In premiera, municipalitatea vrea sa cultive publicul bucurestean, intre 20 aprilie si 20 mai, cu spectacole de la mari teatre din tari ca Lituania si Israel, dar si de pe scenele independentilor londonezi, plini de nerv si provocare. Cele 15 trupe invitate in Festivalul International B-FIT! isi joaca spectacolele la Teatrul Tineretului Metropolis, la National si la „Bulandra”.
Spectacolele teatrelor mari jucate pana acum au fost, in opinia criticului de specialitate Magdalena Boiangiu, „clasice, cu tinuta, fara prea multa inovatie, dar cu accent pe cuvant si pe relatia dintre personaje”.
„Bombele” ticaie pe scena
Din programul acestei saptamani, cel mai mult o tenteaza pe Magdalena Boiangiu spectacolul „Nodul” al Teatrului Cameri din Tel Aviv, care vine la National. Reputatia companiei si subiectul piesei fac tentant spectacolul, jucat de cinci actori evrei si patru palestinieni. „Nodul” a primit cronici pozitive in presa americana, de la „Washington Post” la „Los Angeles Times”, care apreciau felul in care spectacolul pune umorul impotriva atacurilor cu bombe si ofensivelor armate aflate la ordinea zilei.
Actorii si regizoarea Yael Ronen s-au pregatit „la fata locului”, adica in miezul conflictului: orase palestiniene, adaposturi evreiesti, puncte de control. Au impartit chestionare propriilor familii, prietenilor si publicului. Apoi au lucrat cu materialul astfel cules la un spectacol care sa spuna „ceea ce nu se invata in scoala”.
„Medeea” craioveana loveste
Criticul Mircea Ghitulescu recomanda alt spectacol, „Medeea”, regizat la Teatrul „Marin Sorescu” din Craiova de grecul Yiannis Paraskevopoulos. Regizorul grec face o Medee actuala, incrancenata in suferinta ei pe care o arunca asupra tuturor celorlalti.
Sumbra si impunatoare in acest rol, Cerasela Iosifescu ii da replicile lui Sorin Leoveanu, care joaca un Iason detasat la inceput, pentru a cadea in disperare patetica in final. Leoveanu a fost desemnat de UNITER cel mai bun actor in rol secundar al anului trecut, pentru Porfiri din „Crima si pedeapsa”, de la „Bulandra”.
Iadul din Lituania
Cel mai curajos spectacol jucat pana acum in B-FIT! a fost, in opinia criticului Magdalena Boiangiu, „Razboi”, al Teatrului Habima din Tel Aviv, iar cel mai impresionant „Drumul spre Damasc”, al regizorului lituanian Oskaras Korsunovas, pentru care pledeaza si criticul Mircea Ghitulescu.
Spectacolul lituanianului „a reusit performanta de a transforma o idee filosofica in realitate scenica”, explica Boiangiu. Pe criticul de teatru Ghitulescu l-a convins „infernul” creat de Korsunovas cu ajutorul unor „cabine transparente, in care oamenii stau captivi atat in viata, cat si dupa moarte”.
Pe criticul Magdalena Boiangiu a nemultumit-o promovarea slaba la „Drumul spre Damasc”, jucat vineri la National cu sala aproape goala. „La Paris se platesc sute de euro pentru un spectacol al lui Korsunovas si se sta la coada la bilete”, explica criticul
de teatru.
De vazut
Saptamana asta se joaca la B-FIT!:
> „Isteria”, dupa T.S. Elliot, Teatrul Inspector Sands&Stamping Ground din Marea Britanie - de miercuri pana vineri, ora 19.00, la Metropolis (pret bilete: 12,6, promotie: 8,4, pentru cei care au vazut spectacolul anterior)
> „Nodul”, de Yael Ronen, Teatrul Cameri din Israel - vineri si sambata, ora 19.00, la National (pret bilete: 26,25 lei)
> „Medeea”, de Euripide, Teatrul „Marin Sorescu” din Craiova - sambata si duminica, ora 19.00, la National (pret bilete: 15,75-31,5).