Lawrence Alma-Tadema (8 ianuarie 1836 - 25 iunie 1912), pictor englez prerafaelit, de origine olandeza.
Nascut in satul Dronrijp, Olanda, a fost al saselea copil al lui Pieter Jiltes Tadema, notar. Se pare ca si-a adaugat la nume particula Alma in amintirea nasului sau. Familia isi dorea ca viitorul artist sa devina avocat, dar acesta prefera arta si a incercat pentru un timp sa se pregateasca atat pentru o cariera juridica, dar si pentru una artistica. Ritmul in care lucra i-a afectat insa sanatatea, atat de grav incat medicii nu ii mai dadeau nici o speranta. Convinsi ca isi vor pierde fiul, parintii l-au indemnat sa se dedice exclusiv picturii, iar Lawrence a reusit sa se insanatoseasca.
Decis sa devina pictor, pleaca in 1851 la Antwerp pentru a se inscrie la Academie, unde ii va avea ca profesori pe Gustave Wappers si Nicaise de Keyser. Paraseste Academia in 1856 si in paralel cu pictura incepe sa studieze istoria, sub indrumarea lui Louis de Taye, profesor de arheologie la Academia din Antwerp. Primele sale compozitii aveau sa fie inspirate de istorie. In 1859 devine elevul lui Hendrik Leys, iar in 1861 prezinta in cadrul unei expozitii lucrarea Educarea copiiilor lui Clovis, cu deosebit succes. Marea sa sansa a fost negustorul de arta Ernst Gambert, care a intuit ca Alma-Tadema avea sa devina o voce importanta in artele plastice, asa ca nu a ezitat sa ii comande 44 de tablouri, prezentate ulterior cu succes in Anglia.
In 1862, Alma-Tadema decide sa paraseasca atelierul lui Leys si sa deschida unul propriu, incepandu-si astfel perioada "continentala", in care s-a impus ca un important artist european, in principal prin lucrari inspirate de Egiptul antic sau de miturile si istoria Greciei si Romei antice. Se muta in 1870 in Anglia, unde isi va petrece tot restul vietii si unde va deveni unul dintre cei mai cunoscuti si mai ales bine platiti artisti ai vremii, fiind considerat un adevarat maestru. Devine membru al Academiei Regale de Arta in 1879, iar in 1899 primeste si titlul de cavaler din partea Reginei Victoria.
Marea sansa a lui Alma-Tadema, dincolo de talentul sau artistic, a fost alegerea unei teme controversate. Daca in societate victoriana nudul incepuse sa fie acceptat in arta dupa 1860, cand Leighton isi prezentase cu succes compozitii cu acest subiect, existau inca voci care respingeau simpla idee. La inceput Alma-Tadema a oferit compozitii in care nudurile erau pe jumatate acoperite cu togi antice, reusind sa impace astfel criticii conservatori.
A starnit insa un imens scandal cu lucrarea Modelul unui sculptor (1877), in care nudul, prezentat frontal, era centrul compozitiei. In fata protestelor Alma-Tadema a revenit la compromisul artistic anterior, prezentandu-si personajele pe jumatate nude, in cadre antice, foarte la moda in epoca. Un artist foarte popular nu doar in Europa, ci mai ales in SUA - unde tablourile sale aveau sa inspire studiourilor de la Hollywood reprezentarile cinematografice ale Antichitatii - Alma-Tadema s-a bucurat de glorie si de bani, ducand o viata extravaganta in locuinta sa din Tichfield Terrace, Regent's Park, pe care a remodelat-o dupa modelul unei vile din Pompei. Din pacate, aceasta interesanta constructie a fost partial distrusa in 1874. Dupa reconstructie, pictorul s-a mutat intr-o alta locuinta.
Desi avusese deosebit succes, dupa 1911 Alma-Tadema a inceput sa fie uitat de critici si public, iar lucrarile sale nu mai erau la moda. Demisioneaza din comitetul Academiei Regale, dupa ce a fost membru al acesteia pret de 31 de ani si pleaca in Germania, la Wiesbaden, unde se imbolnaveste grav si moare in 1912. Este inmormantat la Catedrala Sf Paul din Londra, alaturi de alti pictori precum Millais, Holman Hunt si Lord Leighton.
Odata cu izbucnirea razboiului numele Alma-Tadema dispare practic din viata artistica, fiind redescoperit dupa decenii ca un mare artist al perioadei victoriene.