De la inceputul secolului XIX pana in 1920 multi dintre marii pictori ai Frantei - si nu numai - au trecut prin atelierele Academiei Colarosi, iar aceasta institutie astazi aproape uitata avea sa joace un rol crucial in arta europeana. Academia a fost fondata in 1815 de un anume parinte Suisse, care mai tarziu i-a vandut-o unui anume Crebassol. In primii ani prea putini artisti - mai ales amatori - au ales sa vina in studiourile academiei. Abia dupa ce scoala a fost cumparata de un italian, fost model, Filippo Colarossi, a devenit tot mai populara, mai ales in randul tinerilor. Colarossi, sculptor nu lipsit de talent, si-a dat seama ca mai ales tinerii au nevoie de o alternativa la Ecole des Beaux Arts, institutie guvernamentala unde experimentele si avangarda erau strict interzise, fiind preferat stilul academic, conservator si deja imbatranit. Un loc unde sa fie liberi sa se exprime, sa lucreze, sa se imprieteneasca, o academie a viitoarelor generatii. Inceputurile au fost modeste, dar promitatoare.
Cel care i-a dat numele, Filippo Colarossi, venise din satul Piccinisco, din Abruzzi, si lucrase mult timp ca simplu model pentru pictorii parizieni, prilej cu care se familiarizase cu numeroase trucuri si tehnici. Avea la randul sau sa incerce sa realizeze lucrari originale, orientandu-se spre sculptura, fara prea mare succes dar cu un talent autentic, din pacate prea putin cultivat.
Dupa 1870 Academia Colarossi s-a mutat pe 10 rue de la Grande-Chaumiere, in Montparnasse, Paris, cand deja era una dintre cele mai populare scoli de arta din Franta, depasita ca notorietate doar de Academie Julian . Si aici climatul si ideile erau mult mai relaxate, chiar liberale. Se acceptau experimentele, nu erau respinse noile curente si idei, femeile se puteau inscrie fara oprelisti. Scoala particulara si atelier, Academia Colarossi a fost mereu asaltata de tinerii artisti, care imbinau astfel boema si pictura, sculptura sau grafica. Mai mult, intr-o suprinzatoare deschidere, aici puteau studia si femeile, alaturi de un numar impresionant de tineri artisti straini. Prima profesoara a fost artista Frances Hodgkins, o alta premiera stabilita de academie in 1910. Se punea accent pe lucrul dupa model, mai ales dupa nud, se tineau scurte expuneri de anatomie, fiind foarte apreciate curente precum impresionismul. Era una dintre cele mai bune si mai moderne scoli de arta din Europa, iar numerosi artisti veneau aici fie si pentru scurt timp, atrasi de faima academiei si de atmosfera de aici.
Din pacate, in urmatorii ani, mai ales in timpul razboiului, numarul de studenti a fost tot mai mic, iar Academia Colarossi nu a mai putut rezista financiar, fiind inchisa in 1920. Tot atunci sotia lui Colarossi a ales sa distruga arhivele institutiei, fiind astfel pierduta o adevarata comoara documentara. Cine stie ce secrete si informatii se gaseau aici ? Nici pana astazi nu se stie exact de ce doamna Colarossi a ales sa distruga hartiile.
Printre studentii Academiei Colarossi s-au numarat :
Lucy Bacon, Gustave Claude Etienne Courtois, Camille Claudel, Emily Carr, George Grosz, Prudence Heward, Paula Modersohn-Becker, Amedeo Modigliani, Theophile-Alexandre Steinlen, Max Weber, Juan José Calandria, Camilo Egas. Chiar daca dintre toti cel mai cunoscut ramane Amedeo Modigliani, nici ceilalti nu erau, mai ales in epoca, necunoscuti. O institutie importanta pentru istoria artei europene, prea putin cunoscuta astazi.
Foto : nrsd.net
August 2008