Intre 4 si 16 iulie, la Sinaia si la Busteni, se desfasoara intalnirea reprezentantilor unor prestigioase scoli de teatru din Europa si din intreaga lume, organizata de Catedra UNESCO a Institutului International de Teatru (ITI), director, prof. Corneliu Dumitriu, reunind 180 de participanti din 17 tari. Conferinte si simpozioane, work-shop-uri, spectacole insotite de comentarii si o vizita in decor natural de stana au oferit celor prezenti un instructiv demers teatral, cultural, etnografic, menit sa contribuie la optimizarea invatamantului artistic si la dinamizarea relatiilor dintre scoala romaneasca de teatru si "surorile" sale din strainatate. Profesorii, in banci Un capitol distinct de activitate l-au constituit dezbaterile cu participarea unor prestigiosi profesori din Romania, Anglia, Franta, Polonia, Canada, SUA, Coreea, Slovenia, Norvegia, Ungaria, Serbia etc., vizand perfectionarea invatamantului, a relatiei dintre studenti si scena si, in special, optimizarea masteratelor, in lumina preocuparilor cuprinse in "Declaratia de la Bologna". Aceste dezbateri au fost precedate de o conferinta internationala a profesorilor din scolile europene de teatru, desfasurata sub egida Catedrei UNESCO a ITI. In contextul acestor preocupari, a avut loc si o fructuoasa sesiune de comunicari prilejuite de implinirea unui secol de la moartea marelui dramaturg norvegian Henrik Ibsen, la care au participat numerosi profesori si cercetatori din Bucuresti, Sibiu, Galati, din Oslo, New York, Shanghai, Cracovia, Limoges etc. De altfel, teatrul lui Ibsen a constituit tema unui incitant work-shop international condus de eminenti profesori straini si romani, unde am remarcat si contributia regizoarei si profesoarei Catalina Buzoianu, aceasta activitate fiind urmata de un alt "atelier" valoros, dedicat "Teatrului antic indian", sustinut de cadre didactice de la scoala nationala de teatru din New Delhi. Spectacole la Cazino Spectacolele trupelor straine cu piesele "Strigoii", de H. Ibsen, si "Medeea", de Euripide, au facut obiectul unor ateliere practice, intreaga activitate fiind precedata de o pregatire, desfasurata de fiecare trupa in tara respectiva, aici, pe scena Cazinoului din Sinaia, oferindu-se imaginea rezultatelor acestei pregatiri si ale indrumarii dobandite in cadrul work-shop-urilor. Urmarite de studenti si profesori, de critici si jurnalisti, dar si de catre simpli spectatori, iubitori ai teatrului, aceste succinte reprezentatii inspirate din cele doua piese ("teme") au scos la iveala talentul si ambitia protagonistilor, adeseori evolutia lor fiind rasplatita cu bine-meritate aplauze de asistenta, chiar daca, dupa aplauze, in discutii, s-au manifestat nu numai aprecieri magulitoare, dar si puncte de vedere critice, lipsite de menajamente. Prezenti la cateva dintre aceste iesiri la rampa ale viitorilor actori, am remarcat "contrapunctul" dintre o restituire in maniera clasica, traditionala a fragmentului din "Strigoii", de H. Ibsen, de catre o trupa americana, in adaptarea si regia profesorilor Mark Tattenbaum si Maria S. Horne, si seducatorul mariaj dintre cuvant si dans, expresivitatea miscarii, a elementelor de dans si acrobatie, din versiunea artistilor chinezi, afirmata ca o minunata pata de culoare in dialogurile cu textul lui Ibsen. Nu mai putin interesante au fost si propunerile artistilor din Polonia si din Coreea, acestia impunandu-se si ei printr-o rara virtuozitate a gestului de grup si individual. Interesul pentru aceste ateliere si spectacole, ne spune profesorul Corneliu Dumitriu, a fost dovedit si de faptul ca nu putini dintre invitati, asa cum au fost cei din Ungaria, de pilda, au lucrat intens, si dincolo de orele de program, pentru a-si finisa productiile, iar americanii au venit pentru prima data la o asemenea intalnire de lucru, pe banii lor, exprimandu-si in mod public satisfactia pentru confruntarea profesionala de la Sinaia. Un proiect "francofon" In cele doua saptamani ale stagiului scolilor de teatru invitate la Sinaia, a avut loc si un eveniment neasteptat. Este vorba de un proiect romano-canadian, elaborat sub egida aceleiasi Catedre UNESCO a ITI, pentru punerea in scena a unui spectacol inspirat de textele lui Matei Visniec, cu titlul "Gandeste ca si tu esti Dumnezeu". Spectacolul are doua versiuni: una este interpretata de artisti canadieni, in limba franceza, iar cealalta a fost pregatita de artisti romani, urmand sa cunoasca bucuria intalnirii cu publicul la toamna, mai intai la Craiova, apoi in Canada, anul viitor. Premiera versiunii canadiene (pregatita si ea tot la Teatrul National din Craiova) s-a desfasurat la Casa de cultura din Busteni, sub directa indrumare a regizoarei Diane Ouimet, oferind publicului o vie satisfactie datorata evolutiei tinerilor actori Maia Loinaz, Isabelle Leclerc, Alexandre Bergeron si Jean Pascal Fornier. La numai cateva zile, spectacolul a fost prezentat si in Bucuresti, la Institutul Francez. El aminteste in buna masura de teme, conflicte si tonalitati circumscrise pieselor lui Visniec cu manifesta atitudine critica la adresa razboiului, privit ca o culme a absurdului, dar si de incursiuni in zona relatiilor cuplului, minate si ele de umor sau amar. Jocului actorilor i se adauga uneori prezenta expresiv-grotesca a "papusilor". Acelasi scenariu realizat de regizoarea Diane Ouimet si intrupat acum de artistii canadieni, pe un spatiu restrans, cu publicul pe scena, trimitandu-ne uneori cu gandul la spectacolul cu "Groapa din tavan", gazduit intr-o pivnita din Bistrita, va vedea lumina rampei in toamna si la Craiova, in Studioul Teatrului National "Marin Sorescu", in interpretarea tinerilor actori Doru Bem, Oana Dicu, Adela Minae si Catalin Baicus, tot cu regizoarea candiana Diane Ouimet la timona si Mircea Gheorghiu ca asistent de regie, dupa ce atat reprezentatia de la Busteni, cat si repetitiile la versiunea romaneasca, de la Craiova, s-au bucurat si de aportul generos al regizorului Mircea Cornisteanu. Asadar, desi scenele noastre au intrat in vacanta, reuniunea universitara de la Sinaia ne-a prilejuit "un suras in plina vara", la reintalnirea cu teatrul lui Matei Visniec, "strajuit", surprinzator, insa, de eroii lui Ibsen si ai lui Euripide...