Pe data de 21 mai a implinit 42 de ani de viata. A rezistat atata vreme, cu toate ca nu putine au fost momentele dificile pe care le-a traversat si a reusit sa devina un adevarat brand. Tineri si batrani, deopotriva, se uita la ea. Este vorba despre `Teleenciclopedia`, al carei secret de longevitate ni-l dezvaluie producatorul Gabriela Nuta.- Cat la suta credeti ca reprezinta vocile de neconfundat (ma refer aici la Mariana Zaharescu, Florian Pittis si Lucia Muresan) in succesul de care se bucura `Teleenciclopedia`?- Raspunsul nu poate fi exprimat in procente. Matematica invatata la scoala nu cuantifica timbrul exceptional, talentul ori daruirea. Suntem norocosi ca asemenea oameni ne sunt alaturi. De altfel, de 42 de ani, lectura comentariilor a fost incredintata unor personalitati. Primele `voci` ale `Teleenciclopediei` au fost Mariana Zaharescu si Dinu Ianculescu. Cand eram pustoaica si ma intrebau prietenele cum as vrea sa fie viitorul meu sot, le spuneam: `N-are importanta cum arata, dar, neaparat, trebuie sa aiba vocea lui Dinu Ianculescu!`- Cum a luat nastere acest concept si care este, dupa parerea dvs., secretul longevitatii acestei emisiuni? - Cei care, in 1965, erau in floarea varstei isi amintesc, probabil, ca atunci cand gaseau descrieri ale unor tari indepartate ori ale animalelor exotice intr-o revista, nu o puteau lasa din mana. Iar daca avea si ilustratii, era pastrata ca un bun de pret!...`Teleenciclopedia` a oferit acelei societati : avide de noutate : o cale de a visa. Deodata, sute de mii de oameni porneau in calatorii imaginare, luau parte la safari, patrundeau in jungla amazoniana, unde intalneau populatii primitive, sau imbracau costumul de scafandru si admirau recifele de corali. Cred ca, de aceea, generatii intregi de telespectatori au ramas fidele celei mai longevive emisiuni din Romania: pentru ca le-a inseninat copilaria, adolescenta, maturitatea, intr-un timp in care era greu sa te mai bucuri de ceva.Orice emisiune, care : ani de-a randul : are un public fidel si inteligent, este realizata cu multa munca si fara compromisuri in privinta calitatii. Altfel, `sclipiciurile` superficialitatii incanta pentru scurt timp, iar entuziasmului ii ia locul scaderea brusca de audienta.- Ponderea tinerilor in segmentul de populatie care urmareste `Teleenciclopedia` este semnificativa? Care este publicul tinta pe care il vizati?- O estimare a publicului nostru tanar din aceste prime luni ale anului ne-a adus la cunostinta ca o medie de aproape 100.000 de tineri cu varsta cuprinsa intre 18-49 de ani, din orase, asa cum scrie la carte, ne privesc in fiecare editie, iar din toata tara, de la inceputul lui 2007 pana acum, ne-au urmarit aproape un milion de telespectatori in medie de fiecare data. In ceea ce priveste `publicul tinta`, raspunsul e simplu: curiosii de toate varstele!Melodia genericului e aceeasi de 42 de ani- Cum arata `Teleenciclopedia` inainte de Revolutie si ce s-a schimbat acum?- Realizatorii emisiunii au pus accent pe traditie. Dupa un timp, `Teleenciclopedia` a devenit atat de inradacinata in constiinta oamenilor, incat a-i schimba formatul a fost considerat un element de mare risc. Istoria marcilor celebre este plina de `gafe` infaptuite in numele innoirii cu orice pret. Pana acum, nu s-a luat in calcul schimbarea formatului emisiunii, telespectatorii vor fi cei care ne vor atentiona cand vor dori asta. Deocamdata audienta este constanta si peste cea a televiziunilor comerciale, pe acelasi tronson orar. - Productiile sunt numai preluari de la alte televiziuni, sau sunt si productii romanesti? Comentariile sunt si ele preluate cu totul sau adaptate?