cat si in viata. De cate ori lucrez cu Alagna ma indragostesc de el, eu nefiind homosexual (rade). Se spune ca e foarte dificil si ca a plecat de la Scala, ca nu a respectat publicul italian. Sunt niste minciuni, Alagna este un om de o mare integritate, un coleg extraodinar, un tenor inteligent si foarte rar intalnesti un tenor inteligent care sa aiba si simtul umorului. Am lucrat cu ei doar trei saptamani jumatate si am reusit minuni.
De ce "ati dezbracat-o" pe Manon?Ea e atrasa de tot ce e usor, de erotism si nu ii e frica de niciun tabu moral, e in sensul acesta libera, neinhibata, ca si Carmen.
In montarea dumneavoastra predomina "noir-ul" din opera comica a lui Jules Massenet.Am vrut sa fac o poveste foarte veridica, ca un film neorealist. Toata opera penduleaza intre doua locuri, Notre-Dame si, respectiv, Place Pigale, cu Moulin Rouge, intre dorinta de puritate si tentatiile perditiei. Intre aceste doua locuri, e foarte multa ironie si tristete, ca un film noir, o Franta americana a "depresiei". O data am facut scene de ansamblu care sunt foarte aproape de Broadway, apoi am scene de doua personaje, intime, foarte lungi, foarte interiorizate. Am obtinut un contrast intre scenele mari si scenele interioare, in care gestul cel mai mic si atingerea cea mai delicata conteaza imens.
Ati vrut sa provocati cu orice chip prin extravaganta momentului Broadway?Cele trei fete usoare, printre care Poussette, interpretata de romanca Simina Ivan, sunt intr-adevar prezente explozive. Am recreat atmosfera din l’hotel de Transylvanie, un loc interzis, al mafiei, care se afla la un subsol, unde gangsterii joaca carti. Am avut un decorator de geniu, Peter Pabst, care lucreaza cu celebra Pina Bausch. El a creat imaginea in oglinda a meselor care se reflecta la infinit. Am facut un film in "Manon" fara sa am camera. Videoproiectiile din final cu marea, cu lanul de trestii continua vizual starea de pe scena. Manon e muribunda si natura participa la suferinta ei. Videoproiectiile prelungesc emotia, natura participa in furtuna, luna ajuta in sens filmic muzica. Mie imi place Massenet, muzica e foarte delicata si are mult umor, seamana cu Offenbach."Manon"-ul lui Puccini este mai abrupt. Nu am facut ceva conventional, din secolul al XIX-lea, cu rochii lungi si maniere frumoase. Aceasta marmelada nu ma intereseaza si am cautat sa am un ochi proaspat asupra lucrarii.
Actorii din "Purificare" au fost langa dv. la avanpremiera. Cum i-ati adus pana la Viena?Actorii au fost asa de incantati ca au primit atatea nominalizari UNITER - cate nu a primit teatrul din Cluj niciodata pentru un spectacol. Ca un gest de multumire si de respect s-au suit in autobuz si au venit sa fie alaturi de mine. E foarte tusant pentru mine. In Romania, lucrurile sunt inexplicabile. Dupa ce Centrul de Creatie de la National a fost furat, au venit dintr-odata atatea nominalizari. Ma bucur pentru actori. O merita! Ce proiecte urmeaza?Iau o pauza si pregatesc doua albume de fotografii la Polirom, unul despre cariera mea de teatru si altul despre opera de la Covent Garden, de la Paris sau de la Metropolitan, cu poze din toate spectacolele mele. Sunt foarte bucuros ca autobiografia mea se afla la a treia retiparire. Sper sa vin la vara sa lucrez cu Teatrul Maghiar din Cluj o piesa de Shakespeare.
Presa germanaOpera, trezitaEvenimentul a fost apreciat pozitiv si de presa austriaca, jurnalistii sperand ca punerea in scena de un asemenea succes va trezi din amortire opera vieneza. "Anna Netrebko si partenerul sau, Roberto Alagna, au fost recompensati cu minute intregi de aplauze", scrie "Der Standard". Criticii din televiziuni au apreciat faptul ca Andrei Serban i-a dat interpretei libertatea sa se desfasoare."Netrebko a avut voie sa se rostogoleasca pe tejghea, sa pozeze pe masa si sa valseze in pat cu Cavalerul Des Grieux", se poate citi pe site-ul orf.at. Editia on-line a cotidianului "Vorarlberg" remarca incantarea publicului fata de reprezentatia orchestrei in frunte cu dirijorul Bertrand de Billy. (Teodora Trandafir)Cititi si "Nu sunt a doua Callas"
Simona Chitan