Anul acesta pe 31 octombrie se implinesc 380 de ani de la nasterea pictorului olandez Jan Vermeer, unul dintre reprezentatii de seama ai stilului baroc. Daca in timpul vietii reputatia sa nu a depasit-o pe cea a unui artist de provincie, mai tarziu a crescut, asezandu-l printre cei mai mari pictori olandezi ai varstei de aur.
Vermeer a intrat in istoria artei pentru talentul sau unic de a folosi lumina si umbra, intr-o maniera diferita de a contemporanilor lui. Structura geometrica a tablourilor joaca un rol important. Folosirea efectelor de lumina dau impresia unor scene in aer liber, nefolosind niciodata tonuri inchise pentru redarea umbrelor. In acest sens, filosoful Gilles Deleuze sublinia ca “Vermeer a inlocuit clarobscurul cu complementaritatea si contrastul culorilor.”
Desi abordarile sale au atins si subiecte istorice sau religioase, dealtfel, atat de comune la artistii din apusul Europei medievale, totusi, tema in slujba careia si-a pus intrega putere creatoare a fost viata de zi cu zi a clasei sociale de mijloc, din care el insusi facea parte. Vermeer a pictat si doua tablouri cu vederi din orasul in care s-a nascut in toamna anului 1632: Vedere din Delft (1660) si Straduta.
Atmosfera de pace pe care o degaja panzele artistului se datoreaza in buna masura metodei prin care el delimiteaza riguros granitele interioarelor prezentate. Astazi, geniul lui Vermeer este indeobste cunoscut, dar el a fost redescoperit si apreciat abia la doua secole dupa moartea pictorului.
Intreaga opera a lui Jan Vermeer, considerata autentica, cuprinde 37 de tablouri. Una dintre cele mai cunoscute capodopere ale acestuia este “Fata cu Turban” sau “Fata cu cercel de perla”, pe care criticii de arta o supranumesc “Mona Lisa Nordului ”, aluzie la lucrarea lui Leonardo da Vinci.
Este neclar daca aceasta pictura nedatata a fost sau nu comandata, iar daca s-a intamplat acest lucru, de catre cine. In tot cazul, este cert ca Vermeer s-a straduit sa surprinda momentul in care tanara, probabil chiar Maria, fiica lui Vermeer, isi intoarce privirea lasand sa iasa in evidenta un cercel stralucitor cu perla. Pictura se gaseste in prezent la muzeul Mauritshuis din Haga.
Titlul romanului pe care se bazeaza filmul regizat de Peter Webber, “Girl with a Pearl Earring” (2003), a fost inspirat din aceasta lucrare a pictorului olandez.
Sursa foto: wikipedia.org
I. C.
editor artline.ro