Mai putin cunoscut decat Parisul si mai renumit decat vinurile de Bordeaux, Cannes-ul a devenit o marca atat prin valoarea sa simbolica - de cetate a filmului in Franta -, dar si o marca comerciala, inregistrata in acte in 2002.
Orasul Cannes, cu o populatie de 68.676 de locuitori, are peste 3 milioane de vizitatori anual, dintre care 510.000 de persoane fac turism de afaceri, potrivit statisticilor din ultimii ani, iar 300.000 de persoane viziteaza Palatul Festivalului.
La Cannes se tin aproximativ 300 de congrese anual, iar organizarea acestora a adus un profit de 814 milioane de euro anul trecut. "A fost un adevarat boom social si economic", a spus David Lisnard, insarcinatul pe probleme de turism al orasului, potrivit AFP.
Cannes, o marca puternica
"Pentru hotelurile de la Cannes, cele 11 zile ale festivalului de film reprezinta 80a din cifra de afaceri a unei singure luni si 15a din cifra
de afaceri anuala", a precizat Lisnard. Pentru perioada festivalului de film, toate hotelurile si spatiile de cazare din oras, chiar si cele mai scumpe, "Le Carlton" si "Martinez", aflate in inima orasului, sunt rezervate cu mult timp inainte.
Pana sa devina "Salonul de iarna al aristocratiei internationale" si, mai apoi, un fel de "Mecca", un oras sfant al cinematografului, Cannes a fost un satuc locuit de pescari, intr-un golf cu coline stancoase al Mediteranei.
Cu o istorie veche de peste un mileniu, locul a fost descoperit de Lordul Brougham la mijlocul secolului al XIX-lea. S-au construit ulterior vile, palate luxoase, resedinte de vacanta pentru marea burghezie europeana. Din 1946, orasul a devenit Capitala europeana a filmului.
In afara de festivalul de film, la Cannes se desfasoara anual si un festival de publicitate, adresat profesionistilor in advertising si marketing. Cea de-a 53-a editie a Festivalului International de Advertising de la Cannes va avea loc anul acesta intre 18 si 24 iunie. In fiecare an, peste 10.000 de vizitatori din lumea publicitatii si a industriilor adiacente iau parte la festival.
Peste 22.000 de reclame din toata lumea sunt proiectate pe durata festivalului, in paralel cu organizarea unor seminarii si workshopuri.
Companiile castigatoare primesc "Lei", in onoarea celor mai creative reclame de televiziune si cinema, print, outdoor, on-line, radio, advertising integrat, la fel ca si pentru cele mai bune solutii media si de marketing.
"Cannes a devenit un brand economic prin toate activitatile colaterale festivalului de film", a comentat Terry Savage, directorul executiv al festivalului. "La Cannes faci business, dar faci si scoala de turism. Pe termen lung, sa nu te duci la Cannes in timpul festivalurilor e un lux mai mare decat acela de a fi prezent acolo. Cannes-ul e o afacere extrem de costisitoare", a adaugat Savage.
"Buncarul" filmului
Festivalul de film de la Cannes, ce se va desfasura in perioada 17-28 mai 2006, va aduna anul acesta mii de pasionati ai filmului intr-un perimetru amenajat special: Palatul Festivalului.
Acesta, numit si "Buncarul" din cauza exteriorului, e un palat pe dinauntru, cu o sala uriasa, cu mii de fotolii, in care au loc proiectiile oficiale si festivitatile de premiere.
Cladirea a fost construita in 1982 si a fost renovata in ultimii sase ani. Renovarea a costat peste 50 de milioane de euro. Palatul va deschide anul acesta si o sala de 3.000 de metri patrati, numita "Rotonda".
Palatul Festivalului are 21 de sali de conferinte si 30.000 mp destinati expozitiilor. Spatiul dedicat expozitiilor tarilor participante la festival a adus 800 de milioane de euro in 2005. Cladirea are cinci sali cu 150 pana la 2.300 de locuri.
In acestea vor putea fi vizionate anul acesta pentru Palme d’Or productiile a 19 regizori, printre care filmul "Volver", de Pedro Almodovar, "Il Caimano" al lui Nanni Moretti (Golden Palm, in 2001) sau "Lights of the Suburb", al lui Aki Kaurismoki (Grand Prix, in 2002).
Alte 20 de filme vor putea fi urmarite in afara competitiei, printre care pelicula ce va deschide festivalul, "Codul lui Da Vinci", de Ron Howard, sau ultimul lungmetraj semnat Sydney Pollack, "Sketches of Frank Gehry".