» In acest an, Academia Europeana de Film (EFA) sarbatoreste 20 de ani de existenta. » Ceremonia decernarii premiilor EFA are loc pe 1 decembrie, la Berlin.» Cineastul Wim Wenders s-a implicat inca de la inceput in activitatea EFA.» Va amintiti cateva dintre cele mai inedite momente ale primei ceremonii de decernare a Premiilor Academiei Europene de Film?— La acea data, noiembrie 1988, eram coplesiti de emotie pentru ca stransesem un fantastic grup de prieteni si pe cativa dintre cei mai proeminenti colegi – din Nord si Sud si, mai important, din Est si Vest. Intr-un context politic in care Europa inca era divizata (si intr-un oras impartit si el), a fost foarte impresionant cand Nikita Mihalkov a fugit spontan spre scena, cu o punga plina cu caviar rusesc, si i-a dat-o lui Curt Bois, care tocmai isi tinea discursul de dupa primirea premiului pentru rol secundar masculin in "Wings of Desire". Am avut cu totii lacrimi in ochi cand cineastul georgian Serghei Paradjanov a aparut si el, complet neasteptat, pe scena pentru a-i inmana o amuleta personala Giulettei Masina, sotia lui Federico Fellini, care il omagia pe Marcello Mastroianni pentru intreaga cariera. si apoi, a fost momentul amintit in legatura cu Premiile EFA 2006, de la Varsovia, prima ceremonie tinuta in Europa Centrala si de Est – cand Krzysztof Kieslowski a primit premiul pentru Filmul European al anului 1988, a spus: "Sper ca Polonia apartine Europei!". Aceasta propozitie arata cat de mult s-a schimbat deatunci Europa. Credeti-ma! Noi, cineastii din intreaga Europa, dotati cu talentul imaginatiei, n-am fi putut nici in cele mai marete visuri sa ne imaginam cat de diferit urma sa fie continentul nostru azi, in 2007, cand sarbatorim a 20-a aniversare a Academiei Europene de Film. » In cadrul acelei prime ceremonii, István Szabó a anuntat in numele colegilor sai ca ati decis sa infiintati o Academie Europeana de Film. Cum si de ce s-a nascut aceasta idee?— Era clar ca trebuia facut ceva pentru a sprijini filmul european, care la sfarsitul anilor ‘80 se gasea intr-o criza profunda. Publicul isi pierduse cumva increderea in filmele noastre, iar noi, cineastii, ne pierdusem increderea in noi insine. Trebuia sa opunem ceva puterii crescande a Hollywoodului, dar stiam ca ar fi fost gresit sa dam vina pe "ceilalti". NOI trebuia sa redescoperim calitatile divertismentului (in engl. entertainment), NOI trebuia sa intelegem ca film de autor nu inseamna sa faci filme pentru tine; NOI trebuia sa invatam cum sa facem filme locale, cu care sa recucerim publicul european. Deci ideea infiintarii Academiei Europene de Film s-a nascut in ideea sustinerii si promovarii cinematografului european si in cea a transmiterii experientei noastre catre generatia tanara. Pe scurt: ca sa devenim responsabili de contributia noastra la cultura europeana. » Cine v-a sustinut in concretizarea acestui plan?— Sunt trei persoane pe care vreau sa le mentionez si carora vreau sa le multumesc, pentru ca fara sprijinul lor politic si fara imboldul lor artistic si intelectual n-ar fi existat EFA – Volker Hassemer, senatorul Berlinului pentru Cultura la acea vreme, colegul meu István Szabó, care s-a dedicat pana azi Academiei (el a formulat Apelul Regizorilor Europeni, semnat de 14 cineasti, printre care Theo Angelopoulos, Ingmar Bergman, Federico Fellini, si care a devenit Credo-ul asociatiei noastre), si ultimul, dar cu siguranta nu si cel din urma, Ingmar Bergman, care a fost primul nostru presedinte si un erou pentru multi dintre noi.» Atat de multe lucruri s-au intamplat in Europa in acesti 20 de ani... Puteti descrie impactul acestor transformari asupra Academiei si asupra premiilor?— Pai, in primii ani am avut de-a face cu vreo 20 de tari producatoare de filme. Azi, numarul lor e mai mult decat dublu. Acesta e si motivul pentru care am renuntat acum 10 ani la sistemul juriului si al comitetelor de selectie nationale, inlocuindu-le cu proceduri mai democratice. Acum, oricine din industria europeana de film poate propune un film, iar membrii EFA sunt cei care voteaza si nominalizatii, si premiile. "Sa gandim ca niste europeni!" – asta vrem sa facem impreuna cu membrii nostri. "Luptati pentru filmele care au un potential european si lasati nationalul in spate!" Azi, in al 20-lea an, pot spune ca am facut un mare pas inainte. » Care credeti ca sunt marile realizari ale Academiei Europene de Film?— In primul rand, a construit punti intre industrie si talente. Nu facem lobby pentru interesele nici unui grup, noi oferim un camin european tuturor sectoarelor din domeniu. In al doilea rand, ne-a facut sa acceptam diversitatea si sa ne si placa. Oricine a venit la una dintre editiile ceremoniei a savurat atmosfera unica de intalnire de familie multiculturala, conspiratia oamenilor legati prin curiozitate si prin pasiunea pentru film. In al treilea rand, EFA a oferit o platforma tot mai mare pentru promovarea filmelor. In acest an, ceremonia va fi transmisa in 60 de tari europene si nu numai. Aceasta e, intr-adevar, o mare realizare.» Cum vedeti Premiile Academiei Europene de Film peste 20 de ani?— Daca ma gandesc la cat de mult s-a schimbat lumea in ultimii 20 de ani, mi-e foarte greu sa fac predictii. Dar voi spune asa: in 1988, cand am inceput, nu exista internet, nu existau telefoane mobile, iar revolutia digitala era abia la inceput – ca sa nu mai vorbim despre situatia politica. Oricum va fi lumea, oricum va fi cinematograful in 20 de ani, stim cu totii ca fiecare schimbare e o provocare si in fiecare provocare – o sansa de a castiga. Trebuie sa tinem ochii deschisi, sa invatam si sa ne pastram capacitatea de a ne reinventa. Istoria efaAcademia Europeana de Film e condusa de Wim Wenders si ii are drept cancelari pe Nick Powell si Volker Schlöndorff. Din comitetul de conducere fac parte, printre altii, Brenda Blethyn, Nikita Mihalkov si István Szabó. Jeanne Moreau si Sir Ben Kingsley sunt membri onorifici ai comitetului. EFA cuprinde circa 1.800 de profesionisti. Din Romania, acestia sunt foarte amestecati: Lucian Pintilie, Dan Pita, Cristi Puiu, Nae Caranfil, Peter Calin Netzer, Diana Dumbrava, Rona Hartner, Lucia Hossu Longin, Dan Necsulea, Cornelia Palos, Adrian Popovici, un anume Christian Carmen (producator), dar si Carmen Cristian Meybery (regizor). (Informatiile sunt luate de pe site-ul oficial al academiei.) In acest an, Cristian Mungiu e nominalizat cu "4 luni, 3 saptamani si 2 zile" la patru categorii, inclusiv la Filmul European al anului. La noi, ceremonia de la Berlin va fi redifuzata de HB0 in luna decembrie. Interviul cu Wim Wenders ne-a fost pus la dispozitie de EFA.