Avi Avital si o calatorie in lumea Venetiei lui Antonio Vivaldi
Avi Avital este singurul dintre cei de mai sus pe care nu l-am ascultat cantand live niciodata. Insa i-am admirat precedentele discuri aparute la casa Deutsche Grammophon. Ceea ce se poate spune despre Avi Avital, un muzician nascut in Israel in 1978, este ca, in mod sigur, are carisma: el a facut pentru instrumentul de care este indragostit, mandolina, cam ce au facut Andres Segovia si Julian Bream pentru chitara clasica – impunerea instrumentului pe scena de concert ca prezenta solistica.
Sigur, greu iti imaginezi ca mandolina poate fi o veritabila prezenta solistica: Avi Avital, cu tehnica lui desarvarsita, cu muzicalitatea iesita din comun si cu arta de a face ca mandolina sa sa sune ca o vioara, un flaut si un violoncel (dupa cerinte) reuseste aceasta performanta.
In plus, ce iti poti imagina mai frumos si ingenuu de ascultat la un inceput de primavara decat muzica lui Vivaldi, creatorul care si-a legat existenta de Venetia? Cred ca dintre toti compozitorii, Vivaldi are cele mai mari sanse sa scoata pe oricine din depresie, asa ca merita ascultat acest album Vivaldi interpretat de Avi Avital si Orchestra baroca din Venetia. Gasim aici si un concert gandit in original pentru mandolina si orchestra de Vivaldi, dar si transcriptii dupa concerte pentru flaut, dar si vioara si orchestra (printre care si celebrul “Vara” din ciclul “Anotimpurile”) si chiar un cantec venetian, interpretat alaturi de un star al operei de astazi: tenorul Juan Diego Florez.
Discul va fi difuzat in 27 aprilie la Radio Romania Muzical, de la ora 19.00.
Andreas Ottensamer si conexiunile ungare ale lui Johannes Brahms
Pe Andreas Ottensamer l-am ascultat in concertele Orchestrei Filarmonicii din Berlin, postate in arhiva Digital Concert Hall; el este de 4 ani prim-clarinetist al acestei celebre orchestre, printre cele mai bune din lume, pe care o vom putea admira si la Bucuresti in 3 septembrie 2015, intr-un concert din cadrul Festivalului Enescu. Andreas Ottensamer are insa doar 26 ani (pe care-i va implini in 4 aprilie) – si nu doar ca are un angajament permanent important, dar desfasoara si o intensa activitate solistica, concretizata, printre altele, si in realizarea a doua discuri. Ultimul dintre ele este si cel care s-a lansat in 23 martie 2015: “Brahms – The Hungarian Connection”. Spre deosebire de primul disc, consacrat unor lucrari pentru clarinet si orchestra, acest al doilea disc este unul pentru ansamblu cameral cu clarinet.
Andreas Ottensamer il iubeste pe Johannes Brahms, compozitorul romantic german ce a marcat muzica secolului al XIX-lea; Ottensamer este pe jumatate maghiar si implicat si in proiecte neconventionale, asa cum este ansamblul The Philharmonics (ce face acest ansamblu alcatuit din membri ai Filarmonicilor din Viena si Berlin puteti vedea aici https://www.youtube.com/watch?v=1BQ8tMSdYiQ). Asa ca reteta discului “Brahms – The Hungarian Connection” , una foarte de succes si indreptata catre un public larg, era pregatita.
Avem asadar pe acest disc o lucrare “serioasa”: Cvintetul op.115 cu clarinet de Brahms, dar si prelucrari in stilul The Philharmonics, quasi-lautaresc, ale unor lucrari clasice inspirate de folclor sau chiar din folclor: dansuri ungare de Brahms, piese de Leo Weiner, dar si o suita de dansuri din Transilvania (printre ele si unele romanesti).
Sa mai adaugam ca partenerii lui Andreas Ottensamer sunt vedete internationale precum violonistul Leonidas Kavakos si violistul Antoine Tamestit, alaturi de prieteni din Orchestra Filarmonicii din Berlin si ajungem la un rezultat muzical exceptional, posibil de ascultat duminica, 29 martie de la ora 13.05, la Radio Romania Muzical.
Cvartetul Borodin 70
Borodin a fost un compozitor romantic rus care a dat in 1955 numele unui cvartet care fusese infiintat in 1945, avandu-l in componenta pe legendarul, astazi, violoncelist Mstislav Rostropovici.
Cvartetul Borodin este in prezent unul dintre cele mai longevive (eu nu cunosc unul cu o istorie neintrerupta mai lunga) din intreaga istorie si in acelasi timp, unul dintre cele mai bune la nivel mondial.
Am ascultat acest ansamblu anul trecut, in mai, la Festivalul de muzica Sibiu-Hermannstadt si am remarcat seriozitatea de tip rus (bine inteleasa), o oarecare impermeabilitate la tot ceea ce tine de moda si de nou, un mod de a face muzica mai curand cerebral.
Si iata ca in 2015, Cvartetul Borodin implineste 70 ani de existenta. Evident, niciunul dintre cei care au infiintat acest cvartet nu mai apare astazi in componenta lui; insa s-a pastrat o traditie, mai ales in ceea ce priveste interpretarea muzicii lui Dmitri Sostakovici. Pentru cine nu stie, Sostakovici a fost unul dintre cei mai importanti compozitori rusi din secolul XX, cu o creatie extrem de extinsa in toate genurile (inclusiv mai usor accesibila muzica de film); sunt cunoscute si povestile create in jurul relatiei sau non-relatiei sale cu regimul stalinist. Cert este insa ca Sostakovici ramane unul dintre marii compozitori universali de secol XX, autor, printre altele, si a 15 cvartet de coarde. Din 1946, Cvartetul Borodin a lucrat indeaproape cu Dmitri Sostakovici si a asigurat prima auditie a mai multe dintre aceste 15 cvartete; Cvartetul Borodin este recunoscut si astazi drept reper in interpretarea muzicii lui Sostakovici.
Asa ca este de inteles de ce in acest an aniversar, Cvartetul Borodin a ales sa inregistreze pe disc trei dintre cvartete de Sostakovici – numerele 1,8 si 14. Discul se lanseza in 23 martie 2015 la casa londoneza Decca si este un festin pentru cunoscatori... si nu numai.
Toate discurile prezentate vor fi disponibile si in Romania, in magazinele de specialitate si pe site-urile www.emag.ro si www.getmusic.ro.
Cristina Comandașu
Martie 2015