Reporter: Anul trecut, Sibiul avea un cinematograf. Si anul acesta, tot unul are.
Cristi Puiu: Am inteles ca se contruieste nu stiu ce mall cu multiplex. Oricum, e o porcarie faptul ca ditamai Capitala culturala europeana are o singura sala de cinema. Si aceea, vai de mama ei. Si aici, in Casa de cultura ar trebui investiti niste bani.
R.: Au fost. Vreo 500.000 de euro.
C.P.: Unde, in termopane si astea? Incredibil, cu banii astia ar fi cumparat doua aparate de proiectie ultramoderne. Si spun asta pentru ca mai bine ar fi facut asa. Parchetul asta de bambus de prost gust si termopanele acestea oribile nu schimba datele problemei.
R.: S-a schimbat ceva intr-un an in filmul romanesc?
C.P.: Sigur ca da, s-au schimbat multe. Romania e mai prezenta. Sunt mai multe filme de fictiune, au aparut si filme documentare. Este o pozitie delicata in faza asta, este greu de tras concluzii, daca s-a castugat sau nu ceva. Nu putem avea aici o unitate de masura fotbalistica.
R.: Si filmele noi raman ancorate in eternele temele despre comunism si viata de atunci. E normal?
C.P.: Ar fi anormal si nesanatos sa fie altfel. Autorii vorbesc despre ei si despre biografia lor. Este absurd sa ii ceri unui regizor sa vorbeasca despre lucruri care nu ii apartin. Adica, in realitate, in momentul in care ai ajuns sa articulezi cu sens o faci numai cand stii despre ce vorbesti.
R.: "Moartea domnului Lazarescu" il gasesc pe DC++, "4 luni ", nu prea. E un lucru bun?
C.P.: Habar nu am. DC++ este un program de download? Pirateria nu este un lucru bun si nu cred ca se produce din ce in ce mai greu. Cred ca Cristi Mungiu a protejat filmul mai bine ca mine. Eu am fost mai la inceput, nu am supravegheat asa bine DVD-urile, deci se verifica vorba ca increderea e buna, dar verificarea e si mai buna.
R.: Ce asteptati de la ASTRA Film Fest?
C.P.: Sa vad filme. Ca sunt multe.
R.: Va influenteaza decizia publicului?
C.P.: Nu, nu. Absolut deloc. Pe mine nu ma intereseaza reactia publicului, absolut deloc. De fiecare data am facut asa cand am fost intr-un juriu.
R.: Nu avem public educat?
C.P.: Nu conteaza asta. Filmul premiat se poate suprapune peste preferintele publicului sau nu. Dar preferinta publicului nici nu ma intereseaza. Si anul trecut a venit cineva la mine care mi-a spus "nu se poate, domnule, sa premiati filmele acestea, Elod este extremist". Acum nu stiu ce au astfel de oameni de impartit. Noi am premiat filmul nu pe eroul din el.
CV de regizor
Tanar: nascut pe 3 aprilie 1967, Cristi Puiu face parte din noua generatia de regizori romani
Premii: Filmul lui, "Moartea domnului Lazarescu", a primit numeroase premii, inclusiv la Cannes
Formare: initial, Cristi Puiu a cochetat cu artele plastice, in 1990 participand la o expozitie in Lausanne (Elvetia)
Cristi Puiu, din noua generatia a regizorilor de succes, a venit din nou la ASTRA Film Fest, ca membru al juriului, la fel ca la editia de anul trecut. Fara menajamente, Cristi Puiu vorbeste despre situatia ingrata a cinematografului din Sibiu.
Reporter: Anul trecut, Sibiul avea un cinematograf. Si anul acesta, tot unul are.
Cristi Puiu: Am inteles ca se contruieste nu stiu ce mall cu multiplex. Oricum, e o porcarie faptul ca ditamai Capitala culturala europeana are o singura sala de cinema. Si aceea, vai de mama ei. Si aici, in Casa de cultura ar trebui investiti niste bani.
R.: Au fost. Vreo 500.000 de euro.
C.P.: Unde, in termopane si astea? Incredibil, cu banii astia ar fi cumparat doua aparate de proiectie ultramoderne. Si spun asta pentru ca mai bine ar fi facut asa. Parchetul asta de bambus de prost gust si termopanele acestea oribile nu schimba datele problemei.
R.: S-a schimbat ceva intr-un an in filmul romanesc?
C.P.: Sigur ca da, s-au schimbat multe. Romania e mai prezenta. Sunt mai multe filme de fictiune, au aparut si filme documentare. Este o pozitie delicata in faza asta, este greu de tras concluzii, daca s-a castugat sau nu ceva. Nu putem avea aici o unitate de masura fotbalistica.
R.: Si filmele noi raman ancorate in eternele temele despre comunism si viata de atunci. E normal?
C.P.: Ar fi anormal si nesanatos sa fie altfel. Autorii vorbesc despre ei si despre biografia lor. Este absurd sa ii ceri unui regizor sa vorbeasca despre lucruri care nu ii apartin. Adica, in realitate, in momentul in care ai ajuns sa articulezi cu sens o faci numai cand stii despre ce vorbesti.
R.: "Moartea domnului Lazarescu" il gasesc pe DC++, "4 luni ", nu prea. E un lucru bun?
C.P.: Habar nu am. DC++ este un program de download? Pirateria nu este un lucru bun si nu cred ca se produce din ce in ce mai greu. Cred ca Cristi Mungiu a protejat filmul mai bine ca mine. Eu am fost mai la inceput, nu am supravegheat asa bine DVD-urile, deci se verifica vorba ca increderea e buna, dar verificarea e si mai buna.
R.: Ce asteptati de la ASTRA Film Fest?
C.P.: Sa vad filme. Ca sunt multe.
R.: Va influenteaza decizia publicului?
C.P.: Nu, nu. Absolut deloc. Pe mine nu ma intereseaza reactia publicului, absolut deloc. De fiecare data am facut asa cand am fost intr-un juriu.
R.: Nu avem public educat?
C.P.: Nu conteaza asta. Filmul premiat se poate suprapune peste preferintele publicului sau nu. Dar preferinta publicului nici nu ma intereseaza. Si anul trecut a venit cineva la mine care mi-a spus "nu se poate, domnule, sa premiati filmele acestea, Elod este extremist". Acum nu stiu ce au astfel de oameni de impartit. Noi am premiat filmul nu pe eroul din el.
CV de regizor
Tanar: nascut pe 3 aprilie 1967, Cristi Puiu face parte din noua generatia de regizori romani
Premii: Filmul lui, "Moartea domnului Lazarescu", a primit numeroase premii, inclusiv la Cannes
Formare: initial, Cristi Puiu a cochetat cu artele plastice, in 1990 participand la o expozitie in Lausanne (Elvetia)