Organizatorii se asteapta ca vanzarile sa ajunga la peste 12 milioane de dolari. "Fine Chinese Ceramics and Works of Art" ar trebui sa continue succesul inregistrat de editia din martie "Asia Week", cand 23 dintre obiectele licitate au fost vandute cu preturi de peste 100.000 dolari, trei dintre lucrari atingand adevarate recorduri in materie, intre care si un vas din secolul XIV care s-a vandut cu doua milioane de dolari. Sothesby's va oferi in septembrie mai multe lucrari considerate adevarate comori, intre care si doua dulapioare lacuite din dinastia Ming, impodobite cu sigiliul Imparatului Wanli (1573-1619).
Obtinute in 1918 din Beijing, aceste doua piese fusesera luate dintr-un templu aflat in interiorul Palatului Imperial. Avand aproape cinci metri inaltime, aceste dulapuri de mari dimensiuni sunt in stare perfecta, fara nici cea mai mica zgarietura. Exteriorul acestora este impodobit cu peisaje fabuloase in stil "Shangri-La", munti incetosati si rauri care atrag atentia privitorului asupra usilor masive si delicat lucrate. Pretul estimat pentru aceste dulapuri este de 1-1,5 milioane de dolari. Atractia principala a licitatiei este un set de trei vaze Ming din portelan, alb cu albastru, fiecare o capodopera a genului, realizate la distanta de un secol una de cealalta. Acestea ofera posibilitatea analizarii schimbarilor politice si artistice intr-un moment crucial al istoriei chineze-secolul XV.
Una dintre aceste vaze, model "meiping", a fost folosita pana anul trecut drept veioza de catre celebrul filantrop Laurance S.Rockefeller la resedinta acestuia din New York. Cu o inaltime de aproape 40 de cm,este una dintre cele mai mari vaze Ming existente,iesind in evidenta si prin finetea realizarii si decorarii. Imaginea centrala include sase fructe diferite, realizate cu o precizie aproape maniacala, fiecare fruct parand real.Portelanul de un alb crem este tratat in stilul perioadei, ca un pergament foarte incarcat de simboluri si ornamente, specific pentru secolul XIV. Vazele din perioada Yongle sunt decorate intr-o maniera lirica, albastrul de cobalt folosit avand o puritate care nu a mai fost atinsa sute de ani. Un vas alb cu albastru de dimensiuni mai mari, in forma guan, realizat in jur de 1440, este impodobit cu imginea fioroasa a unui dragon care zboara printre nori. Aceasta imagine este in fapt o declaratie politica facuta intr-o perioada tumultoasa din istoria Chinei, afirmand autoritatea Fiului Cerului. Sub infatisarea unui dragon puternic si totusi binevoitor, folosindu-si ghearele puternice si corpul incolacit si acoperit de solzi, acesta aduce ploaia, fertilitatea si prosperitatea poporului chinez. Organizatorii estimeaza vanzarea pentru 150.000 dolari. Alta piesa deosebita este o vaza meiping din 1460, provenind dintr-o celebra colectie reunita din 1930 de faimosul colectionar din Shanghai, J.M. Hu. Imaginea prezinta un calaret insotit de un aghiotant si un servitor care duce cosurile cu mancare si vin, atmosfera generala fiind subliniata de copacii batuti de vant. Expertii considera ca vasul prezinta un episod istoric, "Xiao He urmarindu-l pe Han Xin la lumina lunii", intrat in legenda ca un exemplu de onoare si implinirea datoriei pentru Imparat. Alte trei piese unice, care vor fi oferite spre vanzare, arata dezvoltarea conceptului Imperial in timpul dinastiei Qing. Prima este un exemplar foarte rar, o pictura la scara mare il infatiseaza pe printul Guo (1733-1765), cel de al saselea fiu al imparatului Yongzheng si fratele vitreg al imparatului Qianlong. Reprezentari ale curtilor imperiale, cu toate personajele pictate in simetrie rigida, erau de fapt imagini propagandistice ale autoritatii statului. In acest context, printul Guo este un personaj rebel, care incalca regulile stabilite de milenii.
Despre acest personaj istoria neoficiala a inregistrat numeroase amanunte picante: la sapte ani, prefera sa se joace cu artificiile in loc sa urmeze cursurile, fugea in prezenta imparatului (un afront greu de iertat), si in general incalca toate regulile scrise si nescrise, spre oroarea conservatorilor de la curtea imperiala. Acest mod de manifestare a individualitatii era cu adevarat revolutionar pentru acea perioada. Alte trei picturi avandu-l ca subiect pe printul Guo sunt cunoscute, dar nici una dintre ele nu a fost in ultimele decenii scoase la licitatii. Sothesby's incearca prin acest eveniment sa atraga atentia colectionarilor asupra unei comori artistice preferata de cunoscatori,introducand in mentalitatea vestica noi dimensiuni ale fenomenului artistic. August 2005