Pe scenele din Bucuresti, tinerii actori, printre care Marius Manole la Teatrul National, Mihai Bendeac si Bogdan Cotlet la Teatrul de Comedie, Serban Pavlu la Bulandra, si-au facut deja un nume si aduc public in sali. Majoritatea joaca in mai multe spectacole, in teatrele unde sunt angajati, dar si in altele independente, unde colaboreaza.
Astfel, ei pot ajunge sa aiba peste cinci roluri intr-o stagiune. Pe langa asta, multi aleg sa intre si in emisiuni sau seriale TV, ca Marius Manole in `Martor fara voie`, Andreea Bibiri in `Daria, iubirea mea` si Costel Cascaval in `Pacatele Evei`. Motivul e simplu: de aici primesc mult mai multi bani decat le poate asigura jocul pe scena.
In provincie e jale
Actorii din provincie care nu au norocul sa joace in telenovele trebuie sa se multumeasca cu maximum 500 de lei pe luna cu care sunt platiti conform Legii de salarizare a bugetarilor.
La Braila, directoarea teatrului, Veronica Dobrin, a obtinut de la consiliul local pentru cei mai tineri din trupa, ca Emilian Oprea, Raluca Ganga, Liviu Pintileasa, locuinte de serviciu si transport gratuit. `Ei joaca in multe spectacole, au fani deja in randul tinerilor, insa nu-i pot plati mai mult`, declara Dobrin. In ultimii doi ani, cu exceptia unei scurte perioade in ianuarie-februarie 2006, teatrele nu au mai putut face angajari din cauza blocarii de posturi pentru bugetari.
Salveaza telenovelele
Mult mai usor si-au gasit colaborari cei care au absolvit si au ramas in Bucuresti. Cu zece ani in urma, Victor Rebengiuc a angajat la Bulandra nu mai putin de opt proaspeti absolventi, printre care Serban Pavlu, Vlad Zamfirescu si Andreea Bibiri. Acum, Teatrul de Comedie atrage tot mai multi tineri colaboratori. `La colaborari ei castiga mai bine de un salariu`, explica George Mihaita, directorul teatrului. `Primesc 100, 150 lei de reprezentatie, astfel ca pot castiga si 1.200-1.500 de lei pe luna`. In aceasta situatie, dezavantajul major e ca directorii de teatru nu pot conta pe actorii colaboratori. Acestia joaca si in alta parte, iar cand ajung la televiziuni, programul lor se incarca atat de mult incat renunta la repetitii. O solutie ar mai fi teatrele independente.
Anul trecut, Teatrul Luni de la Green Hours si-a platit actorii din fonduri proprii cu 50 de lei de reprezentatie. Dar, cum a obtinut o finantare de 10.000 de euro de la Administratia Fondului Cultural National (AFCN), Voicu Radescu, directorul teatrului, a putut creste plata la 100 de lei de spectacol. In 2007, o reprezentatie e platita cu 60 de lei, iar daca teatrul va obtine iarasi bani de la AFCN, suma se va dubla.
Exceptia Manole
In `Inima de caine`, montat in 2005 de Yuriy Kordonskiy la Teatrul National, Marius Manole s-a facut remarcat intr-atat incat a primit si o nominalizare de la UNITER pentru cel mai bun actor in rol principal. La doar 28 de ani, cat are acum, a reusit sa se impuna, insa traseul sau n-a fost lipsit de hartoape.
Acum, cand joaca in Bucuresti, unde a avut un rol principal si in serialul `Martor fara voie`, difuzat de Antena 1, Marius Manole castiga mai mult din colaborari decat ca actor angajat. Chiar daca la Teatrul National, directorul Ion Caramitru a decis sa-l treaca la categoria I de salarizare, pentru ca `el face de trei ani ceva exceptional`, salariul lui nu depaseste 1.500 de lei. Din colaborari insa a castigat in 2006 cate 100-200 de lei de reprezentatie la Teatrul Luni de la Green Hours, 300 de la Braila si 300-400 de la ArCuB.
Nu uita ca atunci cand a fost angajat la Braila primea 170 de lei salariu si locuia in cladirea teatrului. Acum, un alt coleg de-al lui de la Teatrul National, Daniel Badale, se gaseste intr-o situatie similara, chiar daca primeste un salariu de 1.300 de lei fata de 500, cat avea inainte de a veni in Bucuresti. Badale a venit in stagiunea aceasta de la Botosani la Teatrul National, dupa ce i-a cucerit pe specialisti, dar si pe Caramitru, cu rolul sau din `Ivan Turbinca`. Proaspat angajat in Bucuresti, actorul nu are inca roluri la televiziuni sau in spectacole independente. Deocamdata, cladirea teatrului ii tine loc si de locuinta.
Acum, la doar un an de la absolvire, Mihai Bendeac castiga, in cele mai bune luni ale sale, 7.000-10.000 de lei. In lunile mai proaste nu trece de 2.000. Pentru banii acestia, face de toate, de la emisiunea `Mondenii` de la Prima TV, unde joaca si scrie si scenariul, pana la prezentari de evenimente si concerte si, bineinteles, teatru. `Nu vreau sa ma rup de teatru, dar de noua luni nu am mai repetat`, declara el.
Lege noua
Cresc salariile cu 50%
Noua lege a institutiilor si companiilor de spectacole si concerte se afla acum pe circuitul de avizare. A trecut de Ministerul Administratiei si Internelor si mai asteapta avizare de la Ministerul Muncii, Ministerul Finantelor si Ministerul Justitiei. Ioan Onisei, fost secretar de stat la Ministerul Culturii, care s-a ocupat de aceasta lege, spune ca ea prevede un nou sistem de salarizare. In primul rand, salariile actorilor vor creste cu cel putin 50%, iar teatrele le vor putea creste salariile proportional cu performantele profesionale.
`Din pacate, artistii sunt salarizati ca toti bugetarii, astfel incat acum conteaza mai mult vechimea. Tinerii fac sali pline si tin scandura, dar au salarii mici`, a explicat Onisei. Directorii de teatre vorbesc despre sistemul de recompense din alte tari, ca Ungaria si Polonia, unde actorii sunt platiti in functie de performante. Ei sunt nemultumiti ca nu mai pot angaja si ca nu le pot da salarii mai mari tinerilor. Schema de salarizare actuala, dupa legea veche, nu le permite asta.
`Salariile sunt foarte mici, in jur de 300-400 de lei pentru incepatori, rusinos de putin`, spune Alexandru Darie, directorul Teatrului Bulandra. `In arta trebuie sa fie o competitie deschisa, iar performanta se obtine prin box-office, prin critica, prin recunoasterea publica`, adauga Ion Caramitru, directorul Teatrului National.
Catalina George