Noul film al lui Nae Caranfil, `Restul e tacere`, vine ca `o gura de aer proaspat intr-o perioada in care e usor sa presupui, din filmele din festivaluri, ca cinematografia romana contine numai drame intunecate, mizerabiliste`, scrie Variety intr-o cronica a lungmetrajului prezentat la Locarno.
`Restul e tacere` a avut premiera mondiala, pe 11 august, la Festivalul de la Locarno, unde a fost proiectat si `Independenta Romaniei` : primul lungmetraj artistic romanesc, vechi de aproape o suta de ani, care l-a inspirat pe Caranfil in realizarea acestui film. Variety considera ca i s-a facut un deserviciu filmului prin includerea sa in competitia Festivalului de la Locarno si ca mai nimerita ar fi fost prezentarea sa in Piazza Grande, un loc mai popular.
`Plin de viata` si `spiritual`, lungmetrajul lui Nae Caranfil este un film inteligent pe gustul maselor (`crowd pleaser`), facut cu afectiune pentru personaje si epoca, scrie publicatia americana. "Restul e tacere" ar trebui sa faca mult zgomot in tara sa si sa trezeasca atentia teritoriilor cu multi cinefili, ca Franta. Totusi, realitatile pietei vor face ca acest film cu buget mare sa se confrunte cu dificultati in alte parti`, adauga Variety.
Cu un buget de 2,4 milioane de euro, cea mai mare suma mobilizata de o productie romaneasca in ultimii 25 de ani, `Restul e tacere` este inspirat din povestea realizatorilor `Independentei Romaniei`. Nae Caranfil, autorul scenariului si al regiei, se intoarce la istoria relatiei dintre regizorul si producatorul acestei pelicule, intr-o perioada in care cinematografia era o curiozitate tehnica.
`Caranfil, care a scris prima versiune a scenariului in 1988, a fictionalizat personajele, dar a ramas destul de aproape de evenimentele reale. Mai degraba o dramedie de epoca romantica despre conflictul etern dintre bani si arta decat un film biografic, "Restul e tacere" poate fi urmarit cu placere chiar daca nu stii nimic despre povestea adevarata`, noteaza Variety.
`Scenariul reuseste foarte bine sa arate cum realizarea de filme era invatata atunci prin multe incercari: fara sa stie, de fapt, cum se regizeaza un film, Grig mizeaza pe calitatea sa cea mai mare : ambitia`, adauga publicatia, care apreciaza si scenografia lui Calin Papura, costumele Doinei Levintza si muzica unui tanar compozitor francez, Laurent Couson. Premiera in cinematografe - in martie.