Dupa ce au cunoscut o relativa "inforire" in perioada comunista, care le-a utilizat ca mijloc de propaganda, uneori desantata, mergand pana la cultul personalitatii, artele plastice din Romania trec printr-o relativa decadere, datorita in parte debusolarii artistilor, care in lipsa ideologiei si comenzii de partid nu s-au putut adapta la noile conditii sociale si economice, cat si absentei unui cadru economic, social si legislativ adaptat noilor conditii.
Daca adaugam la toate acestea si perspectiva integrarii Romaniei in U.E. vom avea un tablou sumbru al calitatii actului artistic cat si al vietii artistilor creatori.
Intrarea in U.E. va insemna pentru Romania intelegerea ca pe plan economic vom avea un rol limitat de cerintele pietei europene de productie si consum, in schimb putem avea sansa ca in domeniul identitatii culturale sa ne putem afirma, in conditiile respectarii legilor cererii si ofertei, dar pastrandu-ne calitatea de creatori autentici si originali.
Pentru aceasta este necesara crearea unui pachet de legi dedicate vietii si calitatii artistului, de realizare socio-profesionala si raportare a acestuia la puzzle-ul social intr-o anumita ierarhie a valorilor cat si producerii si comercializarii interne si externe a operelor de arta.
Acest set de legi va trebui armonizat cu legile in domeniuu ale U.E. astfel ca artistul si opera sa sa poata circula cu adevarat liber, fara ajutorul statului.
Trebuie sa se porneasca de la intelegerea faptului ca artistul plastic creaza patrimoniu la prima mana prin simpla lui manifestare artistica, aceasta insemnand ca el de cand a scos lucrarea din atelier aceasta devine "marfa" si se supune legilor comerciale. Acest tip de "marfa" de lux trebuie sa aiba un sistem propriu de promovare, expunere si comercializare acoperit de specialisti care in Romania nu exista inca intr-o asemenea calitate si cantitate incat sa putem vorbi de un sistem.
Lantul acesta se compune din artist-impresar-dealer de arta-galerist-massmedia specializate-critic specializat. In fapt, acest lant reprezinta tot atatea profesii liberale si fara coerenta si corecta lor articulare, cultura plastica romaneasca nu se va putea integra cu sanse de real succes in U.E. si in marele "concert" cultural mondial. Numai asa cultura plastica romaneasca se poate autofinanta si chiar aduce bani la buget.
Pe langa acest set de legi privitoare la crearea si articularea acestui lant artist-opera-colectionar (public) se impune, cu maxima urgenta, evaluarea corecta (in raport cu piata interna si externa) a patrimoniului aflat in muzee si colectii de stat, relaizarea unei corecte ierarhizari valorice la care sa se poata alinia piata artei contemporane. Acest lucru se poate face prin scoaterea la licitatie, schimburi intre muzee si achizitii la pretul pietei al operelor de arta.
In momentul actual acest patrimoniu are valoare de inventar care se "indexeaza" administrativ in raportul leu/dolar (EURO).
Gheorghe Gogescu
Artist plastic