Transilvania Film aduce in cinematografele din Romania, incepand cu data de 4 noiembrie, filmul spaniol Amador, in regia lui Fernando Leon de Aranoa. Filmul a putut fi vizionat in anul acesta in Romania in prezenta regizorului intr-o avanpremiera extraordinara in cadrul sectiunii 3 X 3 a celei de-a 10-a ediţii a Festivalului Internaţional de Film Transilvania, alaturi de alte titluri 2 titluri semnate de el: Lunea, la soare / Los Lunes al Sol si Familia.
Amador este un film despre viata si despre cum, uneori, nici moartea nu o poate opri. Fiecare decizie pe care o luam este facuta in numele vietii. Aceasta este esenta povestii: mecanismul, inceputul si finalul, necesitatea ei. Ma refer la viata ca acest amestec complet de speranta si vinovatie, suferinta si nevoie. Viata care rade la nunti si plange la inmormantari, confundand fericirea cu durerea, declara regizorul in cadrul conferintei de presa de la Cluj.
Marcela, o tanara cu probleme financiare, si gaseste ca slujba de vara sa aiba grija de Amador, un batran tintuit la pat, a carui familie este plecata. Tocmai atunci cand crede ca toate problemele ii sunt rezolvate, Amador moare, lasand-o pe Marcela fara slujba, lucru pe care ea pur si simplu nu poate sa si-l permita... Aflata fata in fata cu o dificila problema morala, Marcela trebuie sa faca o alegere.
Ceea ce m-a determinat sa fac acest film, a fost convingera ca ceea ce se intampla aici, se poate intampla chiar acum, in orice zona a oricarui oras. Cred ca e o femeie undeva chiar acum care se confrunta cu o decizie dificila, fortata de imprejurari. Poate nu se numeste Marcela, dar e aceeasi femeie. Filmul trateaza o problema etica: a ceea ce suntem si ceea ce ne forteaza imprejurarile sa devenim, undeva la granita dintre vinovatie si demnitate. Pe parcursul povestii Marcela va descoperi ca suntem, in mod categoric, suma deciziilor noastre. Si ca partea grea nu este sa ajungem sa le luam ci sa traim cu ele, adauga Aranoa.
***
Nascut in Madrid in 1968, Aranoa a devenit unul dintre cei mai apreciati regizori spanioli, filmele sale fiind prezentate in festivaluri din intreaga lume si obtinand premii numeroase, fiind un rasfatat al Premiilor Goya.
Aranoa a debutat in 1994 cu scurt metrajul Sirenas. Si-a facut debutul in lung metraj, in 1996, cu Familia, film al carui scenariu este semnat, de asemenea, de el. Scenariul a fost, mai apoi, adaptat intr-o piesa de teatru care s-a jucat in mai multe tari. Pentru acest film, Aranoa a castigat Premiul Goya pentru Cel mai bun regizor debutant.
In 1998, a scris si regizat Barrio, film care i-a adus alte doua premii Goya, pentru Cel mai bun regizor si Cel mai bun scenariu original si multe alte distinctii la alte festivaluri de renume. In 2002 a regizat Los Lunes Al Sol, un film cu Javier Bardem intr-unul din rolurile principale, marele castigator al Premiilor Goya, din acel an, printre cele 5 trofee castigate numarandu-se cele pentru Cel mai bun film si Cel mai bun regizor.
Al patrulea lung metraj al carierei sale, Princesas, realizat in 2005, este filmul cu care debuteaza ca producator cu propria companie de productie - Reposado. Un alt titlu rasfatat de Premiile Goya, Princesas a adus cate un trofeu pentru actritele din rolurile principale si pentru Manu Chao si piesa compusa de el pentru coloana sonora a filmului. Filmul a fost prezentat si la Festivalul de Film Sundance.
Documentarul sau din 2002, Walking i-a adus mai multe premii la festivalurile de film de la Havana, Los Angeles, New York. In 2007 a regizat capitolul Good Night, Ouma din documentarul omnibus Invisibles, alaturi de regizori precum Mariano Barroso, Isabel Coixet, Wim Wenders si Javier Corcuera, castigand Premiul Goya pentru Cel mai bun film documentar.