Esential in cultura de business din Hong Kong este respectul. Pozitia sociala, reputatia, functia pe care o ocupa o persoana trebuie avute in vedere, politetea trebuie sa fie desavarsita, si este o greseala sa presezi pentru a obtine un raspuns, oricare ar fi acela. Este deja ceva obisnuit pentru oamenii de afaceri chinezi sa adopte si un nume occidental pentru tratativele cu partenerul strain, si chiar daca unele pot parea bizare orice comentariu este strict interzis. Si este politicos sa folositi inaintea numele si titlul - doctor, profesor, manager etc. Chiar daca cel putin la inceput totul este foarte formal si atitudinea generala este rezervata, multe dintre firme sunt afaceri de familie si acceptarea unui strain inseamna ca acesta va fi cel putin tolerat in cadrul familiei, poate chiar acceptat in timp. Discutiile de business in Hong Kong debuteaza adesea cu o conversatie generala, pe subiecte neutre, nu foarte personale.
Orice intalnire de business trebuie programata din timp, niciodata in perioada sarbatorilor, si face o foarte buna impresie ca orice idee sau sugestie sa fie insotita de date, cifre, imagini. Un "da" nu trebuie sa insemne neaparat ca propunerea a fost acceptata sau ca angajarea este sigura, asa cum un "nu" poate sa insemne ca discutia va continua alta data. Este o traditie dar si o placere pentru un om de afaceri din Hong Kong sa negocieze fara graba, atent la toate detaliile. Cel care face asta este o persoana care isi respecta partenerul de business si este el insusi demn de respect. Si nu va mirati daca in timpul primelor negocieri isi va face aparitia un specialist feng shui, cei mai traditionalisti prefera sa asculte sfaturile acestuia inainte de a lua o decizie.
Reguli, secrete, conduita
- punctualitatea este esentiala.
- respectati mereu ierarhia grupului si saluti-l intai pe cel mai in varsta, cu o strangere de mana. Evitati sa va atingeti, fie si in gluma, partenerul de discutie.
- cartea de vizita este adesea oferita chiar in timpul salutului. Chiar daca limba engleza este vorbita in mediul de afaceri de aproape toata lumea este o idee buna sa aveti carti de vizita bilingve, cu o fata in engleza si una in chineza, cu ideograme aurii (inseamna noroc).
- exista fireste si un cod vestimentar, destul de conservator si formal, chiar si cu ocazia petrecerilor firmei, fiind preferate culorile sobre. Culorile joaca un rol important in traditia locala, si este usor sa gafezi cand nu le cunosti semnificatia. O intalnire ce urma sa decurga perfect ar fi imediat sabotata de o astfel de eroare.
- nu va presati partenerii, nu cereti un raspuns rapid, nu incercati sa va impuneti prin forta. Este o dovada de lipsa de respect in conduita de business, foarte prost vazuta chiar si in cazul firmelor care au adoptat deja maniera occidentala de lucru.
- oferiti cadouri, fara sa va mirati daca partenerul chinez nu il desface imediat. Ar fi un semn de lacomie si proasta crestere. Si nu va mirati daca, potrivit codului de bune maniere traditional, cadoul este refuzat formal o data sau de doua ori inainte de a fi acceptat.
- cadourile trebuie sa fie cat mai frumos impachetate si niciodata sa nu fie patru obiecte sau un multiplu de patru.
- in orice discutie de business fiti politicos, modest si foarte calm.
- traditional un chinez va avea trei nume: primul este numele de familie, al doilea cel al tatalui si cel de al treilea este numele mic. Niciodata nu il folositi pe acesta daca nu ati fost rugat sa o faceti.
- in Hong Kong si tacerea poate fi un raspuns.
Foto: whitecase.com, fodors.com