- Toate documentarele sunt straine, majoritatea fiind creatii BBC. Mi-as dori sa prezentam si productii romanesti, dar ele trebuie sa indeplineasca doua conditii: sa aiba acelasi format si aceeasi calitate cu care sunt obisnuiti telespectatorii emisiunii. Stiu ca exista oameni capabili sa atinga un asemenea standard, dar, din nefericire, la noi inca se mai considera ca e mai ieftin sa cumperi un documentar decat sa-l faci. Bine, dar nimeni n-o sa realizeze filme despre domnitorii romani si domnitele lor, ori despre insectele din padurile noastre. In fine, asta e o alta discutie...Nu preluam niciodata un comentariu ca atare, fiecare text trece prin multiple `rafinari`. Probabil, pentru ca scoala romaneasca a fost si este ceva mai dificila decat cea occidentala, iar elevii sunt (in)dopati cu teorie, s-a constatat ca, deveniti telespectatori, ei prefera informatii stiintifice numeroase, lucru rar in textele creatiilor straine. Consultantii emisiunii trebuie sa stie totul despre tot!- Cam la cat se ridica costurile unei editii?- Putin peste 1.000 de euro.- Cati oameni lucreaza pentru realizarea unei editii, cam cate ore si exact care sunt, in mare, etapele?- Suntem o echipa putin numeroasa, dar harnica. `Metodele de fabricatie` ale emisiunii nu sunt secrete, insa, probabil ca nu-s atat de `palpitante` pe cat credeti. Cert este ca ne ia mai mult timp decat ar dori familiile noastre. Vorba lui Tudor Vornicu a ramas celebra: `Televiziunea se face cu fete batrane!` `Sau` : as indrazni eu sa completez : `cu unele care se poarta ca atare!`.De 20 de ani, realizatoarea acestei emisiuni este Cornelia Radulescu. Ar fi corect sa spun ca ea a impus, cu adevarat, aceste standarde de calitate foarte inalte, in care orice marunt detaliu e nu important, ci importantisim.- De cate ori s-a schimbat pana acum melodia genericului? Care a fost prima?- Melodia genericului e aceeasi de 42 de ani : o inspirata compozitie a lui Nicolae Kirculescu. Acum ceva timp, s-a facut o `concesie` modernismului si a fost `imbracata in haine noi` de Petru Margineanu : un reprezentant foarte talentat al tinerei generatii de muzicieni.- De cat timp sunteti producatoarea emisiunii?- Lucrez la `Teleenciclopedia` de sapte ani si am preluat atributiile de producator la inceputul acestui an.- Cati producatori s-au schimbat de-a lungul timpului?- In cele patru decenii de emisie au fost numai cinci: Dumitru Udrescu, Adolf Oprescu, Toma Popescu, Ioan Ionel si Cornelia Radulescu. Putini, dar buni!La TVR s-au organizat alegerile pentru reprezentantii salariatilor in CASocietatea Romana de Televiziune (SRTv) a organizat, ieri, alegeri pentru desemnarea celor doi reprezentanti ai salariatilor in Consiliul de Administratie (CA), iar castigatorii vor fi anuntati astazi, potrivit Departamentului de Comunicare al TVR. Votul a avut loc la sediul TVR din Bucuresti si la studiourile teritoriale TVR Cluj, TVR Craiova, TVR Iasi si TVR Timisoara intre orele 7.00 si 21.00. La alegeri, s-a putut inscrie orice persoana salariata a TVR sau care nu este salariata a televiziunii publice.Directorul general al SRTv propune Parlamentului primii doi candidati clasati pentru calitatea de membru titular in CA, iar urmatorii doi, pentru calitatea de membru supleant. Al treilea clasat va fi supleantul primului clasat, iar al patrulea clasat va fi supleantul celui de-al doilea clasat. Concursul pentru ocuparea celor doua locuri rezervate salariatilor TVR in Consiliul de Administratie al SRTv este organizat ca urmare a demiterii fostului Consiliu de Administratie. Acesta a fost demis dupa ce raportul de activitate al SRTv pe anul 2006 a fost respins in plenul Parlamentului. (A.P.)Echipa emisiunii Realizator: Cornelia RadulescuProducator: Gabriela NutaEditor imagine: Simona GalburaRedactor: Florin Mihailescu-BrailaIlustratie muzicala: Gabriel PurdeaPostprocesare sunet: Eugenia GrigoreOrganizator productie:Denis CorneaAnamaria Preda